Dragon het drakenkruid of slangenkruid

Slangenkruid of drakenkruid

Als men spreekt over een vaste waarde in de klassieke Franse keuken dan heeft men het over Dragon. Dit kruid is ook gekend onder de naam slangenkruid of drakenkruid. Het kruid is er ééntje van de pittige soort en wordt vooral gebruikt als basis voor bearnaisesaus, alhoewel het ook heel wat andere gerechten naar een hoger niveau tilt. Dit kruid hoort ook in het rijtje thuis van de gezondmakers.

De lekkerste saus

Wil je nu echt eens een lekkere saus klaarmaken? Dan heb je er de volgende ingrediënten voor nodig: dragon, dragonazijn, eierdooiers, boter, peper en zout. Het eindresultaat is dan de beroemde bearnaisesaus, deze saus leent zich uitstekend voor een lekker sappig biefsteak. Natuurlijk kan je de pittige en aparte anijssmaak van het kruid gebruiken als smaakmaker bij visgerechten, kipgerechten, bloemkool, spinazie en ook nog selder. Verder nog te gebruiken als speciale smaaktoets bij bijvoorbeeld: salades en soepen. Het wordt helemaal te gek als je dragon gebruikt in mayonaise, vinaigrette, kruidenboter en mosterd. Gebruik dragon en er gaat een nieuwe wereld voor je open. Dragon maakt net zoals peterselie en bieslook deel uit van " fines herbes" dit is een kruidenmengsel die vooral bij eiergerechten tot zijn recht komt. Je mag gerust stellen dat het kruid een echt pareltje is in de klassieke Franse keuken en in de Cajun- keuken. In de Cajun- keuken wordt het vooral gebruikt bij wortelsalade, marinades, oesters en mosselen.

Dragon gebruik je met mate

Door zijn krachtige smaak is dragon in staat om in zijn ééntje een volledig gerecht op smaak te brengen. Maar probeer het niet te overheersend te maken want anders proef je niks meer van de andere gebruikte ingrediënten. Dragon mag je ook meekoken maar nog beter is dat je het pas op het einde van de bereiding van het gerecht toevoegt. Als het om verse dragon gaat dan is er de voorkeur voor de gedroogde blaadjes, juist dan haalt men er de beste smaak uit.

Een gouden tip zou kunnen zijn:

  • vooraleer je een biefsteak grilt wrijf het dan eerst even in met fijngesneden dragon.
  • voor de bijbehorende cocktail zijn pittig smaakje nemen we ijsblokjes met enkele snippers dragon.

 Dragon bewaren

Als de dragon vers is kan men het kruid bewaren in een plastiekfolie in de koelkast of in een glas water. Wil je het voor langere tijd bewaren knip de dragon dan heel fijn en stop hem in de diepvries. In de diepvries kan je hem maandenlang bewaren zonder dat het kruid aan smaak verliest. Heb je gerdoogde dragon dan kan je deze zelfs jarenlang bewaren. Er is ook nog een Russische variant van het kruid, maar deze is zogoed als smakeloos. Wil je nu controleren op echtheid, nijp dan een blaadje van het kruid fijn en je zal versteld staan welke geuren dat er vrijkomen. Dit is de enige manier om te weten welke de pittige Franse of de flauwe Russische variant is.

De kleine draak

Dragon heeft zijn roots in Centraal- Azië en werd in de 13de eeuw tijdens de veroveringstochten van de Moren meegebracht naar Zuid- Europa. De naam die het kruid meegekregen heeft is waarschijnlijk door de grillige vorm van zijn wortels. De naam slangenkruid zou dan weer verwijzen naar zijn geneeskrachtige werking die het kruid heeft bij insectenbeten maar vooral bij slangenbeten. Alhoewel de geneeskracht van het kruid vooral voortspruit uit volksgeloof.

Een goede nachtrust

Alhoewel de geneeskracht toegeschreven aan het kruid voortspruit uit het volksgeloof maakt het je toch wel een heel klein beetje gezonder. Het kruid doet namelijk je spijsvertering heel wat beter verlopen door het feit dat de speekselafscheiding gestimuleerd wordt. Verder heeft het kruid een kalmerende werking bij maagkrampen, pijn remt de hik en is vochtafdrijvend. Om het slapen te bevorderen kan je een kopje dragonthee drinken net voor het slapen gaan.

Tot slot: Kip in dragon-roomsaus

Kip gerecht voor 4 personen, klaar in 20 minuten

Ingrediënten

  • 4 kipfilets
  • 2 preien
  • 2,5 deciliter droge witte wijn
  • 2,5 deciliter (kippen)bouillon
  • 1,5 theelepel gedroogde dragon
  • 60 milliliter room
  • olie
  • 25 gram boter
  • peper
  • zout

Bereidingswijze

  • Ontdoe de kipfilets van het vet en kruid ze met peper en zout. 
  • Was de prei en snijd hem in 1 cm brede ringen.
  • Verhit een flinke scheut olie in een pan, doe de boter erbij en verhit. 
  • Bak de kipfilets aan beide kanten bruin.
  • Neem de filets uit de pan.
  • Doe de prei in het braadvet en bak ze gedurende ca. 3 minuten.
  • Voeg de wijn en bouillon toe in kleine scheutjes.
  • Breng tussendoor steeds al roerende aan de kook.
  • Voeg de dragon toe en laat tien minuten sudderen.
  • Doe de kipfilets in de pan en kook ze 10-15 minuten (afhankelijk van de grootte) tot ze gaar zijn.
  • Geen deksel op de pan.
  • Voeg de room in kleine scheutjes toe en verwarm.

Bron gerecht: mijnreceptenboek.nl