Wat zijn de grootste dierentuinen van Scandinavie

Inleiding

In dit artikel vind de grootste dierentuinen van Scandinavië. De volgende landen uit Scandinavië worden behandeld. De dierentuinen in het Noorden van Europa zijn wel stukken duurder dan wij gewend zijn. Wij vinden in Nederland 18,50 Euro al veel voor een kaartje in Scandinavië betaal je omgerekend ongeveer 35 Euro voor een kaartje.

  1. Zweden – Kolmarden
  2. Denemarken – Aalborg Zoo
  3. Noorwegen – Kristiansand dyrepark
  4. IJsland – Reykjavik Zoo
  5. Finland – Helsinki Zoo

Zweden – Kolmarden

De grootste dierentuin uit Zweden is Kolmarden in het plaatsje Kolmarden. Kolmarden heeft als enige dierentuin van de wereld een safari-gondelbaan. Een ritje met de safari-gondelbaan laat je de dieren van heel dichtbij zien. Verder is er een dolfijnenshow die is geïnspireerd door de staat Florida uit de Verenigde Staten. Het is zelfs mogelijk om te overnachten in de dierentuin, zowel in een hotel of in een tent op de savanne. Kolmarden ligt op ongeveer 1,5 uur rijden van de hoofdstad Stockholm.

Openingstijden

  • 28 april t/m 24 juni (10.00 tot 17.00 uur)
  • 25 juni t/m 12 augustus (10.00 – 19.00 uur)
  • 13 t/m 26 augustus (10.00 – 17.00 uur)
  • 1 t/m 30 september (10.00 – 17.00 uur)

Toegangsprijs

  • Volwassene 395 SEK (€ 47,47)
  • Kind 3 t/m 12 jaar 295 SEK (€ 35,45)
  • De prijzen gelden voor de volgende parken: de dierentuin, tijgerwereld, dolfijnenshow, sprookjeswereld, wild camp en Bamse de Beer.

Adres

Kolmarden Djurpark

Vildmarkshotellet

SE-618 93 Kolmarden

http://www.kolmarden.com/Om-Kolmarden/Sprak/Nederlands/

Denemarken – Aalborg Zoo

Aalborg Zoo is de grootste dierentuin van Denemarken en meteen ook de grootste dierentuin van Scandinavië.  De dierentuin opende haar deuren in 1935 en jaarlijks bezoeken ongeveer 375.000 bezoekers de dierentuin. In de dierentuin leven meer dan 1200 dieren, hiervan zijn de ijsberen wel het mooiste wat het park te bieden. De ijsberen leven in een groot verblijf en bezoekers kunnen van verschillende kanten de ijsberen begluren. Aalborg Zoo organiseert ook regelmatig leuke evenementen in het park. Safari Simon loopt door het park en beantwoord graag al je vragen over het park of de dieren.

Openingstijden

  • 1 november t/m 18 maart (10.00 – 14.00 uur)
  • 19 maart t/m 30 april (10.00 – 16.00 uur)
  • 1 mei t/m 31 augustus (10.00 – 18.00 uur)
  • 1 september t/m 31 oktober (10.00 – 16.00 uur)

Toegangsprijzen

Helaas stonden de toegangsprijzen niet vermeld op de website van de dierentuin.

Adres

Aalborg Zoo

Molleparkvej 63

9000 Aalborg

http://www.aalborgzoo.dk

Noorwegen – Kristiansand dyrepark

De grootste dierentuin van Noorwegen is gelegen in de op 5 na grootste stad van Noorwegen. De dierentuin telt 800 dieren in 100 verschillende diersoorten. Door het Noorse landschap waar de dierentuin op gebouwd is, is Kristiansand totaal anders dan andere Europese dierentuinen. In de dierentuin is zelfs een stadje nagebouwd uit de bekende boeken van de Noorse schrijver Thorbjorn Egner. Het is zelfs mogelijk om door te overnachten.

Openingstijden

Helaas stonden de openingstijden niet vermeld op de site. Eveneens wanneer het hoog- of laagseizoen in gaat.

Toegangsprijzen

  • Volwassene 399 KR (€ 54,21) Hoogseizoen
  • Kind 299 KR (€ 40,62)
  • Volwassenen 169 KR (€ 22,96) laagseizoen
  • Kind 139 KR (€ 18,88)

Adres

Kristiansand dyrepark

4609 Kardemomme Norge

http://www.dyreparken.no/om-oss/Spraak/Kristiansand-Zoo-and-Amusement-Park/

IJsland – Reykjavik Zoo

IJsland het kleinste land (eiland) van Scandinavië heeft wel een dierentuin, alleen is die wel heel erg klein. Reykjavik Zoo is een oude dierentuin die nu 112 jaar bestaat. Er leven 150 dieren in 19 verschillende diersoorten. De meeste dieren in de Zoo zijn afkomstig uit een kinderboerderij zoals: paard, hond, kat, schapen varkens en kippen. De dierentuin heeft ook zeeleeuwen en die zijn dan ook wel het populairste. Aan de dierentuin is een attractiepark gelegen.

Openingstijden

  • Summer (10.00 – 18.00 uur)
  • Winter (10.00 – 17.00 uur)

Toegangsprijzen

  • Volwassene 700 ISK (€ 4,69)
  • Kind 5-12 600 ISK (€ 4,02)
  • Kind 0-4 zijn gratis
  • Als je doordeweeks gaat dan is het 100 ISK goedkoper dan in het weekend

Adres

Reykjavik Park & Zoo

Hafrafell v/ Engjaveg

104 Reykjavik Iceland 

http://www.mu.is/in-english/ 

Finland – Helsinki Zoo

Helsinki Zoo opende haar deuren in het jaar 1889. De dierentuin is gevestigd op een eilandje net buiten de kust van de hoofdstad Helsinki. Het eilandje wordt dan ook weleens de Ark van Noach genoemd. De dierentuin kent vele verschillende dierensoorten zoals: het Europese rendier, wolf, grijze zeehond, lynx. In het Amerika huis hebben ze een stuk regenwoud nagebouwd waar 150 verschillende soorten platen leven uit dat leefgebied. Verder leven er ook tal van tropische dierensoorten in het huis. De dierentuin geeft op bepaalde punten een mooi uitzicht over de stad en het eiland. Het is zeker de moeite waard als je in de Winter in Helsinki verblijft om dan een bezoek te brengen aan Helsinki Zoo.

Openingstijden

  • Oktober t/m maart (10.00 – 16.00 uur)
  • April en september (10.00 – 18.00 uur)
  • Mei t/m augustus (10.00 – 20.00 uur)

Toegangsprijzen

  • Volwassene € 10,00 (met bootreis € 16,00)
  • Kind 6-17 jaar € 5,00 ( met bootreis € 8,00)

Adres

Helsinki Zoo

Mustikkamaanpolku 12

4600 Helsinki Finland

http://www.korkeasaari.fi/en/services/visitorinformation 

Conclusie

De dierentuinen in Scandinavië zijn in sommige opzichten anders dan bij ons in Nederland. Dit komt met name door het koude weer en het landschap. Het lijkt me wel een keer mooi om een dierentuin te bezoeken in de winter, als er een pak sneeuw ligt.