Hoe laat je kinderen groenten eten

Mama, ik lust dat niet!

Spruiten.jpg

Kinderen en groenten, ze zijn niet altijd de beste vriendjes. Omdat vele groeten nogal bitter smaken lusten veel kinderen ze niet. Aan elke tafel zijn er al wel eens discussies geweest over wel of niet je bord leeg eten. Toch zijn er een aantal trucjes waardoor je groeten aantrekkelijker en lekkerder kan maken voor je kids.

Hoe komt dat eigenlijk?

Kinderen hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. De smaakpapillen van kleine kinderen liggen ook verspreid in de hele mond en keel. Bij volwassenen liggen deze enkel nog op de tong. Bovendien zit in onze genen een natuurlijke afkeer voor een bittere smaak. Dat komt door onze voorouders die merkten dat planten met een bittere smaak soms giftig waren.

Vitaminen

Een evenwichtige en gezonde voeding zit boordevol groenten. Voedingsdeskundigen raden osn aan om minimaal 5 stukken groenten en fruit per dag te eten. Zeker voor kinderen die volop moeten groeien zijn de vitaminen en mineralen die in groenten zitten belangrijk.

Tips & Tricks

  • Je moet nooit je kinderen forceren om groenten te eten die ze niet lusten. Op die manier krijgen ze nog meer afkeer van die groente. Probeer het later nog eens. Misschien lukt het dan wel beter of lusten ze het wel.
  • Onderhandel nooit met snoepjes. Beloof je kinderen geen snoep al sze hun groenten opeten. Op die manier leer je hen dat snoep beter is dan groeten.
  • Variatie doet eten. Serveer elke dag een andere groente of een andere bereiding ervan. Lusten kinderen sommige groenten niet gekookt, lukt het misschien wel als je ze gestoofd of gebakken zijn.
  • Kook groenten altijd beetgaar en knapperig. Kinderen houden ervan en de groenten behouden dan hun aantrekkelijke heldere kleur.
  • Serveer ze kleine stukjes en porties. Op die manier ligt er geen onoverkomelijke berg groenten voor hen en kunnen ze nog altijd bijvragen.
  • Leer ze ook groenten eten als snack of als vieruurtje. Wees creatief en vervang iets zoet door een groente.
  • Om de bittere smaak van sommige groenten te verdoezelen kun je altijd een beetje suiker toevoegen. De kinderen zullen het dan sneller opeten. Je kan de dosis suiker bij elke bereiding verminderen.
  • Combineer een bittere groente met een zoete groente zoals wortelen, pompoen, appelmoes, suikermaïs of kersttomaten.
  • In plaats van chips bij de tv, probeer eens wat gekookte wortel, bloemkool of selder met een dipsausje.
  • Groentenburgers zijn misschien iets minder gezond dan verse groeten maar de kinderen houden er wel van. Met een beetje oefenen en een goed recept kun je misschien zelf groentburgers maken.
  • Doe extra groenten in de spaghettisaus of op een pizza.

Spruitjes

Ik herinner me nog als kind dat soms het hele huis naar spruitjes of bloemkool rook. Kinderen houden niet van deze geur en geef toe, veel volwassenen ook niet. De geuren van deze kolen stinken eigenlijk gewoon en ik moet het eerste kind nog tegenkomen dat de spruitjes ook graag lust. Dus als het echt niet lukt met deze groenten bij je kinderen, forceer het dan ook niet. Ze zullen er de spruitjes alleen maar meer door gaan haten.

Wees gewoon een beetje creatief en probeer de tips eens.

Lusten de kinderen geen stamppot? Probeer dan deze smoothie eens!