Wie is prins carnaval en wat doet hij

Inleiding

Carnaval wordt niet alleen gevierd in Nederland maar in de hele wereld rond dezelfde tijd. De datum verschilt per jaar maar wordt gehouden in februari of in de eerste week van maart. De meeste carnavalsoptochten in Nederland worden in het weekend gehouden. In Duitsland wordt het traditiegetrouw op maandag (Rosenmontag) gedaan. De optocht heeft ieder jaar een nieuwe slogan en een nieuwe prins. De eerste wagen van de optocht wordt getrokken door Prins carnaval en aanverwanten. Wie zijn nu precies die aanverwanten en wat doen ze eigenlijk. In het carnaval is het getal 11 heel erg belangrijk.

Wie is prins carnaval en wat zijn zijn taken?

Prins carnaval krijgt de week voor carnaval de sleutel overhandigt van de burgemeester. Hij is die week tot Aswoensdag de baas van de stad of plaats. Op Aswoensdag wordt de sleutel weer teruggegeven aan de burgemeester die gebeurd allemaal heel plechtig. Verder bedenkt de prins de slogan van de carnavalsoptocht voor het jaar. De prins betaalt geld voor het bouwen van de wagen en het maken van de kostuums. De prins hoeft zelf niet te bouwen en krijgt de wagen ook niet eerder te zien dan op de dag van de optocht. De prins stelt ook de Proclamatie op. De Proclamatie zijn 11 leuzen die ondertekend wordt en waar iedereen zich aan moet houden tijdens de carnavalsperiode. ls prins ben je het middelpunt tijdens de carnavalsperiode en rijd je meer met de mooisten en meestal grootste praalwagen. De volgende lopers willen de prins vermaken tijdens de optocht. De prins kijkt aan het einde van de route de hele optocht mee vanaf zijn wagen. Verder is hij bezig met de hofhouding om de optocht zo goed mogelijk te laten verlopen. Het meeste werk geeft hij uit handen maar hij is er wel nauw bij getrokken. 

Hoe komt de prins aan zijn naam tijdens carnaval

In sommige plaatsen krijgt de prins de naam Prins Carnaval met een nummer van de hoeveelste prins het is dit jaar. De nummering gebeurd altijd in Romeinse cijfers. In andere plaatsen wordt de naam van de prins gebruikt bijvoorbeeld: Prins Hendrik, Prins Ronnie enzovoort. Ook kan het voorkomen dat de naam als eens is voorgekomen, ook dan wordt er een Romeinse cijfer achter de naam geplaatst. Tegenwoordig kunnen ook zelfbedachte rare namen of bijnamen achter de prins gezet worden. Het romeinse getal kan ook elk jaar oplopen ongeacht de naam

Waarom is het getal 11 zo belangrijk in het carnaval?

Het getal is in het carnaval een gekke getal (het eerste getal met gelijke cijfers achterelkaar). Zo heb je de raad van 11, is de 11de, 22ste, 33stendrik, Prins Ronnie enzovoort. Ook kan het voorkomen dat de naam als eens is voorgekomen, ook dan wordt er een Romeinse cijfer achter de naam geplaatst.

De hofhouding van de prins

De prins wordt bijgestaan tijdens de carnavalsperiode door de volgende mensen. Zij zijn de hulpjes van de prins en nemen het meeste werk voor hem uit handen. 

  • De raad van elf (zij kunnen de prins raadgeven over bepaalde zaken)
  • Prinses (de vrouw van de prins carnaval, zij vormen samen het prinsenpaar).
  • Hofnar (lijkt op een joker en is er om de mensen en de prins te vermaken).
  • Een of meerdere adjudanten (deze personen zijn de persoonlijke assistenten van de prins. Zij moeten zorgen dat de vergunningen er zijn om de optocht te kunnen houden en overleg plegen met de gemeente over: inzet van politie, hekken langs de weg plaatsen, vrijwilligers regelen en meer)
  • Hofdames (de vrouwelijk variant van de adjudant, zij zijn dat ook persoonlijke assistentes van de prins).

Conclusie

Het feest kan beginnen als de nieuwe prins is gekozen. Dit gebruikt altijd op de 11de van de 11de om 11 over 11. De prins is tijdens de carnavalsperiode de baas over de stad of gemeente. De prins wordt bijgestaan door: zijn prinses, raad van 11, adjudanten, hofdames en de hofnar. De taken van de prins zijn het bekostigen van de praalwagen en de kostuums, het schrijven van de proclamatie en het bedenken van de slogan voor de optocht.  Alaaf, Alaaf, Alaaf.

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden