Minder zweten door andere voeding

Overmatige transpiratie

Overmatige transpiratie is voor velen een behoorlijk gênant probleem waar ze dagelijks last van hebben. De verleiding is dan groot om allerlei drastische maatregelen te treffen die het zweetprobleem snel oplossen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor de extreme optie botox. Tegenwoordig kan men de oksels laten injecteren met botox waardoor je tijdelijk (vrijwel) niet meer transpireert bij de oksels. Zo zijn er talloze andere drastische oplossingen om het transpireren tegen te gaan. Maar gelukkig is er ook een veilige, gezonde en effectieve manier om minder te zweten; kiezen voor andere voeding.

Waarom zweten sommige mensen zo veel?

Een normaal persoon verliest dagelijks ongeveer 400 ml vloeistof door transpiratie. Maar er zijn ook mensen die in slechts een paar uurtjes al 400 ml aan zweet verliezen. Een veel voorkomende oorzaak van overmatig zweten zit hem in de voeding. Sommige soorten voedsel activeren de zweetklieren zodat men extra veel gaat zweten. Door dit voedsel in mindere mate te eten, zal men minder zweten. Andere oorzaken van overmatig zweten zijn o.a. stress, fysieke inspanning, koorts en overgang.

Minder zweten door andere voedingskeuzes. Waarom juist deze manier?

De meest gezonde manier om af te komen van allerlei vervelende aandoeningen, is door de voedingsgewoonten aan te passen. Op deze manier loop je geen risico op vervelende bijwerkingen van eventuele medicatie en/of behandelingen. De voedingsgewoonten wijzigen is een verstandige beslissing die er niet alleen voor zorgt dat je van e overmatige transpiratie af komt, maar ook de algemene gezondheid verbetert.

Overzicht van voedingsmiddelen waar je meer van gaat zweten

Voeding waar je meer van gaat zweten

Goede vervangers en tips

Zuivel met een hoog vetgehalte

Magere melk, magere yoghurt, 20+ kaas

Zout

Koop noten en andere snacks die niet zijn gezouten. Ongemerkt krijg je te veel zout binnen door gezouten snacks te eten. Vervang in de keuken zout zo veel mogelijk door verse kruiden als basilicum en peterselie. Gebruik zo min mogelijk bouillonblokjes aangezien deze veel zout bevatten.

Uien en knoflook

Veel mensen zijn gewend om aan iedere maaltijd ui en/of knoflook toe te voegen. Laat ui en knoflook af en toe weg en gebruik in plaats daarvan veel verschillende groenten die van nature veel smaak bevatten.

Verzadigd vet

Verzadigde vetten (de ongezonde vetten) komen met name voor in dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren. Beperk je inname aan verzadigde vetten door minder dierlijke producten te consumeren. Vervang daarnaast roomboter bijvoorbeeld door kokosvet en kies voor plantaardige margarine.

Cafeïne

Probeer niet meer dan 2 à 3 koppen koffie per dag te drinken. Vervang koffie af en toe door een kop gezonde kruidenthee.

Scherp gekruid eten

Kruid je eten niet te vaak met exotische specerijen indien je last hebt van overmatig zweten. Vervang deze af en toe door verse tuinkruiden.

Bewerkte koolhydraten

Eet zo min mogelijk wit brood en witte rijst. Kies liever de donkere varianten. Naast het feit dat ze het lichaam voorzien van de benodigde voedingsstoffen, worden ze gemakkelijker verteerd waardoor men minder gaat zweten.

Tot slot

Zweten doen we allemaal. De overmatige transpiratie die mensen vaak als storend ervaren, wordt echter meestal veroorzaakt door bepaalde voeding. Probeer gedurende enkele weken zo min mogelijk van de voedingsmiddelen uit de tabel te consumeren. Merk je geen verbetering? Raadpleeg dan de huisarts. De huisarts zal dan vaststellen wat de mogelijke oorzaak van de overmatige transpiratie is.