Zijn mosselen gezond

Mosselen

Elk jaar weer kijkt men uit naar het nieuwe mosselseizoen. Vroeger waren er enkel mosselen verkrijgbaar in de maanden met een r in. Tegenwoordig loopt het seizoen ongeveer van half juli tot half april. Door import en vriestechnieken zijn er echter het hele jaar door mosselen verkrijgbaar. Het mosselvlees zelf zier er eigenlijk niet smakelijk uit. Toch zijn miljoenen mensen er zot van. Maar zijn mosselen eigenlijk wel gezond?

Gezond?

Mosselen zijn zeevruchten die behoren tot de weekdieren. Mosselen bevatten ze bevatten veel eiwitten, mineralen en vitaminen. En verder ook fosfor, ijzer, jodium en seleen. Het vetpercentage van een mossel bedraagt ongeveer 1 procent wat eigenlijk te verwaarlozen is. Per 100 gram gekookte mosselen krijg je 70 kCal binnen. De mosselen worden samen met groenten gekookt en er is dus weinig extra vetstof nodig. Globaal gezien kunnen we dus zeggen dat mosselen gezond zijn om te eten. De meeste mensen eten echter meestal frieten mét mayonaise bij een mosselgerecht. Dat is natuurlijk al minder gezond. Ook voegt men vaak wijn, bier of room toe aan de mosselen, allemaal extra calorieën dus. Een gezonder alternatief is brood bij de mosselen te serveren.

Er zijn ook mensen die allergisch zijn aan mosselen. Dit komt omdat ze overgevoelig zijn aan de eiwitten in de mosselen. Ook zwangere vrouwen raadt men aan om geen mosselen te eten. Velen zeggen echter dat dit achterhaald is en dat er geen gevaar is voor zwangere vrouwen. De voorwaarde is wel dat de mosselen voldoende gekoeld bewaard worden, anders loop je een verhoogd risico op salmonellabesmetting.

Mosselen worden bij ons gekweekt in het zeewater in en rond Zeeuws Vlaanderen. Door het vervuilde water of door giftige algen kunnen mosselen natuurlijk soms ook giftige stoffen bevatten. Een trukje om dit te zien is om uien mee te koken met de mosselen. Als de mosselen giftig zijn worden deze zwart door de giftige zwavelverbindingen. Je kan de mosselen dan beter weggooien.

Als de mosselen gekookt hebt gaan de schelpen vanzelf open. Schelpen die gesloten blijven gooi je beter weg. Ook de schelpen die op voorhand reeds open waren zou ik niet koken. Het is zeer belangrijk om de schelpen meermaals op voorhand te spoelen. Hieronder volgt nog een gezond en smakelijk mosselrecept.

Gezond receptje

Dit recept is zeer smaakvol en in de wok op enkele minuten klaar.

Ingrediënten:

  • 2 kg verse en gewassen mosselen
  • olijfolie
  • 2 teentjes look, dun gesneden
  • 3 stengels citroengras in dunne plakjes
  • 2 verse pepers, pikant naar eigen smaak
  • 2 eetlepels dun gesneden gember
  • fijngehakte verse koriander
  • 5 lente uitjes
  • 3 limoenen
  • 4 dl kokosmelk

Verhit een grote, zeer hete wok met olijfolie. Schud de mosselen erin en meng ze met de andere ingrediënten. Hou de limoenen en de kokosmelk nog even apart. Schud de mosselen door elkaar op een heet vuur tot de schelpen open gaan. Giet er dan het sap van de limoenen door en de kokosmelk en laat die eventjes meekoken. Dien onmiddelijk na het koken op en serveer er gestoomde rijst bij.

Je hebt nu een pittig en gezond thais mosselgerecht, smakelijk!

Vond je dit een lekker recept? Er is nu dit boek met nog veel meer lekkere recepten met mosselen. Mosselen als voorgerecht, als hoofgerecht, in soepen of stoofschotels. Het maakt niet uit. Ook bevat het boek gerechten waarbij mosselen gefrituurd of gebakken worden. Eigenlijk een must-have voor de mossel-liefhebber! Bestel het boek hier.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren