Wat kan men vertellen over Q10

Co enzym Q10

Q10 die een rol speelt in de energie productie is een krachtige antioxidant die het lichaam bescherming biedt tegen vrije radicalen. Q10 wordt ingezet tegen allerlei ziekten en leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Een tekort aan Q10 kan leiden tot een slechte conditie en energie. Co enzym Q10 heeft drie hoofdfuncties:

  1. Het speelt een rol in de energieproductie
  2. Het beschermt tegen oxidatieve beschadiging
  3. Het heeft een ontstekingsremmende werking

Wetenschap

Het is wetenschappelijk bewezen dat co enzym Q10 nuttig is tegen onze tijdsgebonden ziektebeelden, Q10 helpt deze ziektebeelden vertragen  of zelfs voorkomen. Het is vandaag de dag het meest aangewezen voedingssupplement. Dit supplement speelt een heel belangrijke rol in de energieproductie van de cellen. Q10 wordt teruggevonden in de cellen die veel energie verbruiken zoals de beweegspieren en de hartspier.

De drie hoofdfuncties van Q10

1. De energieproductie:

Q10 speelt een grote rol in de energieproductie van elke cel. Dit is van belang voor de gezondheid en de vitaliteit van weefsel en organen. Het fungeert afwisselend als donor en als acceptor van elektronen in de elektronentransportketen. Voor de mitochondriale ATP- productie zijn zowel ubiquinol als ubiquinon belangrijk. Ubiquinol is de gereduceerde vorm van Q10 en fungeert als elektronendonor; ubiquinon is de geoxideerde vorm van Q10 en fungeert als elektronenacceptor.

2. Bescherming tegen oxidatieve beschadiging:

Q10 is een vetoplosbare antioxidant, die celmembranen en andere structuren beschermt tegen oxidatieve beschadiging van andere antioxidanten. We spreken hier over de bescherming van: cholesterol, lipiden, DNA, eiwitten, vitamine C en vitamine E. Let wel: het is alleen ubiquinol die antioxidanten activiteit heeft, de vrije radicalen worden door de elektronen geneutraliseerd. Dus, dit betekent dat ubuiqinol eerst moet worden gereduceerd voordat het als antioxidant zijn werk kan doen. In het lichaam bestaat het grootste deel van Q10 uit ubiquinol.

3. Een ontstekingsremmende werking

Kunnen we heel kort in zijn: Q10 heeft invloed op de genexpressie, Q10 heeft bijvoorbeeld een ontstekingsremmende werking. Dit komt door de beïnvloeding van de transcriptie factor kappa B1 afhankelijke genexpressie.

Een verminderde omzetting vanaf 40 jaar

Vanaf het veertigste levensjaar verminderen de spiegels van Q10 in het lichaam, dit wil zeggen dat het lichaam niet meer of in veel mindere mate in staat is om ubiquinon om te zetten naar ubiquinol, het lichaam heeft beide nodig voor het produceren van energie. Het is een feit dat studies aangetoond hebben, dat de veroudering van het organisme met ubiquinol met 40% trager verloopt dan bij mensen die geen Q10 aanvullingen gebruiken.

Q10 is meer dan een supplement voor je conditie

Q10 beschermt de mens tegen allerlei ziekten zoals, huidkanker, prostaatkanker, borstkanker. De bloedsuikerspiegel wordt beter op peil gehouden. Het ondersteunt ook de hartfunctie en vertraagt de progressie van de ziekte van Parkinson., verder voorkomt het migraine en beschermt het de ogen tot op heel hoge leeftijd.

Zo wordt Q10 ook ingezet bij leeftijdsgebonden maculadegeneratie, mensen met hartafwijkingen, leverstoornissen, fybromyalgie, migraine, AIDS, spierdystrofie, verminderde weerstand en onvruchtbaarheid. 

Tot slot: De dosis

Volgens de meest recente studies hebben mensen die lang vitaal en gezond willen blijven, 200 mg tot 300 mg Q10 per dag nodig. Er zijn mensen die het houden op een inname van 100 mg per dag, dan spreken we al meer over een onderhoudsdosis. Men zou kunnen stellen om twee weken een dosis in te nemen van 200 mg per dag en dan overschakelen naar de onderhoudsdosis van 100 mg per dag.

Bron: Licht op je gezondheid

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden