Hoe krijgt Rutte een meerderheid in de Eerste Kamer

Inleiding

Op de derde dinsdag in september is zoals gewoonlijk de miljoenennota gepresenteerd. De bezuinigen en belastingverhogingen vlogen ons om de oren. De ene partij wil dit en de andere weer dat en allemaal denken ze het beste te weten voor Nederland. Het kabinet staat te wankelen. Hieronder volgt een overzicht wat de belangrijkste partijen willen en wat juist niet. De meeste partijen zijn het dan ook niet eens de bezuinigen van de huidige coalitie. 

Wat is het probleem?

Het probleem is dat elke partij zijn belangen wil behartigen voor die mensen in de samenleving waar ze voor staan. De VVD en PvdA hebben in de Tweede Kamer een meerderheid dit houdt in dat ze samen kunnen bepalen wat er wel en niet door gaat naar de Eerste Kamer. De Eerste Kamer is uiteindelijk diegene die bepaalt of een wet wordt aangenomen of niet. Alleen heeft de huidige coalitie in de Eerste Kamer geen meerderheid. Dit houdt in dat de VVD en PvdA in de Tweede Kamer een hoop kunnen verzinnen maar het waarschijnlijk niet door de Eerste Kamer komt omdat ze daar samen geen meerderheid heeft. Er zal altijd een partij mee moeten doen in de Eerste Kamer en die zijn er op dit moment niet door de bezuinigen.

Hoe is de verdeling in de Eerste Kamer

De VVD heeft in de Tweede Kamer 41 zetels en de PvdA 38 zetels. Samen bezitten ze 79 zetels. Om de meerderheid te hebben hadden ze er minimaal 76 zetels nodig. Alleen in de Eerste Kamer hebben ze die meerderheid niet en blijven ze steken op 30 zetels. Om de meerderheid in de Eerste Kamer te hebben, hebben ze er 38 nodig. Hieronder volgt de zetel verdeling in de Eerste Kamer.

Partijnaam Aantal zetels
VVD 16
PvdA 14
CDA 11
PVV 10
SP 8
D66 5
GroenLinks 5
ChristenUnie 2
PvdD 1
SGP 1
OSF 1
50+ 1

Wat zijn de eisen van de overige partijen?

De overige partijen zijn het niet eens met de nieuwe bezuinigingen en plannen van de huidige coalitie. Wat al eerder is gezegd maakt dat voor de Tweede Kamer niet zoveel uit maar wel in de Eerste kamer omdat ze daar samen geen meerderheid hebben. Hieronder volgen per partij de eisen van de partij voor een eventuele steun. De partijen willen juist meer investeren of minder dan de huidige 6 miljard bezuinigen. De punten hieronder geven aan wat de partij wil doen om te bezuinigen.

CDA

  • Eigen bijdrage van maximaal 25 euro voor een bezoek aan spoedeisende hulp, dokter en polikliniek.
  • Bezuiniging van 100 miljoen op het armoedebeleid.
  • Lagere toeslagen.
  • Diverse subsidies worden geschrapt voor bedrijven.
  • Uitkeringen (behalve AOW) niet meer aanpassen aan de huidige marktsalarissen 

D66

  • 25% zelf betalen aan een bezoek aan de dokter.
  • Belastingverhoging voor vervuiling en verspilling.
  • Toeslagen verlagen.
  • Accijns op softdrugs.
  • Ministeries mogen minder besteden.

ChristenUnie

  • Het afschaffen van de kolenbelasting gaat niet door.
  • De aanschafbelasting verhogen voor personenauto’s.
  • De vliegbelasting moet terugkomen.
  • De accijns op tabak en drank verhogen.
  • Kansspelbelasting gaat omhoog.
  • De hypotheekrenteaftrek afbouwen tot 50%. 

GroenLinks

  • De aanschafbelasting licht verhogen voor personenauto’s.
  • De vliegbelasting moet terugkomen.
  • Verhoging van de energiebelasting op elektriciteit en gas voor midden- en hogere inkomens gaat omhoog.
  • De prijs aan de pomp voor diesel en lpg gaan met € 0,15  per liter omhoog.
  • De verdwijning voor het woon- en werkverkeer op de onbelaste km-vergoeding.
  • Er moet een heffing komen voor de uitstoot van CO2.

PVV en SP

Hebben geen actiepunten maar willen beide dat dit kabinet opstapt en wil nieuwe verkiezingen. 

Conclusie

Het kabinet Rutte II heeft een zware taak gekregen vanuit Brussel. Er moet 6 miljard Euro bezuinigd worden alleen heeft het geen meerderheid in de Eerste Kamer. Dat is een probleem omdat ze een partij of misschien wel twee partijen moeten vinden in de Eerste Kamer om de meerderheid te krijgen. Pas dan kan een wetsvoorstel uit de Tweede Kamer ook worden doorgezet.