Wat is de reactie van je lichaam op hooikoorts

Inleiding

Zodra het zonnetje weer gaat schijnen, de dagen steeds langer worden en er weer vanalles gaat groeien. Dan weet je dat het lente is. Het hooikoorts seizoen is dan ook weer begonnen. De meeste mensen kunnen dan ook genieten van het mooiere weer. Voor mensen met hooikoorts is het niet zo prettig. Als je hooikoorts hebt is de Winter het beste seizoen. De periode van hooikoorts begint in maart en eindigt in oktober. Wat doet het stuifmeel in je lichaam en wat is de reactie van je lichaam hierop?

Wat is stuifmeel?

Het stuifmeel staat ook wel bekend onder de naam pollen. De meeste mensen denken dat pollen alleen van bloemen, gras en bomen komen, dat is niet waar. De meeste pollen komen hier wel vandaan en zijn de pollen waar de meeste mensen last van hebben als ze hooikoorts hebben. Ook onkruid, en groente en fruit hebben pollen en ook daar kan je hooikoorts van krijgen. De pollen komen van de meeldraden van bloemen, bomen, gras, onkruid, groente of fruit. Het stuifmeel wordt verspreid door de wind of door dieren zoals insecten, vogels of vleermuizen. 

Regen is goed voor mensen met hooikoorts, dit komt omdat de pollen uit de lucht zijn. De pollen vallen met de regen op de grond en spoelen weg. Zodra het weer droger begint te worden kan het stuifmeel weer verspreid worden door de wind. Stuifmeel zijn mannelijke sporen die terechtkomen op de stamper van een andere bloem. Het stuifmeel dringt naar binnen en maakt contact met de nucellus en gaat samen met de eicel zorgen voor nieuw leven. 

Pollencijfers:

  • Stuifmeel is voedsel voor insecten. Zij halen hier hun eiwit, vetten, mineralen en vitamines uit.
  • In Nederland en België heeft 20% hooikoorts.
  • Als een van je ouders hooikoorts heeft heb je 40% kans dat je kind het ook krijgt. Hebben beide ouders hooikoorts is het zelfs 80% kans dat je kind hooikoorts krijgt.
  • Voor de graspollen is 95% van de mensen allergisch.
  • In Nederland hebben 4,3 miljoen mensen last van een allergisch reactie.

Hoe reageert je lichaam op hooikoorts?

Als er meer dan 50 korrels van pollen op een kubieke meter bevinden kan de mens hier last van ondervinden. Een pol is tussen de 10 en 30 micron groot. Dat is met het blote oog niet te zien het is een duizendste deel van een millimeter. De pollen worden ingeademd door de neus of de keel. Je lichaam ziet dit als een ziekte die van buitenaf komt en probeert zich hier tegen te weren. Zoals het lichaam tegen alle ziektes (aanvallen) van buitenaf zich probeert de verdedigen doet je lichaam dit bij hooikoorts ook. Je lichaam maakt tegen het ziektekiem (de pollen) een stof aan die IgE (imumunoglobuline) heet. Imumunoglobuline (Ig) zijn antistoffen die het lichaam aanmaakt van eiwitten uit het lichaam er bestaan verschillende soorten van. De IgE zit op de slijmvliezen van je ogen, neus, mond en keel. De reactie is dat deze ontstoken raken om zo de pollen door middel van traanvocht, hoesten of snot weer uit het lichaam te krijgen. In de tienertijd heb je de grootste kans om hooikoorts te krijgen maar ook volwassenen kunne het krijgen. Je kunt er ineens last van hebben, een paar jaar niet en dan weer wel of ineens vanaf zijn. Men is er nog niet achter waarom mensen hooikoorts krijgen en waarom de ene persoon het wel heeft en de andere niet. 

In de pollenverwachting kan je zien dat de mensen met hooikoorts er een lange periode last van hebben. Je kan overigens alleen last hebben van graspollen of bijvoorbeeld van de boompollen. Het hooikoortsseizoen begint in maart en eindigt in oktober. 

Gelukkig zijn er tegenwoordig goede middelen te koop bij de apotheek en te verkrijgen op recept via je huisarts. Zowel en de vorm van oogdruppels, neusspray of een pilletje.

Tip: op de site van hooikoorts radar (hebben ook een app voor Android en IOS) waar je per dag kunt zien of er in de buurt een klachtenscore wordt gegeven voor hooikoorts.

Pollenverwachting:

  • Graspollen: vooral tussen de maanden mei en juli.
  • Boompollen: tussen de maanden maart en mei. De berk, beuk, es, wilg en eik zijn de bomen waar je last van hebt.
  • Onkruidpollen: in de zomer en de vroege herfst. Alsem-ambrosia en de bijvoet kunnen per dag miljoenen pollen afgeven.

Conclusie

Mensen die last hebben van hooikoorts kunnen hier van maart tot en met oktober last van hebben. Bij mooi en droog weer kan dit zelfs eerder beginnen of langer duren zijn. Het lichaam ziet de hooikoorts als een virus die het lichaam binnendringt via de neus of mond. De reactie hiervan is dat het slijmvliezen door de stof IgE gaan irriteren. Je mond, neus, keel en ogen moet zorgen dat het virus snel het lichaam weer verlaat. Dit gebeurd door verkouden te worden, hoesten en door traanogen te krijgen. Mocht je last hebben van hooikoorts en is het te erg ga is langs bij de dokter of apotheek. Tegenwoordig zijn er vele goede middeltjes te verkrijgen en hoef niet altijd binnen te zitten met het mooie weer.

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden