Hoe behandelen we evenwichtsstoornissen

Inleiding

Ruim één half miljoen landgenoten kampt geregeld met duizeligheid en ernstige evenwichtsstoornissen. Gelukkig is deze aandoening zéker niet levensbedreigend, maar wie er geregeld mee wordt geconfronteerd, moet wel heel wat aan levenskwaliteit inboeten. Wat zijn nu precies de oorzaken van deze aandoening en hoe kan er aan verholpen worden? Duizeligheid en evenwichtsstoornissen kunnen veroorzaakt worden door de ziekte van Ménière, door de ontsteking van de kanaaltjes van ons binnenoor en door BPPV, dat staat voor Benigine Paroxysmal Positional Vertigo, dat meestal voorkomt op middelbare leeftijd.

Ons evenwichtsstelsel

Evenwichtsstoornisn en duizeligheid hebben uiteraard veel te maken met de kwaliteit van ons evenwichtsstelsel. Ons centrum ervan bevindt zich in onze hersenen, en wordt gevoed door drie informatiestromen. Ons evenwichtscentrum wordt van de noodzakelijke informatie voorzien door onze ogen, onze spieren en ons evenwichtsorgaantje in ons binnenoor.

Registratie van bewegingen

Via onze ogen, krijgen onze hersenen een idee over hoe ons lichaam zich situeert ten opzichte van zijn omgeving. Het gaat hier om een zeer sterke prikkel. De spanning in onze spieren geeft informatie over beweging en houding van ons lichaam. Ons evenwichtsorgaan dat zich in ons binnenoor bevindt, registreert ten slotte alle bewegingen van ons hoofd. Dit orgaantje bevindt zich in het rotsbeentje en vormt samen ons binnenoor, het slakkenhuis, dat de veranderingen in stand en snelheid van ons hoofd registreert.

Correcte informatieverwerking

Om alles vlot te laten functioneren, moet de verwerking van al deze informatie uiteraard correct verlopen. Een correcte informatieverwerking zorgt er immers voor dat we, zowel bij het stappen als het lopen, ons evenwicht behouden en dus niet vallen. Dit wordt mede gerealiseerd door onze oogreflex, die ontstaat wanneer onze evenwichtsorganen een beweging detecteren. Onze hersenen reageren, in normale omstandigheden, razensnel en geven op hun beurt het bevel aan onze oogspieren. Dat maakt dat onze ogen, onmiddellijk én met de juiste snelheid bewegen, uiteraard in tegengestelde richting.

Slecht gehoor

Eén van de belangrijkste oorzaken van duizeligheid en evenwichtsstoornissen, is de ziekte van Ménière. Deze kenmerkt zich door duizelingen, oorsuizingen en gehoorverlies. De Ménière-patiënt heeft niet noodzakelijk last van alle drie deze sypmtomen. De patiënt is misselijk en moet braken. Hij voelt zich doodziek. Deze ernstige evenwichtsstoornis kunnen in dit geval uren aanslepen. Een slachtoffer van deze aandoening krijgt, na iedere aanval, een steeds slechter gehoor. Aanvankelijk blijft deze slechthorigheid beperkt tot de lage tonen, maar het gehoor blijft verslechteren. Tijdens en kort na iedere aanval nemen ook de oorsuizingen sterk toe, om daarna af te zwakken. Volledig verdwijnen doen ze echter nooit. Deze aandoening kan uiteindelijk zelfs overslaan naar het andere oor.

Rustig en regelmatig leven

De oorzaak van deze ziekte, ligt in ons binnenoor, dat uit verschillende "kamers" bestaat. Die zijn gevuld met vloeistoffen. De verschillende ruimtes zijn van mekaar gescheiden door een membraam. Door het ontstaan van een lekkage in dit membraam, komen deze vloeistoffen met elkaar in contact. Dat veroorzaakt een soort kortsluiting in ons oor, waardoor er verkeerde informatie naar ons evenwichtscentrum wordt gestuurd. Duizeligheid en evenwichtsstoornissen zijn het gevolg. Daarbij worden ook haarcellen in het slakkenhuis van ons oor beschadigd. Dat veroorzaakt op zijn beurt slechthorigheid en oorsuizingen. Medicijnen kunnen verlichting brengen, maar verhelpen kunnen ze deze aandoening niet. Een rustig én regelmatig leven wordt aanbevolen. Stress is immers de voornaamste oorzaak van de ziekte van Ménière.

