Hoeveel suiker bevat fruit

Inleiding

Je kan beter fruit eten dan een tussendoortje, zoals een Twix. Maar is fruit eigenlijk wel zo goed voor je? Natuurlijk is fruit beter dan andere tussendoortjes, maar fruit kan soms veel suiker bevatten. Ben je aan de lijn of wil je afvallen, pas dan op met fruit ook al zitten er gezonde vitamines in. In het onderstaande overzicht kun je zien waar je meer van kunt eten en wat je misschien beter kunt laten staan.

Fruitsuiker

Het suiker in fruit is anders dan de suikers in andere producten. Bij fruit gaat het om zogenoemde fruitsuikers (fructose), bij andere producten worden suikers uitgedrukt in koolhydraten. Suikers zijn suikers, maar er is wel een klein verschil tussen koolhydraten en fruitsuikers. Fructose (natuurlijke suikers) wordt door het lichaam makkelijker verteerd, dan suikers uit koolhydraten. Het onderstaande overzicht is niet alleen handig voor mensen die willen lijnen, maar ook voor mensen met suikerziekte. 

Koolhydraten

De energie die ons lichaam verbruikt, tijdens het bewegen (of om in leven te blijven) halen we uit koolhydraten. Koolhydraten (oftewel suikers) zijn de belangrijkste bron van energie voor ons lichaam, zo tussen de 40% en 70% van onze voeding. Hersenen kunnen niet werken zonder deze stof. Koolhydraten zitten vooral in graanproducten zoals: 
  • brood
  • aardappelen
  • rijst
  • pasta
  • peulvruchten
Volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta bevatten weliswaar veel koolhydraten, maar zijn beter voor je lichaam In deze producten zitten veel voedingsvezels, die nodig zijn voor een goede darmwerking. Het lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid koolhydraten opslaan in het lichaam (1,3 kg). Als een persoon veel koolhydraten binnenkrijgt,  verbruikt het lichaam die als eerste, omdat het makkelijker te verteren is. Als je weinig calorieën verbrandt, dan slaat je lichaam het vet uit je voeding op en niet de koolhydraten. 

Feiten over koolhydraten

  • Een gram koolhydraten levert 4 kilocalorieën.
  • Vermijd enkelvoudige koolhydraten. Anders gezegd: vermijd producten die bol staan van de geraffineerde suikers, zoals bijvoorbeeld: frisdrank, drop en wine-gums. Ze bevatten loze calorieën en geen andere belangrijke voedingsstoffen.
  • Zorg dat je koolhydraten haalt uit producten die het van naturen in zich hebben, bijvoorbeeld fruit en aardappelen. In deze producten zitten natuurlijke koolhydraten. 
  • Zorg dat je zowel de complexe koolhydraten (brood en aardappelen) binnenkrijgt, als de simpele koolhydraten (fruit).

Suikers van fruit slecht voor het gebit?

De bacteriën in onze mond zetten suikers om in zuren, dit is een natuurlijk proces. Deze zuren tasten uiteindelijk het glazuur van onze tanden aan, hierdoor kunnen sneller gaatjes ontstaan. De suikers afkomstig uit alle verteerbare koolhydraten zijn slecht voor het gebit, zoals de koolhydraten in een boterham, frisdrank, snoep of fruit. Het advies van het Voedingscentrum is dan ook om niet meer dan 7 keer per dag iets te drinken of te eten. Als je iets eet, drink er dan meteen iets bij, dit wordt gezien als een keer. Overigens water en thee zonder suiker mogen de hele dag door gedronken worden.

Fruitsoort - Gemidd. Hoeveelheid - Fructose in gr - calorieën 

  • Citroen – 1 - 0,6 - 2,4 
  • Vlierbessen – handvol - 0,7 - 2,8 
  • Passievrucht – 1 - 0,9 - 3,6
  • Pruim – 1 - 1,2 - 4,8
  • Abrikoos – 1 - 1,3 - 5,2
  • Meloen - 1/8 - 2,8 - 11,2
  • Bosbessen – handvol - 3,0 - 12
  • Clementine – 1 - 3,4 - 13,6
  • Kiwi – 1 - 3,4 - 13,6
  • Bramen – handvol - 3,5 - 14
  • Kersen – 10 - 3,8 - 15,2
  • Aardbeien – handvol - 3,8 - 15,2
  • Ananas - 1 plak - 4,0 - 16
  • Grapefruit - ½ - 4,3 - 17,2
  • Mandarijn – 1 - 4,8 - 19,2
  • Nectarine – 1 - 5,4 - 21,6
  • Perzik – 1 - 5,9 - 23,6
  • Sinaasappel – 1 - 6,1 - 24,4
  • Honingmeloen - 1/8 - 6,7 - 26,4
  • Banaan – 1 - 7,1 - 28,4
  • Blauwe bessen – handvol - 7,4 - 29,6
  • Dadel – 1 - 7,7 - 30,8
  • Appel – 1 - 9,5 - 38
  • Watermeloen - 1/16 - 11,3 - 45,2
  • Peer – 1 - 11,8 - 47,2 
  • Rozijnen – 15 - 12,3 - 49,2
  • Pitloze druiven – handvol - 12,4 - 49,6
  • Mango - ½ - 16,2 - 64,8
  • Gedr. abrikozen – handvol - 16,4 - 65,6
  • Gedr. vijgen – handvol - 23,0 - 92
Verwijzing naar het artikel: Hoe gezond is het eten van een ananas. De ananas heeft vele gezonde eigenschappen die zijn te lezen is het artikel. Ondanks de suikers 10 gram per 100 gram ananas (57 kcal), is deze heel gezond voor je. 

