Welke zijn de herfsttoppers onder de groenten

Groenten die bij de herfsttoppers horen

In dit artikel beschrijf ik de eigenschappen en het gebruik van acht herfsttoppers onder de groenten. De volgende groenten komen aan bod: bospaddenstoel, savooikool, schorseneren, pastinaak, pompoen, rapen, venkel, veldsla.

1. Bospaddenstoel

Eigenschap:

Een paddenstoel bestaat voor 90% uit water, is rijk aan een heel scala van vitamines zoals, vitamine C, B1, B2, B5, B7 en vitamine K. Naast de vitamines bevat de paddenstoel ook nog mineralen zoals, kalium, koper, ijzer, fosfor en seleen. Seleen vindt je vooral terug in bruine paddenstoelen. Mensen met een tekort aan seleen mogen hier dus veel van eten. Ze bevatten amper 16 Kcal per 100 gram.

Gebruik in de keuken:

Bospaddenstoelen worden vooral gebruikt bij de volgende gerechten zoals, runds- en varkensvlees, alle soorten wild en gevogelte, en ook bij witte vis. Zijn uitstekend geschikt bij vegetarische gerechten zoals toast en risotto. Ze voegen een aardse toets toe aan je gerecht.

2. Savooikool

Eigenschap:

Deze groene kool bevat zeer weinig calorieën, 38 Kcal per 100 gram. De savooikool bevat volgende vitamines, A en C,  mineralen, vezels, polyfenolen en caroteen. De laatste twee dienen als preventie van hart- en vaatziekten en kanker.

Gebruik in de keuken:

De savooikool wordt voornamelijk gebruikt als  ingrediënt in hutsepot en savooistamp. Verwijder de buitenste bladeren en spoel hem daarna heel grondig. Snij de kool in vier en langs de zijkant in fijne reepjes. Een gesneden kool bewaar je best op een koele plaats, wikkel hem in een plastiekfolie en je kan hem ongeveer 7 dagen bewaren. Door de zwavelverbindingen kan de kool wel een heel sterke geur afgeven.

3. Schorseneren

Eigenschap:

Schorseneren zijn rijk aan voedingsvezels, koper, kalium, ijzer en vitamine B11, en amper 68 Kcal per 100 gram. Heeft wel een vervelende eigenschap, namelijk zijn kleverige sap dat lelijke vlekken maakt. Schorseneren hebben ook nog een bijnaam zoals, keukenmeidenverdriet en huisvrouwenverdriet.

Gebruik in de keuken:

Schorseneren schil je makkelijkst in een kom met water en een scheut azijn erin, op deze manier verkleuren ze niet en komt er ook geen melksap vrij. Het is ook beter ze met kokend water te overgieten en niet met koud water, en ze dan pas te schillen. Het populairste zijn de schorseneren met witte saus.

4. Pastinaak

Eigenschap:

Pastinaak is een bom van vitamine, er zit een hoge graad van vitamine C, B5, B11, en K in, daarnaast heeft deze een ruime dosis aan mineralen als mangaan, koper, fosfor, ijzer, en magnesium. Door zijn zoete smaak en weinig koolhydraten is pastinaak uitermate geschikt voor diabetici.

Gebruik in de keuken:

Pastinaak kan gebakken, gekookt en gegratineerd worden. Volgende kruiden doen het goed bij deze wortel, basillicum, tijm, en peterselie. Pastinaak kan ook in soep verwerkt worden.

5. Pompoen

Eigenschap:

Pompoen is een perfecte groente om je te wapenen tegen de winter. Ze zijn rijk aan vitamine C en hun hoge concentratie aan ijzer is heel belangrijk voor de zuurstofopname door je bloed. Uit de kleur kan je al afleiden dat de pompoen vol zit met caroteen. Dit is een antioxidant dat je ook terugvind in wortelen. Deze groente past uitstekend bij een dieet, ze bevatten slechts 34 Kcal per 100 gram en amper 0.2 gram vet.

Gebruik in de keuken:

Uitermate geschikt om soep van te maken, wil je de oorspronkelijke oranje kleur behouden voeg dan alleen witte groenten toe aan de soep. De grote reuze exemplaren hebben nauwelijks een smaak en dienen enkel als vulling, de kleinere exemplaren hebben meer smaak. 

6. Raap

Eigenschap:

Een raap is rijk aan vitamine A, B1,  B2 en C, mineralen als calcium, fosfor en ijzer. Het is al sinds de oudheid dat deze knol geneeskrachtige eigenschappen wordt toegeschreven, en dit vooral voor aandoeningen aan de luchtwegen en de huid., zelfs tegen bepaalde lichaamsgeuren. Een verse raap bevat amper 16 Kcal per 100 gram.

Gebruik in de keuken:

Er zijn twee soorten koolrapen, er is een koolraap en er is een knolraap. De koolraap is de grootste van de twee, is harder en heeft een zoete smaak. Knolrapen zijn er dan weer niet in de winter. De koolraap wordt verwerkt in de oeroude hutspot, maar je kan ze ook koken, pureren, stomen en zelfs frituren.

7. Venkel

Eigenschap:

Deze groente is erg geliefd in landen rond de Middellandse zee, is daar erg geliefd om zijn anijs geur en smaak. Men maakt er zelfs drankjes van om af te slanken. Het aanwezige anethol en fyto- oestrogeen, bevordert de melkproduktie bij jonge moeders. Heeft 44 Kcal per 100 gram.

Gebruik in de keuken:

Het is een veelzijdige groente, je kan venkel koken, stoven en het kookwater is zelfs te gebruiken als kruidenthee. Wil je de anijssmaak benadrukken, dan kan je tijdens het stoven een scheutje pastis toevoegen.

8. Veldsla

Eigenschap:

Veldsla bevat vier keer meer vitamine C dan kropsla, heeft een hoger ijzer gehalte en vitamine B. Deze groente heeft zelfs een hogere voedingswaarde dan spinazie en bevat heel wat omega 3 vetzuren. Is ideaal tegen stress. 25 Kcal per 100 gram.

Gebruik in de keuken:

Veldsla is met vanalles te combineren, bijvoorbeeld met allerhande soorten kazen en ham, zelfs advocado, wit vlees en vis. Of misschien probeer je wel eens veldslasoep.

Tot slot: enkele links naar interessante artikels

Welke zijn de wintertoppers onder de groenten

Welke zijn de zomertoppers onder de groenten

Welke zijn de lentetoppers onder de groenten