De tomaat is een rode ridder

De tomaat

Tomaat_assortiment.jpg

Onze tomaat, de rode ridder onder de groenten, of hoort deze rode ridder bij het fruit? Tomaten zijn vlezig en sappig, je kan tomaten kopen in alle kleuren en smaken. De tomaat is een gezond maker en dankt zijn succes aan het feit dat hij in verschillende gerechten kan opgediend worden, maar in dit artikel meer over onze rode ridder.

De tomaat is op zijn best in de zomer

De tomaat smaakt het best in de zomer, het tomatenseizoen loopt tot half oktober en brengt van die vlezige kleurijke lekkere vruchten voort. Maar zijn tomaten nu vruchten of zijn ze wel degelijk groenten. Wel het hangt ervan af hoe je het bekijkt, is het plantkundig bekeken kan je wel stellen dat het een vrucht is. Maar volgens de tuinbouwregels kom je uit op een plant. En niet zomaar een gewone plant maar een kruidachtige plant, dus niet op een houtachtige plant die eigen is voor fruitachtigen. We gaan ervan uit dat het dus een plant is vooral omdat ze in de keuken gebruikt wordt als groente en niet als fruit. Fruit is meestal voorbehouden als dessert.  

Een heel interessant weetje:

Het Amerikaanss Hooggerechtshof besliste in 1893 dat de tomaat wettelijk een groente was. Aangezien er verschillende tarieven bestonden voor groenten en fruit was deze beslissing heel belangrijk voor de belastingtarieven.

1001 variëteiten

In de zomer zijn er tomaten in alle soorten en variëteiten, smaken en kleuren. Ooit was het anders en was er maar één soort dat men kon kopen, deze soort was dan eigenlijk nog eens smakeloos ook. Nu is het gelukkig anders en is er keuze te over.

Soorten

  • Coeur de Boeuf  en Rose Bern zijn de oudste soort
  • De Stripped Stuffer is o zijn best gevuld met garnalen of gehakt
  • De Isis Candy is een topper onder de tomaten, ze heeft talrijke degustateprijzen gewonnen
  • De White Sherry overtuigt dan weer door haar zoete smaak, in tegenstelling van de paarsrode variant die een heel rijke smaak heeft
  •  De kleine ovale Green Rape ook wel eens de druiventomaat als naam meegekregen is er ééntje met een uiterst frisse smaak
  • Dan is er ook nog de Absinttomaat, de Tigerette, de Green Zebra, de Green Banana, de Sint Pierre, de Marmande

Een rake smaak

De tomaat is een heel populaire groente in de keuken, alhoewel men de tomaat eerst bekeek als een giftige sierplant. Het is pas rond 1750 dat men ontdekte dat de tomaat wel eetbaar was. De aalereerste tomaten werden gekweekt in het Andesgebergte in Peru, deze waren heel klein van formaat. Het is dankzij de moderne kweektechnieken dat ze gegroeid zijn tot stevige vlezige gezondmakers. Volgens de historici zijn de huidige tomaten wel wat van hun smaak verloren door de industrialisering van de groentenkweek. Het smaakveries wordt dan wel weer goed gemaakt door de tomaat zijn kwantiteit. Het succes van de tomaat is vooral te danken aan de mogelijkheden om hem te gebruiken in gerechten. Men kan hem gebruiken geperst, koud, warm, salade of saus maar ook in soep of sapje. Hij zorgt altijd voor een rake smaak.

Enkele nuttige keukentips

Tomaten bestaan voor 94% uit water. Dus wil je ze vullen met bijvoorbeeld gehakt "een absolute topper in de Belgische keuken" strooi er dan eerst wat zout op en laat ze even staan. Het zout zorgt ervoor dat er een deel van het water in de tomaat opgeslorpt wordt zodat het gerecht niet te waterig wordt. Wil je de schil van een tomaat verwijderen dan kan je best ze eerst doorprikken met een mes en dan snij je onderaan kruisjes in, dompel ze dan een 15 tal seconden in heet water en laat ze dan even schrikken door ze onder te dompelen in koud water. Je zal zien dat de schil er heel makkelijk vanaf komt. Tomaten kan men een 2 tal weken bewaren onder een temperatuur van 6- tot 10° Celcius.

De tomaat als gezondmaker

Tomaten zijn een bom als het op vitamines aankomt, ze bevatten vitamine A, B en C maar ook nog de mineralen kalium, kalk, fosfor en magnesium. Onderzoekers hebben ontdekt dat onze rode ridders ook lycofeen bevatten, lycofeen is een plantenkleurstof die tot de familie van caroteen behoort en beschermt ons tegen kanker, hartziekten en koolstofdioxiden. De tomaat zou ook nog een middeltje kunnen zijn tegen rimpels en zelfs bescherming bieden tegen de zon. Dit maakt onze tomaat dus tot een zomergroente.

Links

Welke zijn de lentetoppers onder de groenten

Welke zijn de zomertoppers onder de groenten

Welke zijn de herfsttoppers onder de groenten

Welke zijn de wintertoppers onder de groenten

Tot slot: Gevulde tomaten met gehakt

 Ingrediënten voor 4 personenGevulde-tomaten-gehakt.jpg
 
  • 8 stevige vleestomaten
  • 500 gr gehakt
  • 1 kleine ui, fijngesnipperd
  • 1 ei
  • 4 eetlepell paneermeel
  • 1 groentebouillonblokje
  • peper en zout
  • 1 koffielepel provençaalse kruiden
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 6 eetlepels water

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Snij de hoedjes van de tomaten en hol het vruchtvlees voorzichtig uit met een lepel.
  • Strooi wat zout in de holle tomaten en zet ze omgekeerd om het vocht uit de tomaten te halen.
  • Meng het gehakt met de ui + ei + paneermeel + verkruimeld groentebouillonblokje + peper + provençaalse kruiden.
  • Vul de tomaten met het bereid gehakt.
  • Meng 3 eetlepels olijfolie met 6 eetlepels water in een ovenschotel. Schik hierin de gevulde tomaten.
  • Bak de gevulde tomaten met gehakt 25 à 30 min in de oven.
  • Men kan opdienen.

Bron gerecht: budgetkoken