Antibioticakuur

Bij deze aandoening grijpt men al vlug naar een Gentamicine-therapie, een antibioticum dat één of meerdere malen en met tussenpozen van enkele weken, in het binnenoor wordt gespoten. De trilhaartjes in het evenwichtsorgaantje worden daardoor vernietigd, en de duizeligheid en evenwichtsstoornissen behoren meestal tot het verleden.

BPPV bij middelbare leeftijd

BPPV staat voor Benigine Paroxysmal Positional Vertigo. Het gaat hierbij om een erg kortstondige duizeligheid (meestal zelfs minder dan één minuut). Deze doet zich meestal voor bij het maken van een bruuske beweging, wanneer men zijn hoofd voorover buigt of naar omhoog kijkt. Ook hier ligt de oorzaak in ons middenoor. Hier nestelden zich oorsteentjes of gruis in de kanalen van ons binnenoor, met evenwichtsstoornissen als gevolg.

Ontsteking binnenoor

Als gevolg van een ontsteking van de kanalen in ons binnenoor, kunnen de verschillende functie's van ons binnenoor ook verstoord geraken. Deze kanaaltjes controleren mee ons evenwicht. Eens ontstoken, kan dit eveneens resulteren in evenwichtstsoornissen. Dergelijke ontsteking wordt veroorzaakt door een virus, afkomstig uit onze neus-of keelholte. Er ontstaat een hevige draaiduizeligeid, waarbij alles razendsnel lijkt rond te draaien. Zo een ontsteking kan uiteindelijk volledige doofheid van het getroffen oor veroorzaken. Dergelijke ontsteking van ons binnenoor komt gelukkig niet zo heel veel voor. Slachtoffers moeten verplicht in bed blijven, tot hun evenwichtsverlies verdwenen is. Na enkele dagen worden de symptomen milder, maar kunnen toch nog een drietal weken aanslepen.

Lees alle recente informatie over gezondheid, aandoeningen, gezonde voeding, gezond diëten, gezond gewicht, gezond alternatief, gezonde relatie, gezonde kinderen en gezond wonen op http://LeefGezond.blogspot.com

Reacties (10)

Reageer
Sedeyn willem reageerde 3 jaar geleden
01 Nov 14:28
op 7 oktober 2011 ben ik overgebracht naar het ziekenhuis dringend. Nu ga ik mijn vijfde jaar in dat ik doof ben geworden. OP 7 oktober 2011 ben ik dringend overgebracht naar het ziekenhuis in Gent,gezien ik zeer hoge koorts had. Ik was ook toen, wat bewusteloos toen ik 48 uur later wakker werd gemaakt vertelden ze mij dat ik doof geworden was.Waarom vroeg ik,niemand gaf mij een antwoord.Dat is nu jaren geleden waarom zegt mij niet hoe ik en waarom ik doof geworden ben in het ziekenhuis.Tot zover mijn uitleg.
W.Sedeyn Gent
Van de Voorde Paul reageerde 4 jaar geleden
11 Sep 11:12
ook ik heb al bijna 2jaar last van evenwichtstoornissen,elk uur van de dag, ben wel gestopt met roken en drinken,dit doe ik de laatste 2 jaar niet meer.dat ik wist dat het daar van kwam ik rook als een turk en loop elke dag zat,nu is het niet uithoudbaar meer.
Liannelassche reageerde 4 jaar geleden
28 Aug 16:06
Hallo ik ben ik weer
Ben inmiddels een half jaar thuid en de diagnosse is virus evenwichtsorgaan,je bent er maar klaar mee.
Word er heel onzekker van ,en omgeving ziet je voor aansteller,werk niet doe huishoudelijk werk in verpleeghuis.
Momenteel fiets ik ook niet want dan word het erger.
Lichtpuntje een prismabril geeft misschien verlichting over 2 weken een afspraak hoop dat wat word. Wens iedereen sterkte met deze ontzettende klotte kwaal sorry voor mijn taalgebruik
Gr lianne
Lianne reageerde 4 jaar geleden
16 May 13:44
Ik kamp ook met draaiduizeligheid heb een eng onderzoek gehad bij neuroloog wachten op uitslag. Ben nu 3 maanden thuis word gek van dat gedraai. Kan de dingen niet doen wat ik gewend ben.en blijf steeds deinen vreeslijk wie kent dit ook . Sterkte allemaal word soms niet voor vol aangezien
Richard de Vries reageerde 4 jaar geleden
20 Mar 20:19
Heb de laatste 3 maanden echt last van evenwicht stoornis
Ben 80 jaar voel me gezond-beweeg ruim voldoende-eet goed-elke dag 1 a 2 wijntjes. Maar als ik buk of een tijdje omhoog kijk of op sta krijg ik een duizelig en evenwichts klacht. Ik moet dan even blijven staan voor dat alles weer normaal aanvoelt en ik verder kan bewegen. Wat is dat ,wat voor medicijn is daarvoor in de handel?
Conny reageerde 6 jaar geleden
06 Sep 19:28
ik ben 42 jaar.Ik heb sinds enkele maanden last van verschrikkelijke duizelingen.Ik heb de ziekte van Steinerd(spierziekte) graag had ik geweten of dit hierlmee ook kan te maken hebben
Sedeyn willem reageerde 6 jaar geleden
10 May 12:32
al maanden bijna twee jaar zoek ik naar een oplossing in verband met mijn evenwichtsstoornissen en mijn doof zijn. Op 7 okt 2011 overgebracht naar ziekenhuis met 41 ° koorts Hiervoor had ik een goed gehoor . dagen later stel ik vast ik ben plotseling doof geworden en heb evenwichtstoornissen Blijkt dat niemand mij kan helpen ik moet er mee leren leven zegt men (dokters) kan ik geholpen worden met medicijnen? graag info ! !
Hana reageerde 7 jaar geleden
09 Sep 12:44
Hoi, ik heb hier ook last van. Op een ochtend kon ik ineens niet meer opstaan vanwege draaiduizeligheid. Ik heb er 8 maanden last van gehad. Heel veel rusten, half-zittend slapen op 2 dikke kussens, het liefst op je rug. Het gaat wel weer over maar je moet rustig aandoen. Medicijnen hebben bij mij niet geholpen. ik had wel erg veel zin in banaan, klinkt raar maar ik had zoiets van als mijn lichaam dat aangeeft zal het wel goed zijn. In een later stadium heeft physio mij wel geholpen om mijn evenwicht weer te vinden. De doofheid is bij mij niet weggegaan. Bij mij komt het soms ook weer terug alleen van kortere duur en minder duizelig. Vooral bij stress of na griep of verkoudheid. Ik ga nu eens acupunctuur proberen in combinatie met chineesche kruiden.
Wens je heel veel sterkte toe want het is echt heel vervelend. Geniet zoveel mogelijk van je kleine!
Monique reageerde 7 jaar geleden
16 Aug 14:42
hallo,ik heb nu 2 jaar last van draaiduizelingen,oorsuizen,mijn rechter oor daar heb ik 40%gehoorverlies en aan de linkerkant 20%verlies.en heb last van krakende oren.de artsen weten niet wat ik heb maar blijft het steeds zeggen dat ik meniere hebt.
ik heb dit 2 jaar geleden gekregen na mijn bevalling.ik heb er ontzettend moeite mee om hier mee om te gaan.heb ook steeds het gevoel dat ik omval.kan niet normaal lopen heb echt een kinderwagen nodig om me staande te houden.door dit kan ik ook mijn werk niet uitvoeren.en voor al met zoeen kleine om je heen je wilt toch je eigen kind verzorgen gelukkig heb ik wel hulp.maar je wilt het zo graag zelf doen.gaat dit in de loop der jaren weg hoop je dan maar.wie weet hoe ik hier mee om moet gaan..

mvg.
Osten reageerde 7 jaar geleden
30 Jun 07:31
IK HEB EVENWICHTSSTOORNISSEN + OORSUIZINGEN (24 uur op 24 uur)
ik woon in het zuiden van frankrijk (Bandol) en weet niet naar wie ik mij moet richten (welke therapeut??)
ik kom naar Belgie 15/09-15/10.
kun je mij helpen ?
dank bij voorbaat