Alles wat je moet weten over voedingssupplementen

Voedingssupplementen

Er zijn tal van voedingssupplementen op de markt, je hebt ze in capsules of preparaten en in vloeibare vorm.. Er zijn er om uw weerstand te verhogen, maar er zijn er ook om uw huid voor te bereiden op de zon, of om kilo's te verliezen of om te beschermen tegen ziektekiemen. Maar besef wel dat voedingssupplementen geen medicatie zijn. 

Het is natuurlijk geen medicatie

We weten natuurlijk wel dat voedingssupplementen dienen als een aanvulling op een gezond voedingspatroon, of om eventuele tekorten aan vitaminen op te vangen. Dus het is zeker geen medicatie! Er zijn wel een paar momenten waarbij we ze heel goed kunnen gebruiken, bijvoorbeeld bij een:

Zwangerschap: ijzer en foliumzuur.

Menopauze: calcium.

Examenperiodes: vitamine B en aminozuren.

Vermoeidheid: multivitamine.

Gewichtsverlies: vitamine en sporenelementen.

Let wel als je een aanvulling op tekorten neemt, dat de aanbevolen hoeveelheid niet overschreden wordt.

Vitaminen

Vitamine is een goede aanvulling voor het goed funcioneren van ons lichaam. Eigenlijk is het de gezonde voeding die zorgt voor de nodige vitaminen, maar in bepaalde gevallen volstaat de gezonde voeding niet en moet men een aanvulling innemen. Multivitaminen worden niet langer dan een maand gebruikt en bijna nooit continu.

Mineralen en supplementen

Elk supplement heeft zijn specifiek doel:

  • Wapenen tegen stress met magnesium
  • Beschermen tegen degeneratieve ziekten doen we met antioxidanten, selenium, vitamine A, C en E
  • Verzwakking van de botten tegen gaan doen we met calcium en vitamine D

Vetzuren, aminozuren en eiwitten

Heel belangrijk om niet te vergeten zijn de omega 3 vetzuren, gewonnen uit visolie en plantaardige olie. Deze hebben een positieve werking op het hart en stemming. Ook linolzuur dat de spieren uitdroogt zodat vet zich niet kan vastzetten.

In het rijtje van de aminozuren vinden we Trypothane, deze bevordert de slaap en ontspanning. Dan hebben we nog creatine, die de fysieke prestaties verbetert en de vermoeidheid vermindert. Creatine is erg nuttig tegen het verlies aan spiermassa en kracht als het gevolg van ouder worden. Door een fitnessschema te combineren met creatine, is het mogelijk om de spiermassa en kracht aanzienlijk te verbeteren. 

Planten en plantenpreparaten

Er zijn duizend en één planten die kunnen gebruikt worden als voedingssupplement, de lijst is eindeloos. Als je even rondsurft op het internet vind je tal van gezonde supplementen, het aanbod is groot. Over het algemeen vertrouwen we op de traditionele behandelingen om de meest geschikte te vinden.

Een paar voorbeelden van gebruikte planten:

  • Artisjok, venkel en moerasspirea voor vochtafdrijving.
  • Guarana en groene thee voor calorieën te verbranden.
  • Vezelsupplementen om de darmen te regelen.
  • Gember en radijs om te ontgiften.

Co- enzeem Q10

Co- enzeem is geen voedingsstof aangezien het lichaam het kan synthetiseren naar eigen behoefte. Het is juist daarom dat er geen dagelijkse aanbevolen hoeveelheid Co Q10 vastgesteld is. Er is wel geconstateerd dat naarmate men ouder wordt, het lichaam steeds minder Co Q10 aanmaakt. Let wel op, dit is een supplement die bijwerkingen kan hebben bij bepaalde geneesmiddelen, zoals voor de behandeling van: 

  • Bloeddruk.
  • Kanker en chemotherapie.
  • Antistollingsmiddelen.

 Belangrijk om weten

Lees steeds de bijsluiter van het preparaat. Als je bijvoorbeeld een allergie hebt, kan dit nare gevolgen hebben. Dus, je doet er best aan heel aandachtig de bestandsdelen die op de verpakking en bijsluiter staan door te nemen. Volg steeds de aangewezen hoeveelheid en vergeet niet wanneer je er ook een voedingssupplement bij neemt, dat er dan ook extra doseringen worden toegevoegd. 

Onderbouwde studies

Voedingssupplementen zijn steeds meer het resultaat van onderbouwde studies voor een gecombineerd effect. Het zijn deze preparaten die tientallen onderdelen bevatten voor een maximaal effect. Hieronder noem ik er een paar op.

De antioxidanten supplementen

Groeperen in één en dezelfde producten, selenium, vitamine A, C en E en zelfs zink om zich te beschermen tegen oxidatieve stress.

De supplementen

Bestaande uit bestandsdelen van vochtafdrijvende planten, aminozuren, vitaminen worden aanbevolen als afslankmiddelen.

Anti vermoeidheid cocktails

Met magnesium, koninginnegelei, ginseng en guarana werd aangetoond dat deze een boost geven als het energiepeil laag staat.

Conclusie

Voedingssupplementen zijn een aanvulling op tekorten in het lichaam, ze zijn in verschillende vormen te verkrijgen, en zijn door onderbouwde studies onderverdeeld in groepen. Elke groep heeft zijn specifiek doel. Men moet altijd de bijsluiter lezen, altijd de aangewezen hoeveelheid volgen en een multivitamine zal nooit langer dan een maand ingenomen worden. En zeker niet vergeten dat supplementen geen medicatie zijn.

Bron: Sofiadis mag.

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden