Pastinaak de voedzame plant

Pastinaak rijk aan calcium en ijzer

35862.jpegPastinaak is een seizoensgebonden groente, deze wintergroente is heel populair. Ze heeft haar Pastinaak.jpgoorsprong in het Middelandse Zeegebied, is rijk aan vitamine C en mineralen zoals calcium en ijzer. Vroeger werd deze plant alleen geteeld als veevoer, maar de Romeinen zouden daar verandering in gebracht hebben. Deze groente was de voorloper van de aardappel en verdween toen de aardappel verscheen. Maar de witte peen is teruggevonden en heeft een spectaculaire comeback gemaakt. Menig sterrenrestaurant heeft pastinaak op de menukaart staan.

Oorsprong en gebruik 

Pastinaak staat op menig sterrenrestaurants hun menukaart, de wintergroente afkomstig van het Midden-Oosten wordt op koude winteravonden veel genuttigd. Men kan hem tijdens de wintermaanden ook terug vinden in de rekken van grootwarenhuizen. Men kan zeggen dat de pastinaak een lange weg afgelegd heeft, Het zijn de Romeinen die destijds deze voedzame plant meegebracht hebben naar het Noorden in West-Europa. Bij ons gold de pastinaak vooral als voorloper van de aardappel, wat een voordeel was bij het telen van deze groente is dat hij tegen vorst bestand is. Volgens de kenners zou deze groente zelfs het lekkerste zijn wanneer hij een vorst overleefd had. Meeste wintergroentes moeten gerooid worden voor de vorst aantreed, de pastinaak is daarvan gevrijwaard. Na de intrede van de aardappel was de pastinaak een beetje van het toneel verdwenen, maar uiteindelijk is deze groente terug gevonden of in ere hersteld.

Rijk aan mineralen

Pastinaak is familie van de schermbloemigen, zoals venkel, selder, dille, vitamine C maar is vooral rijk aan mineralen zoals calcium en ijzer. Calcium is goed voor sterke botten en voor ons tandvlees, ijzer zorgt dan weer voor het zuurstoftransport in ons bloed. Pastinaak bevat ook inuline een polysacharide die uitstekend geschikt is voor diabetici. Pastinaak is vochtafdrijvend en is een uitstekende remedie om maagkrampen tegen te gaan. Let wel dat de medicinale werking niet wetenschappelijk ondersteund is.

Zoet en zacht

Heb je niet echt een idee wat je ermee moet met een pastinaak. Je zou kunnen kiezen om ze in een wortelgerecht te verwerken. De pastinaak zijn smaak is een beetje te vergelijken met de smaak van wortelen. Hij is wel zachter van structuur en toch nog iets zoeter van smaak. Je kan de pastinaak rauw, gebakken of gefrituurd eten. Gefrituurde pastinaak is vergelijkbaar met aardappelchips. Wat wel heel belangrijk is voor je hem klaar maakt, de pastinaak moet eerst geschild worden en de harde kern kan je best verwijderen. Wil je een goed gebakken pastinaak, kook hem dan eerst even vooraf, zodat hij slapper wordt. Het zijn vooral de kleinere pastinaken die uitermate geschikt zijn om te bakken. De grotere exemplaren zijn dan weer uitermate geschikt voor de soep.

Niet te klein maar ook niet te groot

Wat maakt een pastinaak nu goed, hij moet stevig zijn en niet te klein maar ook weer niet te groot. Als de pastinaak te klein is dan droogt hij heel snel uit. Is de pastinaak te groot dan is hij heel vezelachtig. Door het feit dat de pastinaak snel verschrompelt, is hij maar een drietal dagen houdbaar. Wil je hem bewaren dan moet je er zeker op letten dat je hem in een geperforeerde plastiekzak steekt,  omwikkelt met keukenpapier en in de koelkast. Je zou er kunnen voor kiezen om hem in te vriezen, maar je zal de pastinaak eerst moeten geblancheerd en gedroogd hebben.

Tot slot: Links naar gerechten met pastinaak