Zoete cijfers

In Nederland staan naar verwachting ongeveer 82.000 hectare aan suikerbieten. Het grootste gedeelte hiervan wordt verbruikt door inwoners of fabrikanten uit Nederland. Een klein deel van de oogst wordt geëxporteerd naar het buitenland. Nederland importeert daarentegen ook een kleine gedeelte van het suiker uit andere landen. De 82.000 hectare aan suikerbieten zijn goed voor 872.000 ton suiker (5,3 miljoen ton suikerbieten). De hoeveelheid suiker dat gewonnen wordt uit suikerbieten verschilt sterk per jaar, dit komt door de weersomstandigheden. De consumenten verbruiken 15% van de totale jaaropbrengst, de overige 85% wordt verbruikt door de levensmiddelenindustrie. Naar verwachting consumeert iedere Nederlander ongeveer 32kg suiker per jaar (suiker in taart of thee en wat er in levensmiddelen is verwerkt). 

Conclusie

Per dag wordt 2 stuks fruit aanbevolen (advies van het Voedingscentrum), dit kun je combineren als tussendoortje. Heb je honger en ga je nog niet eten, kijk dan in het overzicht wat een goed alternatief is. Hoe meer suikers het fruit bevat hoe meer calorieën. Je hebt wel degelijk koolhydraten of fruitsuikers nodig, anders gaat je lichaam spierweefsel gebruiken om aan suikers te komen.

Reacties (9)

Reageer
Rsh reageerde 4 jaar geleden
20 Feb 23:47
Beste Huisken,

Ik heb zelf ook diabetes 2.
Van een schrikbarend hoge 26 ben ik naar een stabiele 6 gegaan door te sporten en mijn koolhydraat inname te beperken. EN: VOLLEDIG MEDICIJNVRIJ. Je hebt wel wat kh nodig, maar let erop dat in bijna alle voeding in de supermarkt suikers zijn toegevoegd (vaak onder een mooie naam).
Probeer dit soort voedsel te vermijden: vers is beter.

Nog een tip: elke ochtend kwark met havermout en kaneel (eventueel een beetje verdunnen met water anders is het net schokbeton). De kaneel zorgt ervoor dat je suikerspiegel daalt en stabiel blijft, de havermout bestaat uit 'langzame' koolhydraten waardoor je suikerspiegel ook stabieler is.

Wesley87 reageerde 4 jaar geleden
05 Jan 19:38
Hallo,

In de tabel hierboven in het artikel zie je welk suiker minder zoet is van smaak en dus minder suikers bevatten. Je kunt dus beter iets minder fruit eten achter elkaar. Verdeel het fruit over de dag als je het zo lekker vind. Nu eet je teveel in een keer en daar krijg je de suiker piek van.
Huisken reageerde 4 jaar geleden
05 Jan 10:32
Hallo
Ik heb diabetes 2 , en zit met het meten op 10mmol/l
Ik at elke avond: 1 sinasappel-1 appel-1 mandarijn
1/2 peer-1/2 banaan
Ik ben even gestopt met fruit eten ,en zit nu op 7,8mmol/l, wat kan ik gebruiken om mijn suiker goed te houden.
Yoran reageerde 4 jaar geleden
16 Oct 15:55
eh wollah mooie site
Nesreen89 reageerde 5 jaar geleden
11 Aug 16:03
goed artikel en leerzaam
Johan44 reageerde 5 jaar geleden
10 Aug 16:05
Heel erg goed artikel.....
Matanya van den bulk reageerde 5 jaar geleden
03 Jul 13:35
ik wil reageren
Wesley87 reageerde 6 jaar geleden
04 Apr 20:55
Leuk om te horen, bedankt voor je bericht.
Sara reageerde 6 jaar geleden
04 Apr 19:19
Namelijk vindt ik dit een leerzame website ik heb mijn werkstuk over fruit gedaan en ik wou weten over fruitsuiker en nu weet ik er eigenlijk alles van ik geef dit een 10+