Zijn parabenen in cosmetica schadelijk voor de gezondheid

Parabenen in cosmetica

Het gebruik van parabenen in cosmetica is een controversieel onderwerp. Sommige wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat parabenen een mogelijke link met borstkanker en vroegtijdige huidveroudering hebben. Hiervoor zijn echter geen directe aanwijzingen gevonden. Parabenen kun je in bijna alle cosmetica en toiletartikelen vinden. Maar wat zijn parabenen en zijn er alternatieven voor parabenen?

Wat zijn parabenen?

Parabenen worden als conserveermiddel in cosmetica gebruikt om de houdbaarheid van producten te verlengen. De meest voorkomende parabenen zijn methylparabenen, ethylparabenen en propylparabenen. Doorgaans bevatten de meeste producten waar parabenen in zit niet meer dan 1% parabenen. Parabenen remmen de groei van bacteriën in toiletartikelen. In sprayflesjes zitten over het algemeen minder parabenen dan in bijvoorbeeld crèmes die in een potje zitten omdat je er niet via de handen extra bacteriën in brengt. In heel veel dagelijks producten zitten parabenen; cosmetica, shampoo, conditioner, zelfbruiners, tandpasta en deodorant. Parabenen zijn effectieve conserveermiddelen en ze zijn goedkoop. Om deze redenen worden parabenen gevonden in zo veel producten. Vroeger werd gedacht dat parabenen veilig waren omdat ze weinig giftige chemicaliën bevatten en omdat allergische reacties op parabenen zeldzaam waren. Vandaag de dag wordt de veiligheid van parabenen echter in twijfel getrokken.

Parabenen en borstkanker

Het gebruik van parabenen in cosmetica heeft de afgelopen tijd een grote bezorgdheid aangetrokken. Dit komt voornamelijk doordat onderzoek heeft uitgewezen dat parabenen een mogelijke link met borstkanker hebben. In monsters van borsttumoren van borstkanker patiënten werden namelijk parabenen aangetroffen. Er wordt gedacht dat de absorptie van de parabenen in deodorants in de bloedbaan hun weg kunnen vinden naar het borstweefsels en hiermee kunnen bijdragen tot het ontstaan van een kankergezwel. Parabenen kunnen de effecten van oestrogeen imiteren. Een teveel aan oestrogeen kan een negatief effect op het lichaam hebben omdat het kankergezwellen kan ontwikkelen of bestaande kankergezwellen kan laten toenemen in omvang.

Waar kan je alternatieven voor parabenen vinden?

Het vermijden van parabenen is veel minder gemakkelijk dan je zou denken omdat parabenen in vrijwel alle cosmetica en overige toiletartikelen te vinden zijn. Kijk maar eens op de verpakking van een willekeurig toiletartikel en je zult zien dat er parabenen in zitten. Maar er worden tegenwoordig wel steeds meer parabeenvrije cosmetica en toiletartikelen (met name deodorant) op de markt gebracht. Over het algemeen zijn deze alternatieven voor parabenen iets duurder. Met name in natuurwinkels kun je al heel wat producten vinden die alternatieven voor parabenen bevatten. Laat je hierover adviseren in een natuurwinkel of bij een dermatoloog.

Zijn toiletartikelen die geen parabenen bevatten veiliger?

Omdat parabenen een mogelijke link hebben met borstkanker, stappen veel vrouwen over op alternatieven voor parabenen. Of dit beter voor de gezondheid is, hangt er volledig van af hoe je met toiletartikelen omgaat. Producten waar geen parabenen in zitten, zijn meestal veel minder lang houdbaar. Dit wordt nogal eens over het hoofd gezien en daarom worden deze producten vaak net zo lang bewaard als toiletartikelen waar parabenen in zitten, met als gevolg een verhoogde kans op huidinfecties en –irritaties.

Tot slot

Een grote angst voor de gevolgen van parabenen is niet nodig, omdat er (nog) geen directe link is tussen borstkanker en parabenen. Maar deskundigen adviseren om producten die geen parabenen bevatten te gebruiken. Wanneer je toiletartikelen zonder parabenen gebruikt, houd dan goed rekening met de houdbaarheid zodat je huidirritaties kunt voorkomen. Naar verwachting zullen deze alternatieven voor parabenen in de toekomst steeds populairder worden.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren