Bezienswaardigheden in stad Amersfoort

Ik woon zelf al mijn hele leven in Amersfoort. Het is een leuke en gezellige (winkel)stad. In de stad Amersfoort zijn ook een hoop leuke en mooie bezienswaardigheden te zien. In dit artikel zal ik jullie een aantal van deze bezienswaardigheden laten zien. 

Kort iets over Amersfoort

Amersfoort is al lang geleden gesticht alleen werd het toen anders genoemd. In 1028 was een kleine plaats (Voirde) aan de Amer (nu de Eem genoemd) gesticht. Op 12 juni 1259 kreeg Amersfoort stadsrechten. Een aantal jaren geleden bestond Amersfoort 750 jaar en dit hebben we groots gevierd in de stad. Amersfoort groeide in de 12e eeuw uit zijn voegen en besloot om een tweede muur te bouwen. De eerste muur wordt afgebroken en er worden huizen opgebouwd, de muurhuizen. In de 16e eeuw wonen er nog maar 8.000 mensen in Amersfoort en wordt er besloten de tweede muur weer te slopen. Het puin werd door de arme gebruikt om de wegen te verharde. Nu de dag wonen er 150.000 inwoner in Amersfoort. Dit aantal zal groeien toto 160.000 inwoners in 2016.

De bezienswaardigheden

De volgende bezienswaardigheden komen aan bod:

  • Plompetoren
  • Kamerbinnenpoort
  • Hofje van Poth
  • Sint-Joris kerk
  • Onze Lieve Vrouwentoren
  • Muurhuizen
  • De Amersfoortse kei

Deze bezienswaardigheden liggen dichtbij elkaar. Het beste is dan ook om dit via een wandeling te doen. Als je dan toch in de binnenstad bent en het is mooi weer, maak dan een boottochtje door de wateren van de stad.

Plompetoren

 Waar: de Muurhuizen

De Plompetoren ook wel dieventoren genoemd stamt uit de 14e eeuw. Vroeger werd de toren gebruikt om gevangenen in op te sluiten. In 1622 werd in het torentje een Latijnse school gehouden en toen kreeg het de naam ‘Het Latijntje’.

Kamperbinnenpoort

Waar: aan het einde van de Langestraat (de grote winkelstraat). 

Dit is de poort van vroeger rond 1300 om de stad binnen te kunnen komen. De torentjes boven het gebouw bevatten 8 hoeken dit is vrij uniek in die tijd. In 1827 is de weergang tussen de torentje afgebroken om later in 1931-1933 weer te worden hersteld in de oorspronkelijke staat.

Hofje van Poth

Waar: de Pothstrat

Dit is een van de oudste hofje van Nederland. In de middeleeuwen werden hier door de “Pothbroeders’ de zieken en arme geholpen. Zij deelde aan de zieken en arme voedsel uit dat ze thuis konden bereiden. Je kunt het zien als de voorganger van de voedselbank.

Sint-Joris kerk

Waar: op de hof

Deze kerk is vernoemd naar Sint-Joris. Deze man ging in de 11e eeuw de strijd aan met de draak. Het pronkstuk van de kerk is het gotische zangkoor uit 1480. Sint-Joris heeft nu ook een eigenplein gekregen in Amersfoort het Sint-Jorisplein  waar gewinkeld kan worden.

 Onze Lieve Vrouwentoren

 Waar: In de binnenstad.

Deze toren staat precies op het nulpunt. Dit betekent dat deze toren precies in het midden van Nederland staat. Deze 98,33 meter hoge toren wordt door de Amersfoorters zelf vaak de “Lange Jan’’ genoemd. Deze toren is overigens te beklimmen tot aan het kleine torentje. De toren is in de 14e eeuw gebouwd en is in de jaren: 1912-1932, 1965-1970 en 1993-1996 meerdere malen gerestaureerd.

Muurhuizen

Waar: in de Muurhuizen

Deze huizen zijn gebouwd op de fundamenten van de eerste stadsmuur, hierdoor zijn het kleine huisjes. Dit is een heel leuk straatje om eens door heen te lopen. De huizen zien er allemaal anders uit.

De Amersfoortse kei

Waar: op de huidige plaats op de Stadsring/Arnhemsestraat 

Jonkheer Everard Meyster sloot een weddenschap af dat hij de Amersfoortster wel zover zou krijgen dat ze een grote zwerfkei uit de Utrechtse Heuvelrug naar Amersfoort zouden krijgen. Het is ze gelukt en de kei werd op een sokkel gezet op de Varkensmarkt. Jaren later schaamde de Amersfoortster zich dat ze zo dom waren geweest. Ze hebben de kei toen begraven. In 1953 werd de kei weer op gegraven en weer neergezet op zijn huidige plaats.

Conclusie

Er is nog zoveel meer te zien in Amersfoort. Loop eens langs het VVV-kantoor bij het station van Amersfoort. Dit zijn wel de dingen die je in ieder geval gezien moet hebben als je in Amersfoort bent.