Geschiedenis van Skopje, Macedonie

 Skopje

Skopje (Macedonisch: Скопје) is de hoofdstad van Macedonië. De stad ligt in het noorden van het land, aan de Vardar rivier. Het is de grootste stad van Macedonië en telt iets meer dan een half miljoen inwoners.

Skopje

Geschiedenis in het kort

Macedonië is altijd al een mengeling van culturen geweest en met wat kennis over de geschiedenis van het land, is de hedendaagse diversiteit in het straatbeeld goed te begrijpen. Macedonië heeft een zeer rijke en uitgebreide geschiedenis en hieronder wordt deze zeer kort aangestipt, zodat het huidige straatbeeld van Skopje beter te plaatsen is.

Klassieke oudheid

Het huidige Skopje werd al bewoond vanaf 3500 v.Chr. Er zijn overblijfselen gevonden van neolithische nederzettingen. In 148 v.Chr. kwam Skopje onder Romeins gezag te staan.

Byzantijnse Rijk in Skopje

Vanaf 395 werd Skopje deel van het Byzantijnse Rijk. Tot de 5e eeuw was Skopje een bekende wereldstad maar gedurende de Middeleeuwen werd Skopje (Latijn: Scupi) bijna geheel verwoest door een zware aardbeving. In de 7e eeuw werd de stad ingevallen door Slavische volkeren en zij veranderden de naam van de stad van Scupi naar Skopje maar ze werden verdreven door de Byzantijnen. Van 972 tot 992 was Skopje de hoofdstad van het Eerste Bulgaarse Rijk. Na de val van het Bulgaarse Rijk in 1018 werd Skopje de hoofdstad van Bulgarije. In 1282 werd de stad ingenomen door de Serviërs en het werd de hoofdstad van het Servische Rijk.

Ottomaanse Rijk in Skopje

In 1392 werd de stad Skopje ingenomen door het Ottomaanse Rijk. Zij wisten deze stad maar liefst 500 jaar te behouden en ze veranderden de Slavische naam Skopje in de Turkse naam Üsküb. Het karakter van de stad veranderde aanzienlijk door de Ottomanen. Ze brachten een nieuwe religie met zich mee, de islam. Ze bouwden veel Ottomaanse gebouwen zoals hammams en moskeeën, waarvan sommige nog steeds bestaan. In die tijd kwamen er ook veel Joden uit Spanje die zich in dat gebied vestigden en ook zij brachten zo hun cultuur mee.

Servische Rijk in Skopje

In 1912 verdreef de Servische bevolking de Ottomanen (en hiermee ook de islam) uit het land en de stad werd weer opgenomen in het Servische Rijk. Vanaf 1918 werd Macedonië deel van het Koninkrijk der Serviërs, Kroaten en Slovenen (vanaf 1929 Koninkrijk Joegoslavië).

26 juli 1963:aardbeving in Skopje

Skopje werd op 26 juli 1963 getroffen door een aardbeving van 6.1 op de schaal van Richter. Minstens 1000 mensen kwamen hierbij om en zeker 100.000 mensen raakten dakloos. Minstens 80% van de stad werd verwoest en hierdoor is de Ottomaanse invloed op de stad veel minder zichtbaar geworden. De tottale schade bestond uit meer dan 150% van het BNP van Macedonië. Gelukkig werd de stad snel weer herbouwd dankzij internationale hulp. Het oude treinstation van Skopje werd ook verwoest door de aardbeving. Toen dit gebeurde, kwam de klok van het treinstation stil te staan en tot op de dag van vandaag wijst de klok nog steeds 5.17 uur aan, het tijdstip van de aardbeving.

Onafhankelijkheid van Macedonië

Tijdens de Joegoslavische periode groeide Skopje heel snel en werd dan ook een van de grootste industriesteden van de Balkan. In 1991 viel de Socialistische Federale Republiek Joegoslavië uiteen en Skopje werd de hoofdstad van de onafhankelijke Republiek Macedonië.

Het onafhankelijke Macedonië

Bron

Leerwiki - Skopje

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden