Wat is het Oktoberfest

Inleiding

Het Oktoberfest is een jaarlijks terugkerend volksfeest in Duitsland. Het feest wordt elk jaar gehouden op de eerste zaterdag na 15 september en begint om 12 uur in de middag. Dit jaar (2013) is de 180ste editie. Het draait bij dit feest om de gezelligheid en vooral het bier drinken.

De geschiedenis van het feest

Het Oktoberfest heet zo omdat het loopt tot en met de eerste zondag van oktober. Over het algemeen duurt het feest 16 dagen. Dit betekent 16 dagen bier drinken en gezelligheid. In 1810 werd het eerste feest gehouden in de biertuin ter gelegenheid van de bruiloft van prinses Theresia van Saksen-Hildburghausen en kroonprins Lodewijk van Beieren. Het feest is nu wel veranderd maar het bier drinken, de gezelligheid en verschillende optredens zijn gebleven. Traditiegetrouw wordt het eerste vat aangeslagen door de Oberburgermeister. De mannen lopen in de lederhose en de vrouwen dragen de dirndl. De dirndl is een jurk die de vrouwelijke rondingen goed naar voren laat komen.

Wat is er allemaal te doen op het feest?

Je mag dit feest eigenlijk wel een festival noemen. Jaarlijks komen vanuit heel de wereld meer dan 6 miljoen mensen naar het feest. Het feest wordt gehouden op een zeer groot terrein (Theresiaweide). Het is niet alleen bier drinken wat de meeste mensen denken, er is meer te doen. Om 11 uur 'geht es loss' op zaterdag om 10 uur. Er staan dan al lange rijen om het terrein op te mogen waar 14 biertenten staan. Traditiegetrouw wordt er op de eerste zondag naar de kerk gegaan tijdens het Oktoberfest daarna volgt een mooie parade door de stad München. Deze parade bestaat uit blaaskapellen en karren getrokken door paarden allemaal in de Duitse klederdracht. Verder is er een grote kermis op het terrein en zijn er verschillende optredens in de biertenten. 

De biertenten

In alle tenten wordt ook frisdrank geschonken en er zijn 2 wijntenten waar naast het bier ook wijn wordt geschonken. Elk jaar wordt er een speciale Mass (bierglas) gemaakt. De inhoud van het glas is 1 liter. Er staat elk jaar een andere tekening op het glas. De glazen zijn zo gemaakt dat je 5 glazen in een hand kunt houden. Je koop net als op de 

kerstmarkt in Duitsland het glas, wil je het niet hebben dan krijg je je statiegeld terug bij inlevering. Het afgelopen jaar werden 7 miljoen biertjes verkocht oftewel de bezoekers dronken 7 miljoen liter bier. Omgerekend naar Nederlandse biertjes zouden dit er ongeveer 28 miljoen zijn geweest. De prijs voor een liter bier is rond de 9 Euro. In de grote biertenten wordt echte Duitse volksmuziek gedraaid en er kunnen ongeveer 10.000 mensen in een tent. Er staan lange tafels waar de mensen gezellig meedeinen met de muziek. 
 
Van dat dat gefeest wordt je hongerig maar daar hebben de Duitsers ook wat opgevonden. Er worden meer dan 300.000 worsten gegeten, 700.000 kippen, vele kilo's zuurkool en 91 ossen. Ook typische Duitse lekkernijnen maar je kunt er ook broodjes, patat en andere dingen krijgen.

Conclusie

De Duitsers weten wel wat feest vieren is: Oktoberfest, Kerstmarkten en Carnaval. Er is op het terrein genaamd Theresiaweide een hoop vertier te vinden voor de ruim 6 miljoen bezoekers elk jaar. Het feest wordt al sinds 1810 gevierd ter gelegenheid van de trouwerij tussen prinses Theresia van Saksen-Hildburghausen en kroonprins Lodewijk van Beieren. Het festival duurt van 21 september tot 6 oktober. In 2014 wordt het Oktoberfest gehouden van 20 september tot 5 oktober. Het feest is zo populair dat er zelfs feesten in deze periode gehouden worden in Nederland.

Bronnen

  • Foto terrein: http://media.sacbee.com/static/weblogs/photos/images/2010/sep10/oktoberfest10_sm/oktoberfest_10_04.jpg

Reacties (0)

Reageer
Geen resultaten gevonden