Banksparen met spaarrekening eigen woning

Banksparen aflossing hypotheek eigen woning in 2018 (de vrijstellingen)

Sparen_bij_de_belastingdienst-IntroPlaatje.jpg

Ook in 2018 kan iedereen met een in 2012 bestaande hypotheek op een goedkope manier banksparen voor de aflossing van de hypotheek op het eigen huis. Goedkoop sparen voor de eigen woning, omdat deze vorm van banksparen fiscaal slim is met grote vrijstellingen. In 2013 worden de voordelen minder voor de nieuwe hypotheken. Voor de bestaande hypotheken met een kapitaalverzekering en de spaarhypotheek blijven grote vrijstellingen bestaan. De belastingdienst betaalt zo nog flink mee aan uw hypotheek via de aftrek hypotheekrente en de vrijstellingen bij uitgestelde hypotheekaflossing. Vraag uw bank naar het banksparen. Banksparen is niet voor niets populairder dan ooit. Denk ook aan het omzetten van uw lijfrenteverzekering in banksparen.

Banksparen via spaarrekening eigen woning SEW

Het banksparen is ingevoerd toen velen de indruk kregen dat een hypotheek met levensverzekering afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij niet altijd de goedkoopste oplossing was. Denk aan de woekerpolissen. Er moest dus meer concurrentie komen en die werd gevonden door bij banken het banksparen toe te staan. Banksparen bij een bank kan op meerdere manieren:

  • via de spaarrekening eigen woning SEW;
  • via de beleggingsrekening eigen woning BEW;
  • via een hybride vorm van banksparen.

Sparen via een spaarrekening, de vrijstellingen

Bij het banksparen met een spaarrekening spaart u maandelijks via een geblokkeerde spaarrekening bij de bank. Dit kan een vaste rente zijn maar ook een variabele. U spaart zo voor uw woning als hoofdverblijf een kapitaal bijeen om daarmee later uw hypotheek af te lossen. U doet dit minimaal 15 jaar en spaart zo belastingvrij zonder dat u er vermogensrendementsbelasting over betaalt. Daarna laat u uw spaarrekening deblokkeren. U krijgt het gespaarde bedrag plus rente eveneens belastingvrij in handen als het gespaarde bedrag niet hoger is dan de volgende vrijstellingen in 2014:

  • Als u 15 tot en met 19 jaar hebt gespaard, een vrijstelling van € 36.300 per persoon.

Deze bedragen worden jaarlijks bijgesteld. Waarop u moet letten is dat wettelijk is bepaald dat de hoogste storting per jaar niet meer mag bedragen dan het tienvoud van de laagste storting in al die jaren. Verder zijn extra storting toegestaan. Het heeft ook weer geen zin om veel meer te storten als u daarmee een hoger bedrag opbouwt dan de hoogte van uw eigenwoningschuld. Het meerdere is namelijk wel fiscaal belast. De vrijstellingen in 2016, 2017 en 2018:

 De volgende vrijstellingen in 2017:

De volgende vrijstellingen in 2018:

Banksparen via een beleggingsrekening BEW

U kunt ook banksparen via een geblokkeerde beleggingsrekening. U stort uw maandelijkse bedragen en de bank belegt het geld met als doel om sneller dan bij de spaarrekening uw vermogen op te bouwen. Of dit gaat lukken hangt af van het behaalde rendement en maakt deze vorm van banksparen minder zeker dan de spaarvariant. Ook hier gelden de forse vrijstellingen wanneer het vermogen vrijkomt om de hypotheek af te lossen. En ook hier spaart u belastingvrij.

Hybride hypotheek banksparen

Hybride banksparen is een combinatie van het banksparen via de spaarrekening SEW en een beleggingsrekening BEW. U spreekt met de bank af wat de verdeling tussen beide rekeningen is. Omdat dit ook banksparen is gelden dezelfde fiscale regels als hiervoor genoemd. Het voordeel van deze variant is dat u de mogelijkheid openhoudt om een hoger rendement te maken op de beurs dan bij het sparen het geval kan zijn. Het nadeel is ook evident, namelijk dat de resultaten op de beurs kunnen tegenvallen, waardoor extra stortingen gewenst kunnen zijn.

Voordelen van banksparen voor de aflossing van de hypotheek

Als grootste voordelen van het banksparen zie ik:

  • Doordat u niet maandelijks de hypotheek aflost is uw aftrek van de hypotheekrente maximaal.
  • U kunt gebruik maken van forse vrijstellingen bij het vrijkomen van het opgebouwde kapitaal.
  • U spaart belastingvrij, dat wil zeggen dat u het gespaarde bedrag in de tussentijd niet hoeft op te geven in box 3 van de inkomstenbelasting.
  • Alle banken bieden banksparen aan. Er is dus veel keuze.
  • Een levensverzekering mag los worden afgesloten en is daardoor goedkoper.

Nadeel van banksparen voor de aflossing van de hypotheek eigen woning

Het grootste nadeel is dat het wel even duurt voordat de vrijstellingen beschikbaar komen, maar dat is ook niet zo raar want het kopen van een huis met hypotheek is altijd een langdurige aangelegenheid.

Conclusie Banksparen via spaarrekening eigen woning SEW

Het banksparen is een prima alternatief voor de traditionele hypotheek, waarbij de spaarrekening eigen woning de meeste zekerheid biedt. Fiscaal slim en volgens velen zeer transparant. Zeker het bekijken waard dus. Helaas is dit fiscaal slim sparen voor nieuwe hypotheken sinds het tweede kwartaal van 2013 niet meer mogelijk, maar wie nog een kapitaalverzekering heeft in 2018, kan zo een mooi kapitaal opbouwen om straaks zijn woning in één keer te kunnen aflossen.