Zijn noten gezond

Inleiding

Noten zijn lekker en toch laten veel mensen de noten staan omdat ze veel calorieën bevatten en dat is jammer. Noten zijn namelijk erg gezond. Ze bevatten veel goede vetten die helpen om je cholesterol op peil te houden, daarnaast bevatten ze eiwitten, calcium, ijzer, B-vitaminen en antioxidanten. Noten geven een vol gevoel en kunnen goed worden gebruikt als vleesvervanger. Welke gezonde noten er zijn lees je hieronder.

Walnoot

Van de walnoot mag je wel zeggen dat het een supernoot is. De walnoot bevat veel goede vetten en antioxidanten. Er is in een onderzoek van de University of California aangetoond en bevestigd dat je door het regelmatig eten van walnoten het slechte LDL cholesterol in je bloed kunt verlagen. Aanbevolen wordt om per dag ongeveer 6 a 8 walnoten te eten.

Amandelen

Er zijn twee soorten amandelen; de bittere amandel en de zoete amandel. Van de bittere soort moet je niet teveel eten, er zit namelijk een stofje in, blauwzuurglycoside amygdaline, dat in grote hoeveelheden giftig is. De zoete amandel is erg calorierijk maar ook erg gezond. Er zitten veel goede vetten, vitaminen en mineralen in. Ook is de noot rijk aan calcium. Amandelen worden veel gebruikt in gebak en spijs, ook wordt er meel en olie van gemaakt. Van amandelen kun je ook amandelmelk maken om te gebruiken als vervanger van koemelk. Overdrijf het gebruik van amandelen niet, een klein handje per dag is voldoende.

Hazelnoten

Hazelnoten bevatten veel eiwitten, langzame koolhydraten en goede vetten maar ook vezels, ijzer, en vitamine E. Door de goede samenstelling van de hazelnoot is het een goede vleesvervanger.

Pistachenoten

Pistachenoten bevatten in tegenstelling tot andere noten minder vet en minder calorieën. Wel bevatten ze belangrijke voedingsstoffen als vitamine B6, koper, mangaan, magnesium en fosfor. Ook zijn pistachenoten rijk aan antioxidanten en vezels. Als tussendoortje of als snack dus een ideaal nootje.

Cashewnoten

De cashewnoot moet eerst worden geroosterd voor hij eetbaar is. De noot bevat vitaminen en mineralen, maar minder gezonde vetten dan de andere noten.

Macadamia noten

Macadamia noten zijn erg gezonde noten. Ze bevatten van alle noten het meest aan onverzadigde vetten. Ook zijn ze een belangrijke bron van mineralen als calcium, kalium, fosfor en magnesium. De noten zijn erg hard en bijna niet te kraken, daarom worden ze meestal gepeld verkocht. Let daarbij wel op of ze vers zijn.

Para noten

Paranoten komen uit het Amazonegebied en zijn naast de goede vetten en vetzuren, rijk aan selenium en fosfor. Selenium is een sterke antioxidant en fosfor zorgt voor sterke tanden en sterke botten.

Pecan noten

Deze uit Noord en Zuid Amerika afkomstige noot lijkt in vorm erg op onze walnoot. De pecannoot bevat veel zink. Zink is belangrijk en speelt een rol bij de opbouw en het herstel van weefsels. Daarnaast bevat de noot veel vitamine B1, dat belangrijk is bij de werking van het zenuwstelsel.

Pinda

Pinda’s vallen eigenlijk niet onder de noten maar onder de peulvruchten. Wel bevatten pinda’s gezonde vetten en belangrijke mineralen, vitaminen en antioxidanten. Let wel op met pindakaas, daar is veel suiker aan toegevoegd.

Noten en de lijn

In noten zitten veel calorieën maar dat wil niet zeggen dat ze ons ook daadwerkelijk dik maken. Noten zijn rijk aan vet maar niet elke soort vet is gelijk. Bijna alle noten bevatten veel onverzadigde vetzuren en plantaardige oliën. Uit onderzoek is gebleken dat noten zelfs zouden kunnen helpen bij gewichtsverlies. Door het hoge vetgehalte in noten vermoeden de onderzoekers dat noten een snel verzadigingsgevoel geven en dat de eiwitten die noten bevatten meer calorieën verbranden in het verteringsproces. Dit betekent natuurlijk niet dat je heel veel noten moet eten, ongeveer 30 gram per dag is ruim voldoende.

Tenslotte

Veel noten in de supermarkt zijn voorbewerkt. Ze zijn geroosterd, gesuikerd, gepeld, geschaafd of gedroogd. Door die bewerkingen verliezen de noten een groot deel van hun voedingswaarde. Wil je noten inzetten voor je gezondheid koop dan de ongebrande en onbewerkte versie. Kijk eens in een notenspeciaalzaak of reformwinkel.



Reacties (1)

Reageer
Jacobs Anne-Marie reageerde 7 jaar geleden
07 Sep 14:53
Ik heb een vraag:

Ik eet ongeveer 100 gr, zal ik daar dik van worden?