Wat zijn de mogelijkheden om vetarme patat te bereiden

Inleiding

Het nieuwe jaar is alweer een aantal dagen aan de gang en de goede voornemens zijn gemaakt. Bij sommige zijn deze ook weer gesneuveld. Een van de meest gemaakte goede voornemens zijn afvallen of gezonder gaan eten voor het nieuwe jaar. Toch word je elke dag weer geconfronteerd met lekkere dingen. Nu is een patatje op zijn tijd helemaal niet erg. Tevens kun je letten op de bereiding van de patat. Door hier op te letten is die patat ineens een stuk minder vet dan voorheen. Is er toch nog een reden om een elke week een patatje te kunnen blijven eten in het nieuwe jaar. Wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.

Op welke manieren kan je patat bereiden

Vroeger kon je maar op een manier patat klaarmaken. Dat was patat bakken in de frituur. Met de komst van de kleine friteuse kon je geld besparen en zelf je eigen patat thuis bakken. Of je het nu ging halen of zelf gaat bakken en je moet de patat bakken in frituurvet. Dit is natuurlijk slecht voor de lijn maar tegenwoordig zijn er ook andere mogelijkheden om patat klaar te maken zonder extra vet.

Op welke manieren kan je patat klaarmaken:

  • Friteuse of patat halen in de cafetaria
  • Uit de oven
  • Speciale patatpan (Airfryer)

Thuis bakken is gezonder dan patat halen in cafetaria

Vind je het lekker om patat te bakken dan kan je beter kiezen om dit thuis zelf te bakken. Het is goedkoper dan het halen in het cafetaria maar het is ook gezonder. Allereerst kan je naar eigen zeggen het frituurvet verversen zodat je geen zwartje stukjes aan je patat blijven kleven. In de cafetaria heb je hier geen grip op. Verder wordt de patat in een cafetaria te heet gebakken omdat er ook andere snacks worden gebakken in het frituurvet.

Volgens het Voedingscentrum is het niet goed om aardappelproducten te bakken warmer dan 175 graden. In het cafetaria staat deze vaak boven de 200 graden. Om de mooie bruine kleur te krijgen op je patat wordt tijdens het bakken de stof acrylamide aangemaakt. Deze stof zorgt voor de mooie bruine kleur hoe hoger de temperatuur hoe sneller dit wordt bereikt. De stof kan kanker veroorzaken en het zetmeel omzetten in suikers. Hierdoor wordt aanbevolen om de temperatuur van het frituurvet niet hoger te zetten dan 170 graden. 

Tips over gezond frituren vind je op: www.goodfries.eu.

Verschillen tussen de drie manieren om patat klaar te maken

  Cafetaria Friteuse Oven Airfryer 
Bereidingstijd Snel 9 minuten opwarmen en 8 minuten baktijd. 24 minuten voor 500 gram. 16 minuten voor 700 gram. 
Aanschaf Niet van toepassing Ongeveer € 50,00 Meestal al in bezit. € 150,00
Stroomverbruik niet van toepassing Verbruikt 49 Wh per 100 gram friet. Verbruikt 111 Wh per 100 gram friet. Verbruikt 54 Wh per 100 gram friet.
Gemak  Je hoeft zelf geen spullen te bakken alleen op te halen bij cafetaria.  Je kunt ook andere snacks bereiden in de friteuse Je kunt ook frikadellen en groente mee bakken in de oven.  Is alleen te gebruiken voor het bereiden van friet.
 Gezond  Ongezond door te heet gebakken.  Kan gezonder als je de friet niet heter bakt dan 170 graden. Verder kan je de friet laten uitlekken zodat het meeste vet in het keukenpapier trekt. Gezond omdat er geen vet gebruikt wordt voor de bereiding.   Gezond omdat er geen vet gebruikt wordt voor de bereiding.

Conclusie

Als je patat gaat eten en vind het lekker om dit te frituren kies dan om dit zelf te doen. Het is gezonder en scheelt in de portemonnee. Je kunt de gebakken patat laten uitlekken op keukenpapier waardoor het meeste vet uit de patat trekt. Wil je gezond patat eten is de oven het beste alternatief omdat je deze niet extra hoeft aan te schaffen, zoals de Airfryer. De Airfryer heeft wel een lager stroomverbruik en bereidingstijd dan de oven alleen de aanschaf is duur. Je zit dat er alternatieven zijn om toch te kunnen blijven genieten van een patatje ook al wil je letten op je figuur.

Reacties (1)

15 Jan 11:14
Linda reageerde 2 jaar geleden
"Is alleen te gebruiken voor het bereiden van friet."
Deze opmerking klopt niet bij de Airfryer. Je kunt er juist heel veel in bereiden. Niet alleen andere ovenproducten (taarten, cakes, quiches, ovenschotels, brood) maar bijvoorbeeld ook een eitje.