Voordelen en nadelen van huisdieren

 Huisdieren

Huisdieren worden doorgaans aangeduid als gezelschapsdieren, maar hun functie is veel ruimer dan slechts het verschaffen van gezelschap. Onderzoek heeft uitgewezen dat (sommige) huisdieren een positieve invloed hebben op gebieden als lichamelijke en geestelijke gezondheid en de ontwikkeling van kinderen.

Voordelen van huisdieren

Lichamelijke gezondheid

Mensen die te weinig aan lichaamsbeweging doen, worden weleens geadviseerd om bijvoorbeeld een hond als huisdier te nemen omdat dit de mobiliteit ten goede komt. Door het uitlaten van de hond kom je al gemakkelijk aan een uurtje lichaamsbeweging per dag. Maar er is veel meer mogelijk! Denk hierbij aan o.a. hardlopen en/of fietsen met de hond, een wandeling in het park of op het strand en actieve spelletjes spelen met de hond !

Geestelijke gezondheid

  • Depressie, eenzaamheid (zowel bij jongeren als ouderen) en angst kunnen afnemen wanneer je een huisdier neemt. De ontwikkeling die ervoor zorgt dat stress wordt veroorzaakt, wordt vertraagd wanneer je een huisdier hebt omdat de bloeddruk afneemt en de hartslag wordt minder gejaagd.
  • Een huisdier voorziet in de behoefte aan aanraking omdat je úren kunt knuffelen met je diertje.
  • Het bezit van een hond kan leiden tot meer sociale contacten omdat je tijdens het uitlaten, wandelen, spelen, trainen etc. met de hond veel nieuwe mensen tegenkomt. Als je een vaste route loopt met de hond, is de kans groot dat je vaak dezelfde mensen tegenkomt en dit kan leiden tot aangename nieuwe vriendschappen!
  • Het is bewezen dat bij Alzheimerpatiënten welbevinden, contactuitingen en regelmaat van leven verbeteren door de aanwezigheid van huisdieren. Het soort huisdier is hierbij minder van belang, omdat uit het onderzoek is gebleken dat de positieve effecten door een goudvis als huisdier net zo effectief kunnen zijn als wanneer ze een hond hebben.

Ontwikkeling van kinderen

Huisdieren zijn niet alleen goed voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar ook voor de ontwikkeling van kinderen! Het is bewezen dat huisdieren het leergedrag stimuleren bij kinderen. De redenen hiervoor zijn dat emotionele betrokkenheid het leerproces stimuleert en dat positieve relaties (zowel met mensen en dieren) tot dezelfde stimulans leiden. Daarnaast is het ook bewezen dat kinderen die op een jonge leeftijd al met huisdieren leren omgaan, beter leren om verantwoordelijk te zijn en dat de zorgzaamheid en respect jegens medemens makkelijker tot ontwikkeling kan komen.

Nadelen van huisdieren

  • Katten en honden bijten soms geheel onverwacht. In Nederland worden jaarlijks +/- 17.000 mensen zodanig gebeten door een hond dat het noodzakelijk is om medisch in te grijpen en daarnaast overlijden jaarlijks een aantal mensen als gevolg van hondenbeten.
  • Je bent zelf geheel verantwoordelijk voor de verzorging van het huisdier en wanneer je hier tijdelijk geen rekening mee houdt of dit vergeet, heeft dit nare gevolgen zoals: verslechterde gezondheid van het huisdier, nare geurtjes etc.
  • Huisdieren kunnen ziektes overbrengen en allergieën veroorzaken.
  • Huisdieren kunnen parasieten (bijv. vlooien) hebben die op mensen over kunnen gaan.
  • De dood van je huisdier leidt meestal tot veel verdriet. Met name kleine kinderen kunnen hier doorgaans nog niet goed mee omgaan.
  • Wanneer je huisdier ontsnapt, kan dit een nadelige invloed op de omgeving hebben. Sommige dieren kunnen bijvoorbeeld angst aanjagen bij mensen (denk maar aan een ontsnapte slang, of mensen die bang zijn voor honden), maar het kan ook nadelige gevolgen voor de natuur hebben.

Conclusie

Voordat je een huisdier neemt, dien je eerlijk na te gaan bij jezelf of je wel bereid bent om de gehele verantwoordelijkheid van het huisdier op je te nemen. Sommige huisdieren (bijv. honden) hebben dagelijks flink wat aandacht nodig op het gebied van verzorging, gezelschap en beweging. Wanneer je genoeg tijd en aandacht besteed aan aan je huisdier, kan dit resulteren in leuk gezelschap, betere ontwikkeling van je kind en een betere gezondheid! 

Geraadpleegde bronnen

Wikipedia