Wat houden de verschillende belastingaanslagen in

Inleiding

Ieder jaar rond maart wordt de belastingaangifte gedaan. Voor de meeste mensen pas tegen het einde van maart, omdat we er geen zin in hebben. Op 1 april moet de aangifte binnen zijn bij de belastingdienst. Na die data ontvangen sommige mensen verschillende aanslagen over het afgelopen jaar of voor het betreffende jaar. De belastingdienst werkt met 5 verschillende aanslagen. 

Wat zijn de 5 verschillende belastingaanslagen?

Voorafgaand aan de aanslag wordt eerst de aangifte gedaan. De belastingplichtige vullen deze in en versturen deze naar de belastingdienst. Dit gaat op uitnodiging van de belastingdienst. Je kan zelf ook aangifte doen als je denkt geld terug te ontvangen van de belastingdienst. Om boetes te voorkomen is het verstandig om de aangifte zo vroeg mogelijk in te vullen dan ben je er vanaf en kan je het niet meer vergeten. Nadat de aangifte is binnengekomen en is gecontroleerd, kan het voorkomen dat je verschillende aanslagen ontvangt. Deze aanslagen kunnen zijn:
  • Voorlopige aanslag
  • Definitieve aanslag
  • Conserverende aanslag
  • Navorderingsaanslag
  • Naheffingsaanslag

De voorlopige aanslag

De voorlopige aanslag moet gezien worden, als een vooruitbetaling aan de overheid. Op deze manier kan de belastingdienst al over de inkomsten beschikken. Het kan voorkomen dat de voorlopige aanslag niet juist is en dat je bij de definitieve aanslag bij moet betalen omdat de voorlopig aanslag te laag berekend was. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je bij moet betalen omdat je bijvoorbeeld meer bent gaan verdienen bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Hieraan is gekoppeld de ZVW-premie die berekend is op een gemiddelde van de jaren ervoor. Verdien je nu meer dan moet je ook meer premie afdragen en bij de definitieve aanslag bij betalen. 

De definitieve aanslag

Nadat je de voorlopige aanslag hebt ontvangen voor het jaar erop. De voorlopige aanslag gaat niet over het huidige belasting jaar maar over het jaar daarna. Het is een vooruitbetaling. In 2014 ontvang je een voorlopige aanslag voor het belastingjaar 2015. In het jaar 2015 doe je de aangifte over 2014. De voorlopige aanslag heb je dan in 2013 ontvangen voor het jaar 2014. Deze kun je dus op je aangifte verwerken. Zodra jij de aangifte hebt verzonden naar de belastingdienst wordt deze gecontroleerd en ontvang je als je voor april aangifte hebt gedaan uiterlijk in juni bericht over de definitieve aanslag. Het is eigenlijk een eindoordeel van de inspecteur hoe jij je aangifte naar waarheid hebt ingevuld, volgens de regels van de belastingwet.

Conserverende aanslag

Deze aanslag kom je alleen tegen als je gaat emigreren. Diegene die conserverend inkomen bezit moet hierover voordat hij of zij gaat emigreren belasting betalen. Te conserveren inkomen wordt bestaan: in het verleden aftrekbare lijfrente, pensioenrechten en de waardevermeerdering van aandelen in aanmerkelijk belang. Al je binnen de EU gaat wonen voor 10 jaar of langer hoef je deze aanslag uiteindelijk niet te betalen. Het gaat om een tarief van 25 procent over het te conserveren inkomen.

Navorderingsaanslag

Er kan door de inspecteur van de belastingdienst maar eenmaal een definitieve aanslag opgelegd worden. Komt hij er achter dat deze te laag is dan kan hij een navorderingsaanslag indienen. Een navordering van een te hoge komt bijna niet voor omdat dit in het nadeel is van de belastingdienst. De belastingdienst moet dat geld terug betalen aan diegene die de aangifte heeft gedaan. Degene die de definitieve aanslag heeft ontvangen en deze te hoog vind zal zelf bezwaar maken tegen de te hoge aanslag.
Een navorderingaanslag kan alleen opgelegd worden door de inspecteur als de inspecteur het eerder niet heeft geweten dat het er was. Het gaat om een nieuw feit dat niet eerder bekend was. 

Naheffingsaanslag

Dit komt voor als iemand die ondernemer is en de btw-aangifte te laat heeft ingediend. Maar ook als een particulier de inkomstenbelasting niet op tijd heeft ingediend. De belastingdienst legt je dan een naheffingsaanslag op, omdat je niet op tijd was. Je moet het verschuldigde bedrag aan belasting dus gewoon betalen met in de meeste gevallen een boete. De boete is afhankelijk van de grote van het bedrag. Kunt u de belasting niet betalen dan is het verstandig om uitstel aan te vragen in plaats van de belasting niet te betalen of de aangifte niet in te dienen. 

Conclusie

Het huidige belastingstelsel kent 5 verschillende aanslagen. De voorlopige en de definitieve kennen de meesten wel. Dit is de aanslag die men ontvangt om te voldoen voor het aankomende belastingjaar en de definitieve is na de controle van de inspecteur van de door jouw ingediende aangifte. Een conserverende aanslag kan je ontvangen als je gaat emigreren naar het buitenland. Blijf je 10 jaar wonen in een lang in de EU wordt deze na 10 jaar kwijtgescholden. Een navorderings- en naheffingsaanslag heeft te maken met het te laat of niet naar waarheid indienen van de aangifte. Een boete en de verschuldigde belasting is het gevolg en deze boetes kunnen hoog oplopen.