Verbrand door de zon. Wat nu

 Verbrand?

Wanneer je een lichte huidskleur hebt, of er een gewoonte van maakt om onverstandig te zonnen, zul je ongetwijfeld een keer verbranden in de zomer. Dit gebeurt voor je er erg in hebt, omdat de eerste symptomen van het verbrandingsproces pas verschijnen wanneer het al te laat is! Een verbrande huid voelt erg pijnlijk aan, maar gelukkig zijn er tips om de pijn te verlichten.

Verbranding door de zon wordt veroorzaakt doordat de huid aan meer uv-straling wordt blootgesteld dan de huid melanine kan aanmaken. Melanine is een natuurlijke beschermer van de huid. Een lichte huid bevat minder melanine dan een donkere huid en verbrandt daarom ook veel sneller.

Tips om zonnebrand te voorkomend

  • Probeer altijd de felle zon rond het middaguur te mijden. Als je op vakantie bent, kun je best 's ochtends tot 12h zonnen en na 16h weer. Er zijn genoeg leuke andere activiteiten te verzinnen voor de middag!
  • Kleding kan een deel van de UV-stralen weren. Ideaal voor als je niet wilt verbranden!
  • Draag altijd een pet of hoed in de zomer, omdat UV-stralen ook schadelijk zijn voor het haar!
  • Laat de huid geleidelijk wennen aan de zon. Ga niet direct de hele middag in de zon liggen, maar probeer dit langzaam op te bouwen.
  • Tot slot: smeer jezelf meerdere keren per dag in met een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor!

Is een hoge SPF factor beter?

Het is een fabeltje dat een hogere beschermingsfactor je beter beschermd tegen de uv-stralen. Of je nu factor 6 of factor 50 gebruikt, je bent even goed beschermd tegen de zon. Maar hoe hoger de factor is, hoe langer je bent beschermd! Je kunt met een simpel sommetje uitrekenen hoe lang je beschermd bent tegen de zon. Vermenigvuldig de spf factor met 20. Dit is het aantal minuten dat je beschermd bent tegen de zon. Gebruik je bijvoorbeeld spf factor 25, dan bereken je het aantal minuten dat je beschermd bent als volgt: 25 x 20 = 500 minuten bescherming. 500 / 60 = 8,3 uur bescherming. Maar onthoud wel dat dit rekensommetje uitgaat van de ideale situatie. Geen aanraking met water, geen druppeltje zweet en geen wrijving met kleding of handdoeken. Hierdoor ben je dus meestal minder dan 8 uur beschermd met een factor 25.

Amerikaanse of Europese spf?

Veel mensen weten het niet, maar Amerikaanse SPF nummers staan meestal twee keer zo hoog aangegeven als Europese SPF nummers. Heb je dus bijvoorbeeld een Amerikaanse en een Europese zonnebrandcrème met SPF 50, dan komt de Amerikaanse zonnebrandcrème overeen met een Europese SPF 25. Koop daarom liever Europese zonnebrandcrèmes voor de zekerheid.

Tips tegen pijn door zonverbranding

  • Snijd een komkommer in reepjes (en doop deze eventueel in melk of citroensap). Leg de reepjes komkommer vervolgens op de verbrande huid en haal ze eraf wanneer je merkt dat de reepjes komkommer de warmte van de huid hebben opgenomen.
  • Wanneer je blaren hebt gekregen, laat deze dan altijd heel! Als je ze door gaat prikken, dan krijg je gemakkelijk infecties.
  • Koel de huid met een natte doek of neem een lauwe douche. Hierdoor gaan de poriën open staan en zal de ergste brand er uit trekken.
  • Als huid verbrand is, is het belangrijk om de verbrande huid niet te blootstellen aan fel zonlicht totdat de huid genezen is.
  • Smeer wat yoghurt of (karne)melk op de verbrande huid. Dit zorgt voor een aangenaam koelend effect.
  • Neem en aardappel en rasp deze of snijd hem in plakjes. Leg dit vervolgens een kwartiertje op de verbrande huid.
  • Smeer jezelf in met rauw eiwit en laat dit de hele nacht intrekken. In de ochtend douche je het er vanaf en als het goed is, is de zonnebrand verdwenen of drastisch verminderd.
  • Het helpt ook om de verbrande huid direct na verbranding met een eigeel in te smeren. Was dit er na een kwartier weer af.
  • Pers een citroen uit en smeer het citroensap op de huid. Was het er na vijf minuten weer af.
  • Ben je zodanig verbrand, dat er brandwonden zijn ontstaan? Slik dan vitamine E capsules en smeer vitamine E op de verbrande huid. Dit helpt in ieder geval littekens te voorkomen.
  • Gebruik een pijnstiller als de pijn ondraaglijk wordt.
  • Als er sprake is van een ernstige zonnebrand die gepaard gaat met hoofdpijn, koorts, blaren, rillingen etc., raadpleeg dan direct een huisarts!

Maak je eigen zonnebrandolie!

Ben je het zat om steeds maar te verbranden in de zon? Wil je een mooi bruin kleurtje krijgen zonder eerst te moeten verbranden? Lees dan in dit artikel hoe je snel en gemakkelijk je eigen zonnebrandolie maakt waarmee sneller bruin wordt én minder snel zult verbranden.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Larissa
03-05-2013
21:57
Ik ben benieuwd. Morgen moet ik naar een galabal als zesdejaar. Straks smeer ik me in met een rouw eiwit en ik ben ontzettend benieuwd of morgenvroeg mijn pijnlijk verbrande rug verbeterd is. Ik laat zeker weten of het resultaat had of niet!!
#2
emma
09-06-2013
22:42
En Larissa, werkte het?
#3
karam
28-06-2013
10:47
ik heb een stuk of 8 snippers komkommer gedoopt in melk en nu aan het afwachten
Reageren