Zijn rozijnen gezond

Wat zijn rozijnen?

Rozijnen, lekkere tussendoortjes voor kinderen of niet te versmaden met een laagje chocolade er omheen.

Vaak hoor je over rozijnen in reclames, zoals liga evergreen of sultana.

Maar wat zijn rozijnen en zijn rozijnen eigenlijk wel gezond?

Afb.1.Rozijnen zijn een lekker tussendoortje, maar zijn ze ook gezond?!

Kleuren rozijnen

Rozijnen zijn gedroogde druiven. Er zijn gele en donkere rozijnen verkrijgbaar.

Om druiven langer te kunnen bewaren worden ze gedroogd. De druiventrossen worden van de struiken geknipt en in de zon gelegd om te drogen. Hierdoor krimpt de druif en wordt deze donkerder.

Gele rozijnen ontstaan door de druiven voordat ze gedroogd zijn in potas te onderdompelen. Door de potas scheurt de druif op een aantal plaatsen een beetje open, waardoor de druif sneller uitdroogt en het droogproces korter is.

Als de druiven verdroogd zijn en rozijnen zijn geworden, worden ze gewassen en de steeltjes eraf gehaald. Hierna worden de rozijnen gezwaveld met zwaveldioxide. Deze zwaveldioxide blijft aan de rozijnen zitten, en kun je daarom voor gebruik beter afwassen.

Wat is het verschil tussen rozijnen en krenten?

De krent is een gedroogde, pitloze druif van een druivenras dat zeer kleine vruchten geeft. Er bestaan ook krenten van de krentenboom, dit zijn kleine struikachtige bomen waaraan de krenten groeien.

De krent lijkt heel erg op een rozijn, maar de rozijn komt van druivenrassen met grotere vruchten.

De krent is bruinachtig tot diep donkerblauw. Wat de kleur betreft geldt hoe donkerder, hoe zoeter de krent. Krenten zijn dus doorgaans groter dan rozijnen.

Vaak worden rozijnen en krenten door elkaar gebruikt, in bijvoorbeeld oliebollen of krentenbollen.

Zijn rozijnen gezond?

Het aantal caloriën per 100 gram rozijnen is 268. Daarnaast bevatten rozijnen per 100 gram vijf gram voedingsvezels. Rozijnen bevatten relatief veel suikers per 100 gram, dit komt omdat rozijnen gedroogd zijn waardoor de concentratie suiker hoger wordt (zie afbeelding 1).

In rozijnen is de stof resveratrol aanwezig. Deze stof verlaagt het cholesterolgehalte. Cholesterol is de kleverige vette stof die aan de binnenkant van de bloedvaten blijft plakken en bij een te hoge concentratie kan leiden tot aderverkalking. Naast resveratrol zitten er in rozijnen kalium, voedingsvezels, en als laatst borium, een mineraal dat botten verstevigt.

Uit onderzoek is gebleken dat rozijnen tandbederf voorkomen. Vanwege de hoge suikerconcentratie wordt vaak gedacht dat rozijnen tandbederf zouden bevorderen. Ook is gebleken dat rozijnen vijf bacteriedodende bestanddelen bevatten die de groei zouden afremmen van verschillende soorten mondbacteriën die een rol spelen bij het ontstaan van tandbederf en ontstekingen aan tandvlees.

Rozijnen zijn wel een gezond tussendoortje, maar mogen niet teveel gegeten worden vanwege de hoge suikerconcentratie. Niet omdat dit tandbederf veroorzaakt, maar omdat een teveel aan suikers wel kan zorgen voor een toename in gewicht. Als men veel beweging heeft en verder weinig snoept op een dag, zijn rozijnen prima.

Verder kunnen rozijnen de stoelgang verbeteren door de aanwezigheid van voedingsvezels, deze prikkelen de darmwand en zorgen dat de ontlasting zich sneller voortbeweegt door de darmen.

In welke producten zijn rozijnen verwerkt?

Afb.2.Boerenjongens, een populair gerecht met rozijnen!

Rozijnen zijn zoeter dan druiven, omdat een groot gedeelte van het vocht eruit is.

Rozijnen kun je zo eten, zonder iets anders erbij.

Maar rozijnen worden ook in allerlei producten toegevoegd, denk maar aan pannekoeken met rozijnen of oliebollen met rozijnen. Er zijn rozijnenbollen en chocoladerozijnen. Vind hier het recept voor oliebollen met rozijnen.

Ook zijn rozijnen een belangrijk bestanddeel van studentenhaver en worden rozijnen verwerkt tot boerenjongens (zie afbeelding 2), ofwel rozijnen op brandewijn.

Tot slot

Rozijnen zijn een gezond tussendoortje en worden in allerlei producten toegepast. Van rozijnenbrood tot appeltaart en van oliebol tot krentenbol.

Naast het feit dat rozijnen lekker zijn, bevorderen ze de stoelgang en helpen ze tandbederf te voorkomen.

Wees dus niet ongerust als je kind kiest voor rozijnen in plaats van een appel!

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
ikke
12-03-2013
16:43
ik ben 12 jaar dus snapte ik sommige stukjes niet maar verder vond ik het heel informatief
#2
Hans (65jr.)
08-10-2013
00:29
bedankt voor de info
#3
Nicolaas
29-07-2014
13:41
Zijn krenten, van een druivenras met kleine bessen, juist niet kleiner dan rozijnen? Dit staat bij "Wat is het verschil tussen krenten en rozijnen" verkeerd weergegeven.
#4
Lilalollie
29-07-2014
19:56
Tnx, aangepast :-)
#5
a bijkerk
19-09-2014
14:26
ik heb een vraagje,mijn vriend eet ontzettend veel rozijnen,soms wel twee grote zakken per week.hij werd nijdig toen ik er iets van zij in verb.met alle suikers wat is goed en wat niet? groetjes
#6
Lilalollie
21-09-2014
16:32
Beste A Bijkerk, vervelend dat je vriend nijdig werd. Er zitten inderdaad veel suikers in rozijnen, maar daarentegen heel weinig tot bijna geen vet. Mijns inziens kun je dus beter een zak rozijnen eten ipv een zak chips of koekjes. Probeer de hoeveelheid te beperken tot een handje. Maar het is ook geen doodszonde als je er meer van eet.
#7
snoopie
18-06-2015
16:32
hoi ik had tenet honger en heb ik in schaaltje (ongeveer 3 a 4 handjes ) op is dit erg of mag dat voor een keertje
#8
Lilalollie
19-06-2015
15:40
Voor een keertje mag dat natuurlijk wel. En rozijnen zijn nog altijd beter dan een chips of chocolade.
Reageren