Bereiding kippenpootjes zonder spatten in de oven

Oosterse kippenpootjes met groente

Ik was vroeger en nog steeds dol op kippenpootjes. Mijn moeder maakte die helaas maar af en toe, omdat de oven vol zat met vet spatten. Ik denk dat vele denk wel kennen. Je hebt tegenwoordig een braadzak, maar vind dat toch iets minder lekker. Maar ik heb nu een eigen recept waarbij de kippenpootjes geen spatten achterlaten in de oven. Het recept is gebaseerd op 4 personen. Het is een goed gevulde maaltijd en er blijft altijd wat over voor de volgende. Meestal wordt dit ook expres gedaan, zodat we er de volgende dag ook nog van kunnen genieten. Wat overgebleven is kan de volgende dag heerlijk op een bolletje gedaan worden. Ook kan het gebruik worden als dipsaus voor de stokbrood. Vooral als je de saus hebt gemaakt met de gepelde tomaten in tomatensap in plaats van alleen de tomatensap. 

Wat heeft u nodig voor 4 personen

Ingredienten

  • 1 grote ui
  • 1 rode peper
  • Paar teentjes knoflook
  • 100 ml ketjap
  • 500 ml tomatensap (kan eventueel ook gepelde tomaten in tomatensap zijn). Hierdoor wordt de saus wat dikker van en kan je de tomatenpuree weglaten.
  • 70 gr tomatenpuree
  • 500 ml sinaasappelsap
  • 800 gr aardappelen
  • 1 kg kippenpootjes (gekruid of ongekruid)
  • 1 prei
  • 2 paprika’s
  • 1 courgette
  • Lente-uitjes
  • (Groentes naar keuze kunnen toegevoegd worden alle groentes zijn geschikt om in de pan te kunnen)

Benodigdheden

  • Grote hoge pan of hapjespan
  • Houtenlepel
  • Olijfolie
  • Aluminiumfolie

Bereiding

Pel en snipper de ui en doe deze met wat olijfolie in een grote (hapjes) pan. Pel en snijdt de knoflook en halveer de rode peper en haal de zaadlijsten eruit. Hoef dit bij de uien en bak de uien mooi tot ze glazig zijn. Roer de tomatenpuree er doorheen met wat tomatensap tegen het spatten. Blijf roeren en bak dit 2 minuten goed door. Voeg nu de ketjap, sinaasappelsap en de rest van de tomatensap toe. Laat dit een paar minuten koken en breng op smaak met zout, peper en kruiden naar eigen behoefte. Voeg nu de drumstick voorzichtig toe en laat deze 10-20 minuten koken met de deksel op de pan, af en toe even doorroeren. De kooktijd hangt af hoe dik de kippenpootjes zijn. Als ze kippenpootjes goed gekookt zijn schep ze dan een voor een uit de pan en laat ze op een bord uitlekken. Bedek een bakplaat met aluminiumfolie en bak de kip in de oven in 15 minuten op 220 graden Celsius mooi krokant.

Als de kippenpootjes aan het koken zijn kunt u ondertussen alvast een begin maken met het schillen van de aardappels en de groentes. Snijdt vervolgens de groentes en aardappels in kleine blokjes. Breng de saus weer aan de kook en voeg de groentes (behalve de lente-uitjes) en aardappels toe. Kook dit alles in 8 minuten gaar en roer regelmatig door de saus. Voeg nu de lente-uitjes toe aan de saus en zet het vuur uit. Haal de kip uit de oven en leg deze op een bord. Roer de saus nog eens goed door en u kunt aan tafel.

Hier thuis zijn ze er dol op en de oven blijft schoon omdat je de kippenpootjes eerst kookt en goed laat uitlekken voordat ze de oven in gaan.

Eet smakelijk