Hoe maak je zoetzure komkommer

Inleiding

Een recept over zoetzure komkommer en nog enkele, minder voor de hand liggende ingredi├źnten. Voor de fijnproevers en nog te bewaren ook!

Wat heb je nodig?

  • 3 geschilde komkommer
  • 2 tl zout
  • 3 rode lomboks
  • 3 kemirienoten, grof gehakt
  • 4 knoflookteentjes, fijngehakt
  • 2 tl paprikapoeder
  • 1 tl koenjit
  • 1 tl ketoembar
  • 1 el fijngesneden gemberwortel
  • 1 el (zonnebloem) olie
  • 1 ui in smalle, halve ringen
  • 3 el suiker
  • 120 ml witte-wijnazijn

Stappen

Stap 1: Snijd de komkommers in de lengte in vieren en verwijder de zaadjes. Snijd de repin in stukjes van ongeveer 2 cm, en doe ze dan met zout in een kom en laat ze dan ongeveer 2 uur staan. Spoel ze daarna af en laat ze goed uitlekken. Dep ze droog met keuken papier.

Stap 2: Snijd de lomboks overlangs doormidden, en verwijder desgewenst de zaadjes en snijd het vruchtvlees in smalle reepjes.

Stap 3: Rooster de noten in een koekenpan goudbruin. Wrijf de noten, lombok, knoflook, paprikapoeder, koenjit, ketoembar en gember in een vijzel tot een pasta.

Stap 4: Verhit de olie in een hapjespan met anti-aanbaklaag en roerbak de pasta 1 minuut. Voeg 3 eetlepels water toe en roerbak de pasta nog 30 seconden. Voeg de ui, suiker, azen en 1 dl water toe en breng het geheel al roerende aan de kook.

Stap 5: Roer de komkommer door het vocht (het moet net onder staan, voeg eventueel water en azijn toe), en laat het dan 2 minuten pruttelen.

Tip

  • Schep het afgekoelde mengsel in aflsluitbare glazen potten, dan is het ongeveer 1 week in de koelkast houdbaar!