Hoe kan je striae voorkomen en verwijderen

Striae voorkomen en verwijderen

Striae is in feite gescheurd weefsel van de lederhuid. Deze huidlaag zit tussen de opperhuid en het onderhuids bindweefsel in. Striae kan ontstaan tijdens gewichtstoename door diëten en door de zwangerschap. Striae kan ook ontstaan door een snelle spiergroei. Daarnaast ontstaan striae ook vaak in de puberteit wanneer je lichaam snel groeit. Helaas heeft bijna iedere vrouw wel last van striae. Lees daarom hoe je striae kunt voorkomen of verminderen/verwijderen.

Over striae

Wanneer de huid gebrek aan ondersteuning heeft, rekt de huid en zal deze scheuren. Hierdoor ontstaan striae. Striae kan overal op het lichaam verschijnen, maar meestal verschijnt striae op plaatsen waar meer vet wordt opgeslagen. De meest voorkomende plaatsen waar men striae heeft, zijn: borsten, billen, heupen, dijen en bovenarmen. Striae hebben geen risico voor de gezondheid, maar ze zien er wel ontsierend uit. Striae voelen zacht aan en verschijnen vaak in een rode of paarse kleur. Met de tijd beginnen ze te vervagen en krijgen ze een parelmoerachtige kleur.

Hoe behandel je striae?

Striae kun je behandelen d.m.v. laserbehandelingen, dermabrasie en retinoïden. Daarnaast zijn er anti-striae crèmes, lotions, gels en sprays die beweren dat ze striae doen vervagen.

Hoe kan je striae voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt zeker voor striae! Striae verwijderen is duur, tijdrovend en soms nog pijnlijk ook! Probeer striae daarom volgens onderstaande tips zo veel mogelijk te voorkomen.

  • We beginnen met de belangrijkste tip: zorg ervoor dat er geen radicale verandering in korte tijd in het gewicht plaatsvindt! Een drastische gewichtstoename of -verlies veroorzaakt in veel gevallen striae. Volg daarom geen crash dieet, omdat het gewicht er binnen een mum van tijd, samen met een hoop striae, toch weer aan zit!
  • Drink iedere dag tussen de 2-3 liter water, omdat je hierdoor je huid gehydrateerd en elastisch houdt. Zuiver water is de sleutel tot een gezonde huid.
  • Vitamine E is zeer geschikt om striae te voorkomen. Capsules hebben een beter effect dan crèmes, gels en lotions.
  • Masseer je huid als je zwanger bent of op dieet bent. Hierdoor zal er in ieder geval minder striae ontstaan, en met een beetje geluk zal er zich geen striae vormen.
  • Een gezonde voeding kan daarnaast ook weerstand bieden tegen striae. Wat je eet, bepaalt voor een groot deel de elasticiteit van je huid. Met name tijdens de zwangerschap is de consumptie van stoffen die de zuurstoftoevoer kunnen verstoren afgeraden. Daarom dien je met name koffie en thee te vermijden tijdens de zwangerschap.
  • Als je zwanger bent, gebruik dan dagelijks anti- striae crèmes op basis van Aloë Vera of cacao boter. Deze zijn niet schadelijk voor de baby en zorgen ervoor dat je huid de natuurlijke elasticiteit behoudt.

Persoonlijke tip

Zelf had ik jarenlang last van striae na een groeispurt in mijn puberteit. Ik heb gemerkt dat cacao boters erg goed werken om striae (en littekens!) te vervagen. Maar let op: je ziet pas na ongeveer een half jaar duidelijk resultaat en je moet dagelijks blijven smeren, omdat de striae anders weer terug komt. Daarnaast heb ik ook gemerkt dat striae minder opvalt wanneer je een bruin kleurtje krijgt door de zon, omdat de striae dan ook van kleur verandert. Maar doe dit niet te vaak, want van te veel zonnen kun je weer andere huidproblemen krijgen...