Zelf fondant maken

Wat is fondant?

Fondant is een luxe taartbedekker.

Welke soorten fondant zijn er en hoe kun je zelf fondant maken?

Het woord fondant komt van het Franse woord fondre, dat smelten betekent. Fondant is de basis van allerlei smeltende, vochtige vullingen in chocolaatjes en andere zoetigheden en kan ook als glazuur voor allerlei gebak gebruikt worden.

Soorten fondant

Afb.1. De bekende tompouce!

Er zijn twee soorten fondant; vloeibare fondant en rolfondant.

Vloeibare fondant is het bovenste laagje dat iedereen wel kent van tompoucen. De meeste mensen maken vloeibare fondant niet zelf omdat het een grote troep in de keuken geeft.

Rolfondant is een kneedbare, deegachtige substantie van poedersuiker, gelatine, maismoutstroop en wat margarine of glycerine. Rolfondant kun je uitrollen en wordt gebruikt om luxe taarten, zoals bruidstaarten mee te bedekken.

Lappen rolfondant zijn makkelijk te maken en geven taarten een professionele uitstraling.

Heb je nog een leuke bakvorm nodig voor het maken van taarten met fondant? Kijk dan eens hier!

Wat heb je nodig voor vloeibare fondant?

Om 480 ml vloeibare fondant te maken heb je nodig:

  • 600 gram suiker
  • 125 gram lichte maismoutstroop
  • 360 ml water

Hoe maak je vloeibare fondant?

  • Meng alle ingrediënten in een pan en breng het geheel aan de kook.
  • Kook tot het zachte bal stadium (114°C), meet dit met een suikerthermometer.
  • Doop de pan 5 seconden in koud water, de suikersiroop moet afkoelen, maar niet stollen.
  • Laat de suikersiroop afkoelen tot 64°C, en giet het in de keukenmachine.
  • Meng de fondant 5 minuten, tot hij ondoorschijnend is.
  • Laat de fondant verder afkoelen (doe dit niet roerend, dat werkt vertragend).

De vloeibare fondant moet in een goed afgesloten bakje bewaard worden en is enkele maanden houdbaar, buiten de koelkast.

Wat heb je nodig voor rolfondant?

Om twee ronde cakes te kunnen bedekken heb je nodig;

  • 1 eetlepel gelatine
  • 60 ml water
  • 255 gram lichte maismoutstroop
  • 1 eetlepel glycerine
  • 775 gram poedersuiker

Hoe maak je rolfondant?

Afb.2. Een muffin met fondant!
  • Doe de gelatine met water in een kom.
  • Zet de kom op een pan met kokend water en roer tot de gelatine is opgelost.
  • Voeg de maismoutstroop en glycerine toe aan het mengsel en roer tot een egaal mengsel.
  • Doe de poedersuiker in een grote kom.
  • Giet het gelatinemengsel er verdeeld overheen, dus niet alles op dezelfde plaats.
  • Meng het geheel met een rubberen spatel of plastic menghaak.
  • Als het mengsel een bal vormt, kneed je de fondant in 10 minuten glad.

Gebruik de rolfondant meteen op een taart of wikkel het in plasticfolie. Op deze manier kun je het tot 24 uur bewaren in de koelkast.

Koffie of chocoladefondant

Fondant kun je op smaak brengen en kleuren. Pas met vloeistoffen echter op dat het niet te dun wordt. Drank is daarom lastig toe te voegen, maar oploskoffie en chocolade gaan prima.

  • Koffiefondant; los twee theelepels oploskoffie op in een theelepel warm water. Voeg dit mengsel toe aan 240 ml fondant.
  • Chocoladefondant; om chocoladefondant te maken, moet je eerst chocolade smelten. Smelt hiertoe 115 gram chocolade en voeg dit roerend toe aan 600 ml fondant. Als de fondant te dik wordt, kun je hem verdunnen met één tot twee theelepels water.
  • Gekleurde fondant; voeg aan 115 gram fondant een beetje voedingskleurstof toe tot de gewenste kleur bereikt is.

Rolfondant toepassen

Om de rolfondant te kunnen gebruiken, moet je de bal fondant met een deegroller uitrollen tot een circa 3 mm dikke lap.

Leg de lap ruim over de taart heen en druk zachtjes op de taart om luchtbellen te voorkomen.

Snijdt als laatst voorzichtig overtollig fondant af.

Verder lezen

Wil je zelf slagroomtruffels maken? Lees dan hier verder.

Op zoek naar een andere heerlijke taartbedekker. Kijk dan eens in; Zelf botercreme maken .

Of wil je zelf de prachtigste petitfours maken? Lees dan eens verder in; Zelf petitfours maken .

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Iemand
04-01-2013
16:25
Wat is glycerine?
#2
lila
04-01-2013
16:59
Glycerine wordt in de voeding gebruikt als oplosmiddel of zoetmaker, bijvoorbeeld in snoep, gebak en margarine. Het is een toegestane stof met als E-nummer 422.
#3
hilde
04-01-2014
13:05
Ik ben vegetariër en wil geen gelatine gebruiken. Zou ik i.p.v. gelatine dan agar agar kunnen gebruiken?
Reageren