Boekrecensie: Ontwerp je huis, tuin en keuken met Google sketchup

• TITEL: Ontwerp je huis, tuin en keuken met Google sketchup
  • AUTEUR: Frank Fritschy
  • ISBN: 978 90 2295 930 5
  • BEOORDELING: *****

Bouwtekeningen, tuinontwerpen of interieurontwerpen zijn voor de gemiddelde leek stukken gemakkelijker te beoordelen wanneer er een voorbeeld in drie dimensies is bijgevoegd. Goed kunnen werken met een programma om dergelijke tekeningen te kunnen maken is dus een enorme troef voor gelijk welke ontwerper. Of je nu voor je hobby of als professioneel aan de slag moet, een 3D tekening kunnen maken is voor iedereen interessant.

Google Sketchup: gratis en toch enorm uitgebreid

Het gratis te downloaden Google SketchUp is een geweldig programma waarmee je elk voorwerp driedimensionaal op je computer kunt nabouwen. Het werkt erg intuïtief en is daardoor makkelijker in gebruik dan andere 3D-programma’s. Makkelijker kan echter nog steeds moeilijk zijn! De gemiddelde SketchUp-beginner weet de eerste uren nauwelijks hoe te starten en wat te zoeken tussen de enorme mogelijkheden van het programma. Google SketchUp is zo uitgebreid dat het echt wel even wennen is. Met ‘Ontwerp je huis, tuin en keuken met Google sketchUp’ heb je de beginselen van het tekenprogramma razendsnel onder de knie zodat de tekeningen die je maakt er al vlug erg goed uitzien.

Oefenen met Google SketchUp

Het boek zit schitterend in elkaar. Het is opgebouwd rond 15 concrete oefeningen die elk een hoofdstuk beslaan. In elke oefening leer je stap voor stap een gebouw, een stuk meubilair of een deel van een tuin tekenen en alle SketchUp-gereedschappen, van de basisgereedschappen, tot de geavanceerdere Sandbox gereedschappen, komen daarbij stuk voor stuk aan bod. Door het stap voor stap meevolgen met de voorbeelden leer je heel geleidelijk het programma volledig kennen en teken je al gauw als een echte professioneel.

Frank Fritschy, de schrijver is zelf een ontwerper en niet alleen een computerfanaat en dat is duidelijk te merken. Hij legt het gebruik van SketchUp tot in de puntjes uit maar bespreekt daarnaast ook technische en esthetische details waar je op moet letten bij het ontwerpen van een tuin of bijvoorbeeld bij het bouwen van een trap. Die dubbele benadering van het tekenprogramma maakt dat dit boek niet alleen heel praktisch is maar ook nog eens erg prettig leest.

Inspirerende kleurenillustraties

De vele kleurenillustraties zijn ook een pluspunt. Je wil de getoonde voorbeelden toch op zijn minst kunnen natekenen en dat motiveert heel sterk. Het boek is niet alleen voor de absolute beginner, ook de professionele gebruiker van SketchUp Pro vindt nog een heel scala aan tips en inspirerende afbeeldingen. De getekende gebouwen kan je nadien op Google Maps plaatsen. Hoe dat precies moet staat ook stap voor stap uitgelegd. Als dat geen mooie troef is bij het voorstellen van een bouwplan aan een klant dan weet ik het niet meer.

Iedereen kan werken met Sketchup

Met het boek "Ontwerp je huis, tuin en keuken met Google sketchUp" is werken met dit prachtige tekenprogramma voor iedereen weggelegd. De paar uurtjes studietijd die nodig zijn om het boek te bestuderen zullen achteraf dubbel en dik renderen. Zowel boek al programma zijn dus een echte aanrader.

Een mooi inkijkje in het boek vind je in dit Youtube-filmpje.

Meer boekrecensies van interessante boeken lezen?

Klik hier.