Wie is Johannes Vermeer

Inleiding

Johannes Vermeer is in deze tijd één van de bekendste Nederlandse schilders uit de zeventiende eeuw. Hij is geboren in Delft in het jaar 1632 alwaar hij heel zijn leven heeft gewoond en gewerkt. In het voorjaar van 1653 trouwde hij met Catharina Bolnes. Zij gingen wonen in Delft aan de Oude Langendijk en zij kregen samen vijftien kinderen, waarvan er vier op zeer jonge leeftijd stierven. In het jaar 1675 is hij in Delft gestorven en begraven in de Oude kerk in Delft. Over zijn leven als schilder is vrij weinig bekend.

Johannes Vermeer is heel lang onbekend gebleven. De historici hebben heel lang gedacht dat schilderijen van hem eigenlijk van andere schilders waren. Ongeveer tweehonderd jaar na zijn dood heeft een Fransman een boek over Vermeer geschreven en zo werd Vermeer langzaam maar zeker bekend en gingen steeds meer mensen op zoek naar schilderijen van Vermeer. Tot nu toe zijn ongeveer 34 schilderijen van hem bekend.

Schilderijen

De meest bekende schilderijen van Johannes Vermeer zijn "het melkmeisje", "het meisje met de parel", "het straatje", "de vrouw met de waterkan" en "de dame met de weegschaal". Deze foto hiernaast is van "het meisje met de parel", het bekendste werk van Vermeer.

Rijksmuseum

Aangezien Vermeer niet zo heel veel bekende schilderijen heeft gemaakt is het bijzonder dat het Rijksmuseum te Amsterdam nu een schilderij van Vermeer tijdelijk in haar bezit heeft. Dit schilderij heeft de naam "de dame met de weegschaal" en is afkomstig van het National Art Gallery uit Washingtom. De collectie is in het Rijksmuseum te zien vanaf 11 maart t/m 1 juni 2009.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Moniek. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren