Waar zit cafeine in

In welke voedingsmiddelen zit cafeine?

Een overmatige cafeïne-inname kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen zoals slaapstoornissen, hoofdpijn, dehydratatie en verslaving. Mensen die hun cafeïne-inname willen beperken, drinken vaak minder koffie. Natuurlijk is dit een goed begin om minder cafeïne binnen te krijgen, maar cafeïne zit in meer dranken en voedingsmiddelen dan je zou verwachten. Wist je bijvoorbeeld dat er soms net zo veel cafeïne in pijnstillers en ijs zit als in een sterke kop koffie?

Cafeine in Koffie en Thee

Het cafeïnegehalte van koffie en thee is sterk afhankelijk van de soort. Zo bevat een kop sterke koffie gemiddeld 130 mg cafeïne, terwijl een kop thee meestal 55 gram cafeïne bevat. Een kop espresso bevat ongeveer 40 mg cafeïne.

Thee en koffie zonder cafeine

Cafeïnevrije koffie mag maximaal 0,1% cafeïne bevatten en kruidenthee bevat meestal helemaal geen cafeïne.

Cafeïne in frisdranken

Frisdranken zoals cola bevatten maar liefst 25 mg cafeïne per glas en daarnaast ook veel suiker.

Frisdranken zonder cafeine

Frisdranken die geen cafeïne bevatten, zijn o.a. sprite en cafeïnevrije cola. Vruchtensappen zijn altijd een betere optie.

Cafeine in chocolade

Veel chocolade en chocoladeproducten bevatten cafeïne. Dus niet alleen een chocoladereep zelf, maar ook chocolademelk en bonbons bevatten veel cafeïne. Een chocoladereep bevat al snel 30 mg cafeïne.

Chocolade met minder cafeine

Onthoud dat hoe donkerder de chocolade is, hoe meer cafeïne deze doorgaans zal bevatten. Zo zit er in witte chocolade veel minder cafeïne dan in pure chocolade. Let wel op dat pure chocolade doorgaans veel mineralen en antioxidanten bevat die in witte chocolade ontbreken. Bovendien zit er in pure chocolade meestal veel minder suiker.

Cafeine in ijs

Sommige soorten ijs bevatten ook cafeïne. Meestal gaat het hier om ijs met een koffiesmaak. Zo hebben Ben & Jerry’s en Haagen Dasz bijvoorbeeld ijs met een koffiesmaak waar maar liefst 70 mg cafeïne in zit. Daarnaast bevat ook chocolade-ijs in mindere mate cafeïne.

IJs zonder cafeine

Cafeïne zit bijna alleen ijs met een koffie- of chocoladesmaak. Andere soorten ijs bevatten bijna nooit cafeïne.

Cafeine in energy drinks

Eén energiedrankje bevat gemiddeld 80 mg cafeïne. Dat is ongeveer net zo veel als een halve kop sterke koffie. Naast cafeïne bevatten energiedrankjes meestal ook de schadelijke stof taurine en veel toegevoegde suikers en geur-, kleur- en smaakstoffen.

Energiedrankjes met minder cafeine

Wie op zijn gezondheid en cafeïne-inname wil letten, kiest voor drankjes als AA drank en sportdranken met toegevoegde vitaminen in plaats van ongezonde cafeïnebommen als Bullit en RedBull.

Cafeine in medicijnen

Medicijnen, en met name pijnstillers, bevatten veel toegevoegde cafeïne. Eén pijnstiller bevat gemiddeld tussen de 30 en 50 mg cafeïne. Er zijn zelfs medicijnen die 200 mg cafeïne per tablet bevatten.

Medicijnen met minder cafeine

Controleer altijd de hoeveelheid cafeïne in medicijnen bij gevoeligheid voor cafeïne. Ga na of er goede vervangers zijn die minder cafeïne bevatten. Onderschat daarnaast de werking van homeopathische geneesmiddelen niet. Deze bevatten vrijwel nooit toegevoegde cafeïne en hebben minder schadelijke bijwerkingen.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
rik
05-08-2012
14:24
Ja ik ben koffieverslaafd.
Reageren