Ouderdomsaandoeningen, het hoort helaas voor de meeste ouderen bij het ouder worden

Oud worden gaat vaak gepaard met lastige kwaaltjes. Je weerstand wordt minder en je algehele conditie gaat achteruit.  Het zicht wordt minder en je kunt in een grote groep niet alle gesprekken meer volgen. Ook merk je dat het lopen minder wordt en grote afstanden al helemaal niet meer te doen is. Helaas hoort dit bij het ouder worden. Natuurlijk zijn er ouderen die deze dans ontspringen maar velen ervaren tijdens het ouder worden ook de ouderdomskwalen.

Aandoeningen die typisch zijn voor de ouderdom zijn:

36041.jpeg

  • Slijtage van de zintuigen

  • Slijtage van de gewrichten

  • Hart- en vaatziekten

  • Problemen met het afweersysteem

  • Aandoeningen aan de hersenen

Slijtage van de zintuigen

  • Slechtziendheid

  • Doofheid

Vele ouderen komen erachter dat er een vermindering ontstaat van een deel van het gezichtsvermogen. Grijze staar is meestal de oorzaak van het slechte zien. Grijze staar is vertroebeling van het ooglens waardoor het zicht verminderd. Gelukkig is dit goed te behandelen door het ooglens te vervangen voor een kunstlens. Helaas ben je na die tijd wel een bril nodig om tv te kijken en te lezen.

Ook het minder horen is iets wat vaak bij ouderen voorkomt. In bijna alle gevallen wordt dan een hoortoestel geadviseerd. Helaas zijn er veel ouderen die niet kunnen wennen aan het dragen van een hoortoestel.

Slijtage van de gewrichten

  • Osteoporose

  • Artrose

Osteoporose is bot-ontkalking. Hierdoor worden de botten brozer. Bij een val is de kans dan heel groot dat je een bot breekt.

Artrose is een vorm van reuma waarbij het kraakbeen in het gewricht dunner en zachter wordt. Helaas geldt ook hier dat je uit moet kijken want ook hier is de kans op een botbreuk groot.

Hart- en vaatziekten

Ook hartkwalen komt vaak voor bij ouderen. In de meeste gevallen door slagaderverkalking. Vaak heeft dit ook te maken met je leefstijl. Heb je veel gerookt of last van overgewicht dan is de kans op hartproblemen groter.

Problemen met het afweersysteem

Het is algemeen bekend dat ouderen gevoeliger zijn voor infectie- ziekten en sneller ziek kunnen worden. Dit heeft allemaal te maken met afzwakken van je weerstand. Klimaatsverandering kan daarnaast ook voor allerlei klachten zorgen. Daarom is het halen van een griepprik niet verkeerd wanneer je op leeftijd bent. Ook voor jonge mensen die last hebben van hun afweersysteem kunnen beter een griepprik halen.

Aandoeningen aan de hersenen

Als je ouder wordt kun je meer vergeten. Ook wordt je reactie- en concentratievermogen minder. Alzheimer is een bekende aandoening dat vooral bij ouderen voorkomt. Mensen met deze aandoening krijgen steeds meer moeilijkheden met de dagelijkse dingen zoals beslissingen nemen, een gesprek volgen en dingen begrijpen. Vaak is het korte termijn geheugen weg maar dingen van vroeger weten ze nog heel goed. Helaas hoor je steeds vaker dat ook jongere mensen last krijgen van deze vorm van dementie.

Ouderdoms bij dieren

Niet alleen bij mensen komen de ouderdomskwalen om de hoe kijken. Ook dieren hebben hiermee te maken. Op een bepaalde leeftijd krijgen deze ook diverse kwaaltjes. Ze worden rustiger, slapen meer, bewegen moeilijker, de eetlust verminderd en in sommige gevallen worden ze magerder. Net zoals bij de mens kunnen ook dieren last krijgen van al deze ouderdomsaandoeningen.

Hulpmiddelen

Gelukkig zijn er voor bepaalde lastige kwalen best wel hulpmiddelen verkrijgbaar. Zo kun je tijdens het lopen gebruik maken van bijvoorbeeld een rollator. Uiteraard is dit hulpmiddel ook goed om de kans op vallen te beperken. Daarnaast zijn er ook nog genoeg andere hulpmiddelen om het leven wat makkelijker te maken.

Conclusie

36044.jpeg

Een ieder wil graag oud worden en genieten van het leven maar het ouder worden is niet altijd even prettig. Zeker niet als je last hebt van 1 of meerder lastige ouderdomsaandoeningen. Oud worden gaat helaas voor de meeste ouderen gepaard met al die vervelende kwalen die bij het ouder worden horen. Je hoort ouderen niet voor niets met regelmaat zeggen dat oud owrden mooi is maar het oud zijn niet altijd een pretje.