Zandkoekjes met stukjes chocolade

Inleiding

Zandkoekjes zijn een lekkere, gemakkelijke, traditionele lekkernij, maar de chocoladedruppeltjes geven de koekjes een modern tintje. De koekjes is zeer snel en gemakkelijk te maken, maar dit proef je zeker niet terug.

Stappen

Ingrediënten

  • 150 g bloem
  • 2 eetl. maïzena
  • 60 g fijne kristalsuiker
  • 120 g boter, in blokjes
  • 90 g pure chocoladedruppels
  • fijne kristalsuiker, om te bestrooien

bereiding

Verwarm de oven voor op 160 graden Celsius. Bekleed de bodem van een vlaaivorm van 18 cm doorsnee met bakpapier.

Zeef de bloem met de maïzena in een middelgrote kom en roer de suiker erdoor. Wrijf met de vingertoppen de boter door het bloemmengsel. Doe de chocoladedruppels erbij en kneed alles snel tot een glad deeg

Stort het in de voorbereide vorm en druk het met de bolle kant van een lepel in de vorm uit. Prik het met een vork gelijkmatig in en kerf er 8 punten in. Bak de koek in 35 tot 40 minuten lichtbruin.

Neem de vorm uit de oven en laat de koek in de vorm afkoelen. Breek de punten voorzichtig van elkaar los en bestrooi ze met suiker.

Variaties

Chocolade-kersenkoekjes

Maak het basisrecept maar voeg tegelijk met de chocoladedruppels 30 gram fijngehakte bigarreaux toe.

Chocolade-gemberzandkoekjes

Maak het basisrecept maar voeg tegelijk met de chocoladedruppels 30 gram fijngehakte gekonfijte gember toe.

Chocolade-zandkoekjes met witte chocolade

Maak het basisrecept. Smelt 90 gram witte chocolade en doop de buitenkant van elke koek in de chocolade. Laat ze op en taartrooster opstijven.

Chocolade-sinaasappelzandkoekjes

Maak het basisrecept maar voeg tegelijk met de chocoladedruppels 2 theelepels geraspte sinaasappelschil en eventueel enkele druppels sinaasappelessence toe.

Chocolade-amandelzandkoekjes

Maak het basisrecept maar vervang 30 gram bloem door 30 gram gemalen amandelen en voeg 1 theelepel amandelessence toe.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren