Recensie: Liveshow 2 Op zoek naar Mary Poppins

Hieronder de recensie van de tweede liveshow.

De show algemeen

Weer een heerlijk en gezellig avondje televisie! En dit keer gelukkig allemaal een solo.

De liedjes

Weer heel veel verschillende soorten liedjes, maar dat is natuurlijk een gelegenheid voor de kandidaten om hun verschillende kanten te laten zien. De groepsnummers waren niet echt heel spetterend.

De kleding

Al iets beter dan de vorige keer, al blijven het toch vreemde jurkjes die de kandidaten aanhebben tijdens de groepsnummers. Maar de kleding tijdens de solonummers was veel stijlvoller dan de vorige liveshow.

De kandidaten

Noortje

Vorige week was ik nog niet overtuigd van haar als Mary Poppins, maar deze week maakte ze ongelofelijk veel indruk. De emotie die ze wist over te brengen en daarbij een prachtige stem die ontzettend goed geschoold is, maar toch heel natuurlijk klinkt. Ondanks dat ze blond haar heeft (Mary Poppins is immers brunette) begin ik haar steeds meer te zien als de ideale Mary Poppins.

Carmen

Een mooi lied, en Carmen heeft een mooie stem. Maar ze brengt wel erg veel versierinkjes aan in haar stem. Dat is zonde, want als je het verhaal en de emotie goed weet over te brengen met je stem en je mimiek dan zijn zulke extra trillinkjes en toonsprongetjes echt niet nodig. Carmen heeft de neiging om haar gezicht nogal sterk te laten spreken tijdens het zingen, wat soms storend is. Daar zal ze aan moeten werken.

Simone

Wat een prachtig lied en wat mooi vertolkte Simone de emotie die erin lag. Willem Nijholt gaf wel een terecht puntje van kritiek: ze had niet zo hoeven belten tijdens dit nummer. Als ze het gewoon mooi ingetogen had gehouden, dan was de emotie ook goed overgekomen.

Bente

Alhoewel Bente een ervaren musicalzangeres is, was haar performance gewoon erg slecht. Ze was slecht te verstaan, als ze moest dansen dan was ze zelfs nauwelijks te horen. Het was ook een nummer wat je niet zo snel met Mary Poppins associeert, maar van een ervaren zangeres mag je toch wel meer verwachten. Heel terecht dus dat ze in de sing-off stond. Uiteindelijk ook wel terecht dat ze niet door mocht; ze was gewoonweg niet het type voor Mary Poppins, alhoewel Bente wel een prachtige stem heeft. Ook had ik het idee dat deze live auditie niet zo bij haar paste. De zenuwen waren elke keer duidelijk te horen in haar stem.

Sophie

Ook niet echt een nummer dat je in eerste instantie verwacht van een Mary Poppins. Toch was het een leuk nummer voor Sophie, omdat ze nu ook kon laten horen dat ze ook op een andere manier kan zingen. Niet meer alleen met een hoge vibrato stem (trillende stem), maar ook een beetje pop/jazzy. Soms zijn haar gezichtsuitdrukkingen een beetje teveel van het goede. Zoals Erwin terecht aangaf, beweegt ze niet zo soepel en is het in haar zang duidelijk te horen wanneer ze moet dansen.

Willemijn

Leuk om een echt sopraanliedje te horen van Willemijn. Ze acteerde het goed, en zong het ook goed. Toch blijf ik haar stemgeluid niet geschikt vinden voor Mary Poppins. Als ze verder groeit en laat horen dat ze die warmte in haar stem ook mooi in de hoogte kan laten klinken, is ze misschien wel een geschikte kandidaat voor Mary Poppins. Haar uitstraling is echter meer van een kind dan van een vrouw; ze komt niet over als een gouvernante die gezag heeft.

Angenita

Angenita zong een geweldig liedje. Het was een perfect liedje om te laten zien dat je alles in huis hebt om Mary Poppins te zijn. Bewegen en zingen tegelijk ging haar goed af. Toch blijven de zenuwen doorklinken in haar zang. Dat is iets wat echt niet kan. De laatste noot was zelfs helemaal fout, waardoor haar performance in zijn totaliteit erg slecht overkwam. Terecht stond ze in de sing-off. Begrijpelijk dat Willem Nijholt nieuwsgierig is naar Angenita, maar als ze volgende week nog steeds haar zenuwen niet onder bedwang kan houden, lijkt het me einde verhaal voor haar want een musicalster kan het zich niet permitteren om het publiek niet het allerbeste van zichzelf te geven.

Rosalie

Een prachtig en liefdevol liedje dat Rosalie zong. De emotie heeft ze heel erg goed overgebracht. We kregen een heel klein beetje Mary Poppins in haar te zien. Toch blijf ik twijfelen of zij de juiste uitstraling heeft voor Mary Poppins. Dat zal ze de komende weken moeten bewijzen.

Irene

Prachtig gezongen! Bijna perfecte performance. Ze hield precies de goede balans tussen ingetogenheid en belten, en bracht de emotie heel goed over. Ze vertelde echt het verhaal. Willem Nijholt had groot gelijk: die pony zorgt ervoor dat je haar ogen slecht kunt zien terwijl dat erg belangrijk is om de emotie nog meer te voelen.

De verschillen beginnen steeds duidelijker te worden. Mijn favoriete kandidate is nu toch wel Noortje. Zij heeft alles in zich om een perfecte Mary Poppins te worden. Simone vond ik erg verrassend vanavond, zij staat samen met Sophie in mijn top 3. Ik ben heel erg benieuwd wat de kandidaten volgende week laten zien.

Klik hier voor het algemene artikel

Klik hier voor de recensie van liveshow 1