Jambalaya, met kip

Jambalaya met kip

Deze rijstschotel is ontstaan in de Creoolse en Cajun keuken. Er zijn van dit gerecht vele varianten te vinden. De meeste zijn met kip, ham, worst. Andere zijn met vis, schaaldieren en andere zeevruchten. Het recept wat ik ooit eens gezien heb op tv was met kip, ham en worst. Het zag er erg lekker uit dus ... Op het internet heb ik wat recepten gevonden. Ik heb gekeken wat er zoal in ging en de hoeveelheid. Aan de hand daarvan heb ik mijn eigen recept verzonnen. Het is misschien niet meer echt authentiek (of hoe je dat noemt) maar lekker. Het is een éénpansgerecht. Het is makkelijk te maken, en … je hebt ook niet veel afwas. Maak je meer, dan heb je de volgende dag ook nog wat. Even opwarmen en klaar.

Hier dus mijn eigen versie van Jambalaya met kip, ham en worst.

Ingrediënten

Voor 4 personen

  • 300 gram kip (filet)
  • dikke plak ham
  • 100 gram Chorizo worst (of knakworst, pittige variant)
  • 1 grote ui
  • 2 paprika’s
  • 3 stengels bleekselderij
  • 2 lente-uitjes
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 liter kippenbouillon
  • 1a 2 theelepels Cajun kruiden
  • 1 kopje rijst

Oorspronkelijk hoort er alleen groene paprika in, bleekselderij en ui. Dit wordt ook wel ‘Holy trinity’ genoemd. Nu vind ik zelf rode en gele paprika lekkerder. Deze gebruik ik ook regelmatig dus die doe ik er dan in. Je kan losse paprika kopen maar ook zakjes, waar er drie in zitten. Vaak zit er dan ook een groene bij. De lente-uitjes heb ik ook vaak over dus die gaan er ook bij.

Mocht je geen Chorizo worst hebben dan kun je ook knakworstjes nemen. Zelf neem ik Knaks van Unox, de pittige variant. Deze vind ik het lekkerst erbij. In plaats van een plak ham kan je ook hamreepjes/blokjes nemen.

Voorbereiding:

Snij de kip, ham en worst(jes) in kleine stukjes. Snij de knoflooktenen fijn en snij alle groenten in stukjes, blokjes en/of reepjes naar keuze. Zorg er wel voor dat je de bleekselderij eerst goed schoonmaakt. Het schoonmaken gaat het makkelijkst met een dunschiller. Hiermee kan je de bleekselderij 'schillen' om de ‘stugge’ draden te verwijderen. Kijk goed of alle draden er af zijn.

Bereiding:

  • Doe een beetje olie in een pan en bak de kip, ham en worst(jes) rondom aan.
  • Voeg de groenten, knoflook en de kruiden toe en bak het even kort mee.
  • Voeg de bouillon toe en roer het even goed door en laat het zachtjes pruttelen. Roer regelmatig in de pan om aanbakken te voorkomen. 
  • Als alles zo goed als gaar is kan de rijst erbij. Laat het geheel ca. 10 minuten zachtjes pruttelen, af en toe even roeren en proef of de rijst gaar.

Variatie /alternatieven:

Net als bij bami en nasi kan je er ook allerlei andere groenten bij doen. Net wat je lekker vind en/of over hebt. De groene paprika kan je eventueel ook vervangen door een gele of rode. De bleekselderij zou ik zelf niet weglaten in ieder geval. Samen met de Cajun kruiden zorgt dit juist voor de aparte smaak.

Conclusie:

Het is een makkelijk te maken gerecht. Mocht je groenten over hebben dan kan je deze ook toevoegen. Zelf doe ik vaak nog lente-ui, prei en / of peen bij. Net wat ik nog heb liggen. Heb je te veel? De volgende dag smaakt het ook lekker, gewoon eventjes opwarmen.