Heeft de export te lijden onder de wisselkoers

Inleiding

De meeste inwoners van Nederland en andere Europese landen zagen op tegen de komst van de Euro. Bedrijven die exporteerden of importeerden met andere Europese landen waren blij met de komst. Dit betekende voor hun geen last meer met de wisselkoers. Met de komst van de Euro hoef je als je op vakantie niet meer om te rekenen wat de prijs van dat leuke T-shirt is in je eigen lokale valuta. Want de export en de import heeft wel degelijk te leiden onder de wisselkoers. 

Wat is export en import?

In het kort iets over de import en export. Elk land in de wereld exporteert goederen naar het buitenland en importeert goederen uit andere landen. Er wordt vaak gesproken dat landen exporteren en importeren dit is in feite niet zo. De bedrijven in het land exporteren of importeren goederen. Deze gegevens worden uitgedrukt in bepaalde cijfers en hierdoor wordt er vaak gezegd dat de landen zelf ex- of importeren. Nederland exporteert bijvoorbeeld veel bloemen naar het buitenland. Nederland importeert typisch goederen die in het buitenland gemaakt worden denk hierbij bijvoorbeeld aan: Ben & Jerry ijs, Milka chocolade, Haribo, Belgische bonbons en noem maar op. Dit komt omdat wij dit zelf niet kunnen maken maar de consument het wel wil hebben. Hierdoor zijn er Nederlandse bedrijven die dit importeren uit het buitenland om het in Nederland te verkopen aan de consument. 
 
Met de goederen Haribo, Belgische bonbons en de Milka chocolade komt er geen wisselkoers aan te pas. De goederen komen uit de landen Duitsland, Belgie en Oostenrijk deze landen hebben ook de Euro. Je kunt als importeur zien wat het kost en of het rendabel is om in je eigen onderneming te verkopen. Het Ben & Jerry ijs is een ander verhaal deze wordt gemaakt in Amerika en hierdoor betaald in Dollars.

De wisselwerking

In het artikel "Wat is de wisselkoers en hoe werkt deze" is al aan bod gekomen dat de stand van de wisselkoers tot stand komt door middel van vraag en aanbod. In een voorbeeld zal ik proberen duidelijk te maken hoe dit werkt. Een Nederlandse winkel denkt dat het ijs zo lekker is en goed gaat verkopen in Nederland dat hij besluit om het ijs te importeren. Om het te kunnen kopen moet hij zijn Euro's omwisselen naar Dollars. Dit betekent dat de vraag naar Dollars stijgt. Van een iemand zal dit niet zoveel beweging geven in de wisselkoers maar je moet bedenken dat dit natuurlijk over de hele wereld gebeurt. De wisselkoers gaat stijgen de koers gaat omhoog en het wordt voor de importeur duurder om het ijs te importeren de volgende keer. Het is dus altijd opletten geblazen wanneer je moet inkopen. In Amerika is een handelaar die graag Nederlandse tulpen wil verkopen. Hij moet zijn Dollars inwisselen voor Euro's de vraag en koers zal stijgen. Als de wisselkoers tussen de Euro-Dollar stijgt daalt die van de Dollar-Euro deze zijn aan elkaar gelinkt. De koers op dit moment is 1,38 per 27 oktober 2013. Dit betekent dat je voor 1 Euro 1,38 Dollar terugkrijgt (de wisselkoers van de Euro). Andersom krijg je voor 1 Dollar maar 0,72 Euro terug (wisselkoers van de Dollar). Voor de Nederlandse importeur is het gunstig als de koers zo laag mogelijk is om goedkoper uit te zijn. Voor Amerika als land is het dus de noodzaak om de koers laag te houden dit verstrekt de positie van het land. Amerika zal hierdoor goedkoper worden, waardoor er meer mensen de spullen uit Amerika gaan halen. Dit betekent een overschot voor het land op de betalingsbalans. Voor een land is het belangrijk en gunstig om deze koers niet te hoog te laten worden. Landen hebben hier zelf enige invloed op met hun beleid, maar daar ga ik in dit artikel niet verder op in. De wisselkoers wordt bepaald door het land zelf, mensen die handelen in valuta en mensen die geld omruilen voor vakantie of om aankopen te doen. 

Conclusie

De wisselkoers komt tot stand door middel van vraag en aanbod op de valutamarkt. Dit gebeurt omdat handelaren hun eigen lokale valuta omruilen voor een valuta uit het buitenland. De vraag naar de buitenlandse valuta stijgt hierdoor en daardoor zal de wisselkoers ook gaan stijgen. Voor een land het het gunstig als de wisselkoers laag is omdat het land in verhouding goedkoper is dan het land waarin je zelf woont. Een land heeft hier bepaald foefjes voor maar daar ben ik in dit artikel niet op in gegaan. De wisselkoers heeft dus wel degelijk invloed op export van een land. De wisselkoers heeft invloed op de export van een land. Staat deze hoog ten opzichte van een andere munt kan het zijn dat het andere land niet import, wat betekend dat het andere land minder zal exporteren. Dit is slecht voor de handelsbalans van het exporterende land dat nu minder inkomsten uit export haalt.