Recept voor Sarma

 Sarma recept

Sarma is een van oorsprong Turks gerecht dat buiten Turkije zeer populair is in Centraal- en Oost-Europa, de Balkan en Centraal-Azië. Sarma betekent letterlijk opgerold in het Turks en dit is een goede omschrijving van Sarma. Sarma zijn namelijk rijst-gehaktballetjes die opgerold zijn in (zuur)kool. Hieronder staat het recept voor Sarma zoals Sarma vaak op de Balkan wordt bereid.

Recept voor Sarma

Ingrediënten Sarma

  • 2 pakken zuurkool bladeren
  • 1 ui
  • 4 teentjes knoflook
  • 1 kg half om half gehakt
  • 250 gram fijngesneden spek
  • zout en peper
  • rode paprikapoeder
  • Vegeta (Kroatische specerij)
  • olie
  • 150 gram gewassen rijst

Bereidingswijze Sarma

  1. Bak het gehakt op middelmatig vuur rul en bruin.
  2. Snijd ondertussen de harde nerf van de zuurkool bladeren.
  3. Snipper de ui en hak de knoflook. Meng het gehakt wanneer deze gebakken is met de ui, knoflook en rijst.
  4. Voeg er naar smaak zout, peper, paprikapoeder, Vegeta en eventueel andere kruiden aan toe.
  5. Neem een diepe pan en vul de onderkant hiervan met zuurkool bladeren.
  6. Neem vervolgens een blad zuurkool in de ene hand en maak met de andere hand een klein rolletje van het gehaktmengsel.
  7. Leg dit rolletje op het blad en vouw de zijkanten goed dicht en rol het zuurkool blaadje strak op.
  8. Leg dit rolletje Sarma in de pan en ga op dezelfde manier door tot het rijst-gehaktmengsel en de zuurkool bladeren op zijn.
  9. Leg op ieder rolletje Sarma een plakje fijngesneden spek voor de smaak.
  10. Giet er nu precies zoveel water bij zodat de rolletjes Sarma allemaal onder water staan.
  11. Breng het water aan de kook en zet hierna het vuur heel zacht en laat de Sarma een paar uur zo staan.

Vegeta

Vegeta is een van de bekendste exportproducten van Kroatië en wordt naar meer dan 30 landen geëxporteerd. Het bestaat uit o.a. gedroogde groenten en kruiden maar het exacte recept is strikt geheim. Inmiddels is Vegeta niet meer weg te denken uit de Centraal-, Oost- én Zuidoost-Europese keuken. Indien je van plan bent om Sarma te maken, valt het echt aan te raden om Vegeta aan te schaffen, ook al is het moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Je kunt het proberen bij Kroatische, Bosnische of zelfs Turkse speciaalzaken.

Weetjes over Sarma

  • In Centraal- en Oost-Europa bereiden ze Sarma doorgaans met gewone groene kool, terwijl ze het in Zuidoost-Europa Sarma bijna altijd met zuurkool bereiden.
  • Sarma is een stevig gerecht dat aan het eind van de herfst en in de winter wordt bereid.
  • Bij Sarma is het beter om te veel te maken, omdat Sarma na een paar dagen nóg lekkerder wordt! Bovendien is Sarma lang houdbaar.
  • Een gerecht dat op Sarma lijkt, is Turkse Dolma. Het grootste verschil tussen Sarma en Dolma is dat bij Dolma wijnbladeren worden gebruikt in plaats van (zuur)kool zoals bij Sarma.
  • In de Verenigde Staten wordt ook een soort Sarma gemaakt, maar zij serveren de Sarma in tomatensaus. In Europa wordt Sarma vrijwel nooit op deze manier geserveerd.
  • Sarma kun je o.a.  serveren met aardappels, aardappelpuree, polenta, yoghurt, zure room en/of mierikswortel.

In welke landen in Sarma een populair gerecht?

  • Armenië
  • Azerbeidzjan
  • Bosnië en Herzegovina
  • Bulgarije
  • Duitsland
  • Griekenland
  • Hongarije
  • Irak
  • Iran
  • Kazachstan
  • Kroatië
  • Libanon
  • Macedonië
  • Moldavië
  • Montenegro
  • Oekraïne
  • Polen
  • Roemenië
  • Rusland
  • Servië
  • Slovenië
  • Slowakije
  • Turkije

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren