De zes belangrijkste supplementen en hun ideale dosis

 Supplementen & ideale dosis

Of je nu gezond eet of niet gezond eet! Iedereen zou eigenlijk voor zijn gezondheid supplementen moeten
nemen. De vraag is dan ook, welke supplementen zijn dit dan? In dit artikel geef ik een kort overzicht van de zes belangrijkste supplementen, hun ideale dosis en een tip.

 Mineralen en vitaminen

Mochten we in een ideale wereld leven, dan krijgen we alle mineralen en vitaminen die ons lichaam nodig heeft binnen via onze voeding! Spijtig genoeg bestaat de ideale leefwereld niet, ons voedsel in de winkelrekken en onze landbouwgronden worden steeds armer aan vitaminen en mineralen. Door het hectische leven dat we leiden krijgen we dus de nodige supplementen niet via onze gewone voeding binnen. Hieronder het overzicht van de zes belangrijkste supplementen en hun dosis.

1. Anti- stress

Ons lichaam kent maar twee modussen:

  1. rust- herstel
  2. vechten- vluchten

Een adoptogeen helpt je lichaam vlugger na een stress reactie ( vechten/vluchten ) naar de herstelmodus te switchen. Deze adoptogenen hebben een werking die je kan vergelijken met een thermostaat. Ze kalmeren wanneer het nodig is en geven energie wanneer het nodig is. 

Ideale dosis:

Neem twee keer per dag duizend milligram Panaxginseng na de maaltijd.

Tip:

Een zuivere Panax giseng is in staat het evenwicht en weerstand in je lichaam te versterken. De gewone soorten giseng werken alleen kalmerend en stimulerend.

2. Probiotica

Na een antibiotica kuur doe je best een probiotica kuur. Deze gezonde bacterie helpt immers de goede bacterie in je darmen weer op te bouwen, die na het nemen van antibiotica flink wat van hun werkingskracht verloren hebben. 

Ideale dosis:

Neem één capsule per dag.

Tip:

Wil je weten of de yoghurt die je gekocht hebt voor zijn probiotica kwaliteiten, effectief ook genoeg levende actieve culturen bevat, doe dan een eetlepel in een kom melk en zet die een dag lang op een zonnige vensterbank. Als er genoeg actieve culturen in de yoghurt zaten, zal de melk na een dag in yoghurt getransformeerd zijn.

3. Omega- 3

Omega- 3 vetzuren spelen een cruciale rol bij zowat elke functie in je lichaam. En dit omdat ze mee de architectuur van elk celmembraam uittekenen. Een goede opname van omega3 bezorgt je dan ook een lange lijst met gezondheidsvoordelen.

Ideale dosis:

Een inname van dagelijks duizend tot drieduizen milligram. De omega- 3 moet vrij zijn van pesticiden en andere onzuiverheden.

Tip:

Probeer omega- 3 op een natuurlijke manier in je dagelijkse menu binnen te brengen. Het hoeft helemaal niet duur te zijn: sardientjes bijvoorbeeld zijn een van de beste omega- 3 leveranciers.

4. Magnesium

Bij een zeer groot aantal stofwisselingsprocessen vervult magnesium een heel belangrijke rol. Magnesium is ook heel belangrijk om bepaalde reacties in het lichaam vlot te laten verlopen.

Ideale dosis:

Elke dag vierhonderd tot vijfhonderd milligram.

Tip:

Men hoeft zich geen zorgen te maken voor een eventuele overdosis. Het enige nadeel bij een overdosis van magnesium, is dat het te laxerend werkt. Als je merkt dat dit het geval is, verminder dan gewoon de dosis.

5. Vitamine D

De beste bron voor vitamine D is de zon, maar de meeste mensen raken niet aan de nodige zon die nodig is voor hun dagelijkse hoeveelheid vitamine D. En er zijn ook niet zoveel voedingsmiddelen die vitamine D bevatten. Alhoewel er sinds een paar jaar wel voedings verrijkte vitamine D op de markt zijn, zoals sinaasappels, melk en ontbijtgranen, maar de hoeveelheden hierin zijn vrijwel verwaarloosbaar.

Ideale dosis:

Neem elke dag duizend tot vijfduizend IU van vitamine D3.

Tip:

Tijdens de wintermaanden mag je de dosis verhogen, dit omdat je minder tijd buiten doorbrengt en je ingeduffelde huid weinig zon te zien krijgt.

6. Een multivitaminepreparaat

Ook al eet je gezond en neem je de nodige dagelijkse vitaminen, dan nog kan het geen kwaad een goed multivitamine preparaat in te nemen.

Ideale dosis:

Richtlijnen en hoeveelheden vallen hierover niet te geven. En dit omdat het ervan afhangt, welke multivitamine preparaat je inneemt. Dus je zal hierover de bijsluiter moeten lezen.

 Tip:

Als je een multivitamine preparaat kiest, zorg er dan voor dat er zink, koper, ijzer en de nodige vitamines D en B bevat

Als afsluiter: Vitamine D

Vitamine D is een heel belangrijke vitamine voor elke leeftijd. Het heeft een heel goede werking op spieren, beenderen en immuunsysteem. Vitamine D is een heel aparte vitamine, deze wordt aangemaakt door blootstelling van onze huid aan zon. Doordat deze bijna niet in onze voeding terug te vinden is, wordt aan mensen met tekort aan zonlicht aangeraden om een dagelijkse dosis vitamine D in te nemen.

Ook goed om lezen: 

Bron: Speciale editie exclusief in de apotheek.

 

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden