Proteïne shake VS Eiwitrijke voeding

Proteïne shake VS. Eiwitrijke voeding

35841.jpegOf het nu op de tv, in de sociale media of in de sportschool is, proteïneshakes zijn steeds in toenemende mate de atleet zijn keuze als het gaat om eiwitopname. Dit laat ons achter met de vraag, moeten we vertrouwen op die eiwitshakes als onze belangrijkste bron van eiwitten? In dit artikel zullen we de verschillende voordelen van eiwitshakes en eiwitrijke voedingsmiddelen bespreken, zodat je voor jezelf de beste keuze kunt maken.

Inzicht in het belang van eiwit

Elke atleet moet een voldoende hoeveelheid van een goede kwaliteit proteïne eten. Het is niet alleen goed om spiermassa te verhogen en het verlagen van lichaamsvet met behoud van spierweefsel, het zal ook anabool hormoon levels optimaliseren, het metabolisme verhogen ten opzichte van andere voedingsstoffen en het verbeteren van de cardiovasculaire risico factors.

Dus wat zijn eiwitsupplementen

Eiwitpoeders zijn er in verschillende vormen. De meest populaire zijn whey, soja en caseïne-eiwit. De meest gebruikte is whey, omdat het een in water oplosbaar melkeiwit is, een zeer hoog eiwitgehalte heeft en heel weinig vet bevat. Verder is het een compleet eiwit, wat betekent dat het alle negen aminozuren bevat die nodig zijn in het voedingspatroon van de mens. Mensen die een veganistische voorkeur hebben kunnen kiezen voor een product zoals soja of plantaardige eiwitten. 

Hebben atleten echt eiwitshakes nodig

Je mag gerust stellen dat het niet per se nodig is om eiwitshakes te drinken. Als je een normale gezonde voeding met inbegrip van magere eiwitten hebt dan moet het lukken. Maar in specifieke omstandigheden kunnen eiwitshakes een goed alternatief zijn. Hier is wat je kan overwegen:

Het is gemakkelijk

Ben jij iemand met een drukke agenda, dan is een proteïneshake misschien wel een goed alternatief als snelle hap. Ze zijn een eenvoudige en handig alternatief en een goede bron van complete hoogwaardige eiwitten. Dus als je een snelle levering van eiwit nodig heeft of niet in staat bent om een gehele maaltijd te bereiden, een proteïne shake is natuurlijk een betere optie dan geen voeding.

Snelheid

Een voordeel van eiwitshakes is dat het slechts ongeveer 30 minuten duurt om de spieren te bereiken na het drinken. Dit betekent dat het veel sneller geabsorbeerd wordt wanneer je het na je training onmiddellijk verbruikt. Solide eten aan de andere kant neemt meer tijd in beslag om te verteren, en het lichaam langer nodig heeft om het voedsel af te breken om het eiwit naar de spieren te sturen. Zoals je kunt zien eiwitpoeder heeft een voordeel wanneer je het direct na de training drinkt. Aan de andere kant is tijdens de dag eiwitrijk eten meer dan voldoende.

Vetgehalte

Een ander groot verschil naast de spijsvertering is het vetgehalte. De meeste eiwit poeders en supplementen hebben weinig tot geen vetgehalte. Dus je verliest die synergie-effecten die je krijgt van het eten van gekruid voedsel zoals vlees of vis. 

Eiwit kwantiteit en kwaliteit

30gram wheypoeder bevat ongeveer 21gram tot 27gram eiwit. Dat is dezelfde hoeveelheid eiwit als in 100 gram kipfilet, 250 gram magere Griekse yoghurt of 1 ½ kop zwarte bonen. Hoewel het poeder een hogere eiwitconcentratie heeft, is er wel een gebrek aan andere voedingsstoffen die van nature naast eiwitten in vlees, vis, of zuivelproducten zitten. Eiwitrijk voedsel bevat vitaminen, mineralen, koolhydraten en gezonde vetten die niet beschikbaar zijn in eiwitpoeder.

Smaak en tevredenheid

Chocolade, kokos, koekjes en room: het is geen verrassing dat de proteïnepoeder meestal een smaak mee krijgt van toegevoegde kunstmatige zoetstoffen. Het gebruik van kunstmatige zoetstoffen in commercieel verwerkte voedingsmiddelen, zelfs in voedingssupplementen is wijdverbreid. De voordelen zijn lagere kosten en lage tot nul calorieën voordeel. Het nadeel is dat deze kunstmatige smaak niet dicht bij de natuurlijke lekkere smaak van vers voedsel komt. Plus, het genot van een proteïne shake is lang niet zo bevredigend als van een echte maaltijd.

Hoeveel eiwit heb ik nodig

Als je zeer actief bent, is een goede algemene richtlijn voor je dagelijkse hoeveelheid eiwit 1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Maar let op, je kan ook te veel eiwit consumeren. Een overschot van elke voedingsstof kan worden opgeslagen als vet en leiden tot een ongewenste gewichtstoename. Het is natuurlijk moeilijker om teveel onverwerkte eiwitten zoals vlees of eieren te eten dan bewerkte koolhydraten en vet.

Conclusie

Of je nu probeert om gewicht te verliezen, spieren op te bouwen of gewoon gezond te blijven en een voldaan gevoel te hebben de hele dag. Het gebruik van zowel eiwitten uit voedingsmiddelen en poeders heeft zeker zijn voordelen. Beperk het gebruik van eiwitpoeders, ook als je voelt dat je lichaam echt behoefte heeft aan een snelle levering van eiwitten, zoals na de training. Blijf vasthouden aan voedingsmiddelen met een hoog eiwitgehalte gedurende de dag. Vergeet niet dat een gezonde en evenwichtige voeding altijd de beste keuze is voor sporters en atleten.

Link

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden