Het bijhouden van een kasboek

Bijhouden van het kasboek

Uit recent onderzoek is gebleken (uitgevoerd door ING/KIEN), dat de goede voornemens voor 2012 onder andere zijn: meer sparen (plek 11) en zuiniger omgaan met geld (plek 5). In dit artikel wil ik u meer vertellen over de mogelijkheden van een kasboek. Het klinkt suf en ouderwets, maar het werkt echt. Ik kan het weten want doe het al een geruime tijd en begin het steeds leuker te vinden.

Een hoop mensen denken dat het bijhouden van een kasboek ingewikkeld en veel werk is. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Hoe meer u over u financiën te weten wilt komen hoe meer u ervoor moet doen. Het bijhouden van een kasboek kan op 3 verschillende manieren namelijk via: pen & papier, Excel en via internet of tablet/smartphone. Bewaar van elke aankoop die u contant heeft afgerekend de bon, zodat u weet wat u gekocht heeft en voor hoeveel. Betalingen via pinpas, Ideal of overschrijving kunt u terugvinden op uw afschrift. Let hierbij op dat u de aankopen niet dubbel meeneemt (factuur en afschrift).

Pen & papier

De makkelijkste manier voor het bijhouden van een kasboek is via pen en papier. Houd per maand in een schriftje bij wat u die maand heeft verdiend en uitgegeven. Zo heeft u een goed overzicht wat u allemaal heeft gekocht en voor hoeveel. De bedragen kunt u op 2 manieren opschrijven: inkomsten links van de streep en uitgave rechts of de inkomsten in het groen en uitgave in het rood. Tel aan het eind van de maand de bedragen op. Verminder de inkomsten met de uitgave is de uitkomst negatief dan heeft u in die maand meer uitgegeven dan u heeft verdiend.

Excel

Het beste is om uw inkomsten en uitgave bij te houden op papier. Vooral de aankopen die u contant heeft afgerekend (of alle bonnetjes goed bewaren). Voer eens per week de gegevens in, hierdoor vergeet u minder snel een aankoop in te voeren. Maak van te voren een werkblad en laat deze leeg. Zo kunt u deze telkens kopiëren en gebruiken voor de nieuwe maand. Vul aan de hand van de bonnetjes, facturen of afschriften (of wat u op papier heeft gezet) het werkblad in. Zet de inkomsten en uitgave beide in een aparte kolom, hierdoor wordt het overzichtelijker. In Excel kunt u een extra kolom toevoegen. In deze extra kolom kunt u bijhouden in welke caterogie (boodschappen, roken, cadeaus, auto of woning) de inkomsten en uitgave vallen. Zo is gemakkelijk bij te houden waar u het meeste geld aan uitgeeft. Met Excel kunt u nog veel meer doen bijvoorbeeld: grafieken maken, gemiddelde per maand berekenen en de overzichten aan elkaar koppelen.

Internet, tablet of smartphone

Het makkelijkst om een kasboek bij te houden, is dit te doen via het internet of tablet/smartphone. Het voordeel van een kasboek via een application (app) via een smartphone is, omdat u bijwijze van spreken na de aankoop het kunt invoeren op uw smartphone. Er zijn gratis en betaalde applications. De gratis apps zijn over het algemeen wat minder uitgebreid dan de betaalde, maar zijn prima voor het bijhouden van een kasboek. Wilt u meer statistieken dan moet u voor een betaalde app gaan. Probeer eerst een aantal gratis apps uit en kijk welke voor u het prettigst/makkelijkst is. Via het internet kunt u ook gratis een kasboek bijhouden. Het voordeel hiervan is dat u deze website kunt koppelen aan uw internetrekening. Hierdoor hoeft u de betalingen/aankopen die via uw bankrekening verlopen niet meer te registreren in het kasboek. U hoeft nu alleen nog maar de uitgave in te voeren die contant zijn afgerekend.

Tot slot

Blijf consequent u moet het een tijdje volhouden om echt resultaat te zien. Je zult zien als u alles invult, heeft u er zeker profijt van en gaat u het steeds leuker vinden. Vooral door de extra's die de applications, internet of Excel u kunnen bieden.

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden