Fitness met een fitnessbal

Voordelen van het gebruik van een fitnessbal in je training.

Trainen met een fitnessbal: Af en toe komt er een nieuwe trainingstool op de markt. Je bent nooit zeker of het werkt of niet werkt. Maar als er ééntje is die wel werkt, dan is het de fitnessbal. Dus als er één onderdeel is die je niet in uw training mag missen, dan is het wel die fitnessbal. 

Wat is een fitnessbal

Dit is een grote en opblaasbare bal die gebruikt wordt als trainingsapparaat. De bal zelf is van stevige makelij en verdraagt tussen de 250- en 300 kilo. Het is comfortabel en geeft en goede ondersteuning bij de uitvoering van fitnessschema’s. Het past perfect voor het lichaam en neemt de structuur aan van de beoefenaar. De fitnessbal is uitermate geschikt voor de beginneling. Het geeft een gevoel van speelplezier tijdens de training. Naarmate men vorderingen maakt met de trainingen, zal men er ook steeds meer plezier en opwinding aan hebben. Een ander voordeel aan een fitnessbal is dat het voor iedereen geschikt is. Zowel voor de gevorderde of beginneling, er is geen specifiek level nodig om met deze ball te trainen. Het is gemakkelijk om ergens mee naar toe te nemen en een lichtgewicht als het op gewicht aankomt. Is heel goedkoop in aankoop als je prijzen vergelijkt met andere fitnesstools en is bij normaal gebruik niet stuk te krijgen.

Vanwaar komt deze fitnessbal

De fitnessbal wordt ook gebruikt bij revalidatie en neurologische stoornissen. Heel veel fysiotherapeuten maken er gebruik van. In de jaren 60 is het een Italiaanse speelgoedmaker Aquilino Cosani die de bal ontwerpt en verkoopt. Deze bal was gekend onder de naam gymnastiekbal. De fitnessbal maakte dan ook zijn intrede in de atletiekwereld, dit was rond de jaren 90. Deze bal werd voornamelijk gebruikt voor de conditie van de atleet en vandaar uit kwam hij in de fitnesswereld terecht. Op dit moment wordt de fitnessbal door medisch specialisten en fitness professionals zeer aanbevolen bij het publiek. Hij dient meer dan alleen maar fysieke problemen op lossen. Hij dient vooral als fitnesstool.

Welke zijn de voordelen van het gebruik van een fitnessbal

Deze bal is zeker heel goed om de buikspieren en de onderrug te versterken. Het verbetert ook de functionele kracht, balans en flexibiliteit van het lichaam.

1. Correcte uitlijning

Gebruik van de bal tijdens de training zal het lichaam uitdagen de juiste balans te vinden. De dynamische bewegingen van de bal tijdens de oefening zal de natuurlijke motor reflexen van het lichaam verbeteren als zowel de verschillende spieren die worden gebruikt, vooral die spieren die gewoonlijk niet worden gebruikt.

2. Zichtbare buikspieren

Voor mensen die werken aan hun buikspieren, kan deze bal zeker doeltreffend zijn voor de doelgebieden in de buikspieromgeving. De buikspieren en de rugspieren worden tegelijkertijd gebruikt en getraind als men met deze bal bezig is. Stel u eens het goed gevoel voor van een platte buik, je zal uw bal uiteindelijk graag beginnen zien.

3. Spierkracht en uithoudingsvermogen

De baltrainingen kunnen helpen bij rugpijn en ook om deze pijnen te verlichten en te voorkomen. Als alle spieren worden getraind dan zullen deze spieren versterken en zal je er na een tijdje afgelijnd uitzien, ook uw uithoudingsvermogen zal groeien. Dus deze trainingen geven u stabiliteit en weerstand!

4. Stabiliteit

Dit heeft betrekking op de diepliggende spieren die helpen bij het stabiliseren en ondersteunen van alle bewegingen van het lichaam. Deze diepliggende spieren zijn samengesteld uit de rugspieren en de diepe buikspieren. Maar trainen met deze bal zal ook uw dieper liggende spieren trainen.

5. Lenigheid

De bal leent zich uitstekend gedurende lenigheidsoefeningen. Heel gemakkelijk om met deze bal verschillende lenigheidsoefeningen te doen.

6. Gewicht verliezen

Natuurlijk wanneer je de oefeningen met de bal op regelmatige basis doet zal je er uiteindelijk ook misschien ongewild gewicht mee verliezen. Maar na een tijdje stabiliseert het gewichtsverlies zich wel.

Tot slot: Belangrijkste activa

Gezondheid is zeker één van uw belangrijkste activa. Dus doe regelmatig uw oefeningen en handhaaf een gezond voedingspatroon.

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden