De zwangerschap van een olifant in een dierentuin

Inleiding

Het is een spannende tijd voor de olifantenverzorgers van Dierenpark Amersfoort. De aankomende weken wordt er een klein babyolifantje verwacht.Dit wordt het tweede kind voor moeder Indra die op 10 november 2009 is bevallen van Kina. De vader is bul Alexander die inmiddels de dierentuin weer heeft verlaten om ergens anders een vrouwtje te kunnen dekken.

Bedreigde diersoort

De Aziatische olifant wordt in zijn leefgebied met uitsterven bedreigd door de toenemende bevolking in hetwerelddeel Azië. De olifant wordt met uitsterven bedreigd door de slagtanden die een mannetjes olifant draagt. De slagtanden dienen als wapen om zich te kunnen verdedigen in gevechten met andere olifanten om de vrouwtjes. In dierenpark Amersfoort leven 5 vrouwtjes en een mannetje. Het mannetje moet zorgen voor de verdere uitbreiding van het aantal olifanten. De dierentuin (de meeste dierentuinen in de wereld) is aangesloten bij een fokprogramma wat inhoudt dat ze olifanten van elkaar lenen. Vooral de mannetjes om de vrouwtjes in andere dierentuinen te laten dekken. Dit fokprogramma is helaas nodig om deze prachtige diersoort in de toekomst ook nog te kunnen zien.

Draagtijd

De draagtijd van een Aziatische olifant bedraagt 20 tot 22 maanden. Dat houdt in dat een olifant 1 jaar en 8 tot 10 maanden zwanger is van de kleine.

De lange draagtijd moet ook wel want de olifanten zijn inheemse dieren om te zien. Een kleintje weegt bij de geboorte ongeveer 100 kilo. Een olifant kan maar eens in de 5 jaar zwanger worden dit komt voornamelijk door de lange draagtijd.

Indra is daarin tegen 3 jaar geleden bevallen van een olifantje. In de dierentuin kan het soms voorkomen dat het vaker gebeurd dan eens in de 5 jaar. Het babyolifantje drinkt de komende 2 jaar melk bij de moeder tot die ongeveer 2 jaar oud is en 500 kilo weegt om op zijn eigen benen te kunnen staan.

De vrouwtjes leven samen in een kudde van soms wel 20 olifanten. De babyolifantjes worden door moeder, tante, zus en oma verzorgt en lopen in het midden van de kudde. Op die manier zijn ze goed beschermd tegen gevaar.

Zwangerschap

De zwangerschap is voor de dierentuin een hele klus. In het wild gaat het allemaal vanzelf en dat is hier natuurlijk ook zo maar een dierentuin wil graag dan het olifantje gezond geboren wordt. Om die reden worden er allerlei maatregelen genomen.

Allereerst het plaatsen van camera’s in de verblijven om de zwangerschap in de gaten te kunnen houden. Mocht er iets niet goed gaan dan kan er meteen ingegrepen worden door de verzorgers. Nu Indra op het punt staat om te bevallen, heeft Indra 24 uur iemand die de camera’s en Indra in de gaten houdt.

De zwangere olifant staat niet meer samen met de andere olifanten in het verblijf. Ze gaat elke dag even alleen met haar 3 jaar oudere zoontje naar buiten en verder zijn ze samen in het binnen verblijf. De andere olifanten kunnen haar wel zien. De verzorgers willen op die manier de andere olifanten laten wennen aan de komst van de baby.

Ongeluk

Het is de tweede keer dat de bevalling live te zien zal zijn via het internet. De eerste keer is dit niet goed afgelopen. In de oude verblijven mocht oma ook in het verblijf blijven om de zwangere olifant te steunen en te helpen.

In het wild gebeurd dit ook zo maar op de een of andere manier waren ze geschrokken en oma trapte op het net geboren babyolifantje. Het babyolifantje is toen overleden. De olifanten zijn dan ook een aantal dagen in rouw net als de verzorgers van het park. De bevalling van de neushoorn in het park is goed verlopen vandaar dat de webcams voor publiek ook deze aan staan.

Conclusie

Een olifant heeft een draagtijd van 20 tot 22 maanden en leven met vrouwtjes in een kudde. De olifant behoort tot de bedreigde dierensoorten. Om die reden zijn verschillende dierentuinen een fokprogramma aangegaan om de populatie te laten stijgen. Moeder Indra is voor de tweede keer zwanger van een kleintje.

De zwangerschap van de olifant in dierenpark Amersfoort is live te volgen via de volgende link: www.babyolifantje.nl

Bron:

http://www.dierenparkamersfoort.nl/onze-dieren/soort/99/aziatische-olifant