Kappertjes komen niet uit het Zuiden

Kappertjes geven een boost

35863.jpegVoor sommigen kunnen kappertjes een boost geven aan de gezondheid, voor anderen dan weer niet. Neem je medicijnen tegen diabetes of heb je een hoge bloeddruk dan kan je ze beter opzij leggen. Die groene kleine smaakbommetjes zijn heel rijk aan vitamine A, een vitamine die we nodig hebben om ons afweersysteem op peil te houden. Kappertjes hebben een record aan quercetine, dit zou heilzame krachten hebben. En als we kappertjes in de keuken gebruiken zijn ze een verrijking voor pasta gerechten en pizza's. Omdat men kappertjes in zuiderse gerechten gebruikt, denkt men vaak dat ze uit het zuiden komen maar dit is niet zo.

Hoge bloeddruk

Die groene bolletjes die we kappertjes noemen zijn heel rijk aan vitamine A, vitamine A heeft ons lichaam nodig om ons afweersysteem, onze huid en ons tandvlees gezond te houden. Ze bevatten ook vitamine K, deze helpen om onze botten gezond te houden. Vitamine K is ook in grote hoeveelheid aanwezig. Heb je 100 gram kappertjes dan bevat deze zo'n 200% va onze aanbevolen hoeveelheid natrium die ons lichaam dagelijks nodig heeft. Natrium is een mineraal dat de bloeddruk regelt en onze vochtbalans op peil houd in ons lichaam. Dit klinkt allemaal heel goed, maar we moeten toch voorzichtig zijn, we krijgen nu al teveel natrium binnen met onze dagelijkse voeding, dit door overmatig zout gebruik. Teveel natrium in ons lichaam verhoogt de bloeddruk.

Quercetine

Aan quercetine worden heilzame krachten toegeschreven. Er zijn nog meer groente die we kennen die quercetine bevatten, maar kappertjes zijn hier de koploper in. Men zegt dat dit plantenpigment dat men quercetine noemt, de kans op kanker, hart en vaatziekten, en bepaalde infecties zoals prostaatinfecties kunnen verminderen. Boerenkool, broccoli, asperges en tomaten zijn ook groentensoorten die quercetine bevatten. Men behandelt zelfs jicht, en artrose in de mediterrane volksgeneeskunde met een thee die getrokken wordt uit de bladeren en wortelen van de kappertesplant.

Niet gezond voor iedereen

Alhewel kappertjes een boost kunnen geven aan de gezondheid, is dit niet voor iedereen zo. Heb je diabetes of last van een hoge bloeddruk, dan kan je kappertjes beter links laten liggen. Kappertjes maken je ook heel dorstig maar hebben ook nog eens de neiging om water vast te houden. Ben je nu iemand die ze heel graag eet, dan kan je er een opgeblazen gevoel aan overhouden.

Nee, kappertjes komen niet uit het Zuiden

Aangezien kappertjes meestal gebruikt worden in pasta gerechten en pizza's denkt men dat deze uit het Zuiden komen. Ze worden de dag vandaag wel gekweekt in Italië, Spanje en Frankrijk, maar hun oorsprong ligt toch wel een heel eind verder. Ze vinden hun oorsprong in het verre Midden-Oosten. Men denkt dat ze vanuit Syrië naar Griekenland gebracht zijn. Trouwens het woord kappertje betekent in het Grieks bijten en is afgeleid van het Griekse woord "Kapto" Het woord kapto verwijst naar de doornen van de plant. Het eiland Pantelleria in Italië is alom gekend om zijn wel uitzonderlijke goede kappertjes. Men heeft er zelfs een variant van de kapperjesplant zonder doornen.

Hoe doen ze het in de keuken

Kappertjes kan je in twee vormen kopen, ingelegd in zout of in azijn. Rauw zijn deze groene bolletjes heel onsmakelijk, maar ingeleged in zout of azijn geven ze bij beide bereidingen een frisse zurige smaak af. In de Italiaanse keuken worden ze meestal gebruikt in pasta gerechten en pizza's, dit doet men dan veelal in combinatie van ansjovis of in het alom gekende voorgerecht "vittello tonnato". In de Spaanse en Franse keuken vind je ze terug in salades en visbereidingen. Je kan ze ook gebruiken in tartaarsaus of remoulade. Kappertjes kan je relatief lang bewaren in de koelkast, soms wel tot één jaar lang. Maar let wel dat ze niet uitdrogen en voeg in geen geval azijn toe want dan gaat een groot deel van de smaak verloren.

Tot slot: een paar links naar succes gerechten met kappertjes