Zijn wombats geschikte huisdieren

De wombat

De wombat. Veel mensen hebben nog nooit van dit dier gehoord. Maar wanneer ze een foto zien van deze dikke, schattige pluizenbol, zijn ze meteen verkocht. Ze móéten er een hebben. Maar is dit wel een goed idee?

Wat is een wombat?

De wombat is een grappig diertje dat eruit ziet als een kruising tussen een beer en een das. De wombat is meestal grijsbruin. Wombats worden 70 tot 120 cm lang en 25 tot 40 kilo zwaar. Ze hebben een grappig klein staartje van 2 à 3 cm.

Het diertje leeft in Australië en Tasmanië in bossen en bergachtige streken. Ze gaan voornamelijk ’s nachts op zoek naar voedsel. Ze eten voornamelijk gras, knollen en wortels. ’s Winters zoeken ze ook overdag naar voedsel. Ze houden er wel van om in de zon te liggen, dus je komt ze daar vaak tegen terwijl ze een dutje in de middagzon doen. Een wombat wordt gemiddeld 20 jaar oud.

Leefwijze en voortplanting van de wombat

Wombats zijn solitaire dieren, dus ze leven het liefst alleen. Ze leven het hele jaar door alleen, maar tijdens de paartijd zoeken ze elkaar op en daarna gaan ze wee ieder hun eigen weg.

De wombat krijgt, net als mensen, meestal slechts één jongen per worp. Het jong blijf maximaal 7 weken in de buidel en hierna verblijven ze eerst in een ondergrondse nestkamer, die met droog gras en bladeren bekleed is. Ze keren nog drie maanden lang regelmatig terug naar de buidel om melk te drinken en voor de veiligheid. Wanneer het jong vijftien maanden oud is, wordt het gespeend.

Soorten wombats

Er zijn verschillende soorten wombats:

  • De gewone wombat is onderverdeeld in onderverdeeld in 3 soorten:
  1. The australian mainland common wombat2. The Tasmanian wombat3. The Flinders Island wombat
  • De Hairy nosed wombat is onderverdeeld in 2 soorten:
  1. The Southern Hairy nosed wombat2. The Nothern Hairy nosed wombat

Waarom zijn wombats geen geschikte huisdieren?

  • Ondanks dat wombats, met name de kleintjes, er heel schattig en aaibaar uitzien, kunnen ze onverwachts erg agressief uit de hoek komen wanneer ze volwassen zijn.
  • Wombats zijn wilde dieren, absoluut geen huisdieren en ze zouden in het wild gelaten moeten worden. In Australië is het een beschermde diersoort en het is er illegaal om ze als huisdier te houden.
  • Wombats zijn solitaire dieren. Ze willen het liefst alleen zijn.
  • Wombats hebben speciale zorg nodig en een speciaal dieet. Iets wat je erg veel tijd en bovendien erg veel geld zou kosten.
  • Volwassen wombats zijn zeer sterk en maken makkelijk overal gaten in; zelfs in muren! Dus zelfs als je er een hebt, is het nog maar de vraag voor hoe lang die nog bij je blijft.
  • Hoe ouder wombats worden, hoe minder vriendelijk ze worden. Ze worden steeds vijandiger en onvoorspelbaarder. Ze zijn zeer sterk en erg snel. Als je wordt aangevallen door een wombat, dan hou je daar zeer diepe wonden aan over. Er zijn meerdere gevallen bekend van mensen die (zonder aanwijsbare redenen!) werden aangevallen door hun wombat.

Tips

  • Je kunt online je eigen wombat adopteren via een spelletje! Je kunt er alles mee doen wat je in het echt ook met een wombat zou kunnen doen. Veel speelplezier!

Adopteer een wombat

Geraadpleegde bronnen

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren