Hoe zijn de ongeregelden in Oekraine ontstaan

Inleiding

Oekraïne is de laatste weken veel in het nieuws vanwege de ongeregelheden op het Onafhankelijksplein. De oppositie wil graag bij de Europese Unie horen en zich nu echt losmaken van Rusland, terwijl de huidige president en premier dit niet willen. Hierdoor is het land in opstand gekomen omdat de meeste inwoners het land liever bij de Europese Unie zien aansluiten. Zij zijn het zat dat de Russen nog steeds invloed heeft op de beslissingen die in het land genomen worden, terwijl ze sinds 1991 al onafhankelijk zijn geworden. 

Het land, Oekraïne

De hoofdstad van Oekraïne is Kiev.  Verder kennen we het land ook van de nucleaire ramp in 1986 in Tsjernobyl en als het land dat samen met Polen het EK hebben georganiseerd. Oekraïne is qua oppervlakte het grootste land dat volledig in Europa ligt. Andere landen die groter zijn maar niet volledig in Europa liggen zijn: Rusland, Kazachstan en Turkije. In 1922 kwam onder leiding van Stalin het oostelijke gedeelte van Oekraïne en later in 1939 ook het westelijke gedeelte in handen van de Sovjet-Unie (tegenwoordig beter bekend als Rusland). In 1991 in het land onafhankelijk geworden van Rusland. De taal die er gesproken wordt is Oekraïens maar dat lijkt erg veel op het Russisch. Na de onafhankelijkheid van het land is Rusland nog steeds erg betrokken bij het land en dat ging tot voor kort goed. Nu wil een groot deel van de bevolking zich aansluiten bij het westen (Europa).

De ontwikkelingen in het land nu

De huidige premier Oleksandr Toertsjynov wil bij Rusland blijven met zijn aanhang van de bevolking. De meeste inwoners willen de banden aanhalen met Europa en zich daar graag bij aansluiten. Ze zien betere kansen in Europa en willen zich voornamelijk losmaken van Rusland. Op het Onafhankelijkheidsplein voor het parlementsgebouw hebben weken lang (en nog steeds) vele mensen zich opgehouden. Gebouwen zijn in brand gestoken, inwoners kamperen op het plein, houden demonstraties en brengen vernielingen aan winkels aan en andere dingen in de stad. Nieuwe verkiezingen moeten uitmaken wie de nieuwe premier van het land gaat worden.

Wie zijn de kandidaten?

De huidige president van het land is naar huis gestuurd, omdat het volk in opstand bleef komen. Om de rust te waarborgen heeft het parlement de huidige president Viktor Janoekovitsj naar huis gestuurd. Viktor is voorstander om bij de Russen te blijven heeft er voor gezorgd dat het verdrag met de Europese Unie op 21 november 2013 niet werd ondertekend.

Hierdoor is het allemaal begonnen omdat de oppositie dit juist wel wilde. Joelia Tymosjenko ( voorstander om bij de Europese Unie te gaan) de vrouw met de blonde haren en de vlecht opgebonden op het hoofd wil zich op 25 mei kandidaat stellen voor het presidentschap. De kandidaten voor het premierschap zijn partijgenoot van Tymosjenko, Arseni Jatsenjoek en de zakenman Pjotr Porojenko. De huidige premier is door alle onrust gevlucht naar Rusland. Hij (Nikolaj Azarov) wilde dan ook dat het land de kant van Rusland koos en niet naar Europa zou gaan. Het parlement kiest 3 maart 2014 de nieuwe premier van het land. Deze zal dan de taken van Nikolaj Azarov over moeten nemen.

De reacties van het buitenland

In eerste instantie wilde Europa en Rusland het land hulp bieden. Rusland wil steeds minder helpen omdat ze zien dat het land zich los wil maken van Rusland. Oekraïne krijgt nu hulp van Europa, IMF en de Verenigde Staten in de vorm van financiële steun. Deze heeft het land nodig omdat het anders failiet gaat. De steun kan volgens de partijen op zijn vroegst pas in april in gaan. Rusland heeft nu wel aangeven om delen van de Krim te ondersteunen. In de hoop dat het land uiteindelijk toch de kant van Rusland te kiezen. 

De Krim

De Krim is een schiereilandje voor de kust van het land Oekraïne. Op het eilandje bevindt zich nu ook het Russische leger aan de ene kant en aan de andere kant de mensen uit Oekraïne. De gevechten gaan door totdat er een einde is gekomen en een beslissing is gevallen wat het land nu precies gaat doen. Nu vechten de anti Rusland mensen en het Russische leger tegen de mensen die voor zijn om zich aan te sluiten bij Europa.

Conclusie

De onrust in het land is allemaal begonnen omdat Viktor Janoekovitsj het verdrag met de Europese Unie niet heeft ondertekend. De Russen hebben aan de hand van dit bericht hun steun aangeboden, maar de oppositie kon de beslissing niet waarderen. Het parlement gaat 3 maart 2014 de nieuwe premier van het land kiezen. Op 25 mei worden er presidentsverkiezingen gehouden in Oekraïne. Hieraan wil de pas vrijgelaten Joelia Tymosjenko zich als kandidaat voorstellen. Zij is voorstander om zich los te maken van Rusland en zich bij de Europese Unie te gaan sluiten. Wellicht kan Tymosjenko het tij keren voor het land, maar die zal wel de enige tijd gaan duren.