Thee uit eigen tuin

Inleiding

Ik ben zelf gek op thee, wat voor smaak het ook is: kruidenthee, groene, witte of vruchtenthee. Ik koop het dan ook altijd uit zakjes of gebruik losse thee. Thee maken met een stukje gember, honing en wat munt (erg lekker) lukt me ook nog wel en de meeste denk ik. Maar je kunt ook thee maken vanuit je tuin of kruidenrek. In dit eerste deel: muntthee, thee voor na het eten, thee voor de keel, onkruidthee en improvisatie thee. 

Theetips

Als je kruidenthee gaat zetten gebruik hier dan een apart theepot voor dan waarin je groene of zwarte (vruchtenthee) in maakt. Dit is in verband met smaken die anders in andere thee blijven hangen. Gebruik een glazen theepot zodat je de kruiden of fruit ook mooi ziet zitten.

De hoeveelheid thee

Per halve liter kokend water gebruik dan ongeveer 25 gram verse kruiden voor een goede smaak. Gebruik je gedroge kruiden gebruik dan 15 gram per halve liter kokend water.

Knip de bloemen uit je kruiden

De kruiden kunnen bloemetjes geven, heel mooi en ook gewoon te gebruiken overigens. Alleen doet dit de smaak van het kruid vervagen. Knip de bloemetjes uit je munt, verveine of tijm.

De thee smaken

Muntthee

Dit is wel de makkelijkste en de bekendthee om zelf te maken. Iedereen kent het en er is makkelijk aan te komen in de supermarkt, markt of turkse winkel. De thee geurt heerlijk en met wat honing bijna thee voor iedereen. Maar er is meer dan alleen die paar takjes munt in een glas. Je kunt eigen kruiden dan wel fruit (appel, citroen, limoen, ananas, sinaasappel of andere fruit), gember toevoegen. De munt is de basis voor je thee en de meeste mensen vinden munt alleen niet echt lekker, dus lekker mee varieren. 

Thee voor na het eten

Thee kan je goed drinken na het eten. Het valt over het algemeen veel minder zwaar dan die lekkere kop koffie. maar je kunt het ook gebruiken als de maaltijd je zwaar is gevallen. met de volgende kruiden kun je de darmen en maag ondersteunen: kamille, venkel, verveine, rozemarijn en/of duizendblad. Een paar gram van alles is al genoeg.

Tegen de schorre keel

In deze thee zit natuurlijk tijm en salie. Deze kruiden hebben een heilzame werking op de keel en luchtwegen. Beide kun je ook vinden in de hoestdrankjes. Voeg een beetje honing toe voor een wat zoetere smaak en honing is ook goed voor de keel. Mocht je een zwarte bessen struik in je tuin hebben staan de blaadjes mogen ook in de thee. 

Onkruidthee

Deze kruiden of planten wil je liever niet in je tuin hebben staan. Toch wordt er al eeuwen oud thee van gemaakt. Ze zijn lekker om thee van te maken: de paardenbloem, brandnetel en duizendblad. Je moet er in het jaar wel vroeg bij zijn, want de jonge blaadjes zijn het lekkerste om thee van te maken. Voeg wat honing, munt, gember of citroenmelisse toe voor iets wat meer aromatische smaak.

Improvisatie thee

Deze thee is eigenlijk bedoeld om je eigen smaak en geur pupillen te stimuleren en ze je te laten leiden voor een nieuwe thee. Kijk wat je in de tuin heb staan, in je kruidenrekje hebt staan en wat voor fruit je in huis hebt. Ontdek zo wat goed bij elkaar past en verras zo je vrienden met iets nieuws. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van: brandnetel, munt, lavendel, duizendblad, tijm, salie, rozemarijn, fruit, gember, citroenmelisse, vlierbessen en frambozenblaadjes.

Conclusie

Loop eens door je eigen tuin of kruidenrekje en kijk wat je hebt staan. Kijk of je het kunt gebruik om thee van te maken en pas zelf dingen eraan toe. Je kunt als basis altijd een zakje gebruiken en voeg dan wat kruiden toe. Doe dit dan in een glazen theepot dan zie je ook nog eens een mooie decoratie je hebt gemaakt. In mijn andere artikel komen de volgende thee aanbod: thee voor kinderen, thee voor avondmensen, detoers, thee voor vooruitplanners en culinaire thee