Welke zijn de wintertoppers onder de groenten

Inleiding

In dit artikel beschrijf ik de eigenschappen en het gebruik van acht wintertoppers onder de groenten. De volgende groenten komen aan bod: aardpeer, prei, uien, spruiten, witte kool, witlof, rode kool en groene selder.

Aardpeer

Eigenschap:

Deze caloriearme knobbelige groente is heel voedzaam. Boordevol vitamine, ijzer, calcium en natrium. Deze groente is door haar omzetten van zetmeel naar insuline, heel geschikt voor diabetici. De aardpeer bevat amper 0.1 gram vet en 81 Kcal per 100 gram, dit maakt haar de perfecte groente voor een dieet.

Gebruik in de keuken:

Aardpeer wordt gekookt, de zoete en volle smaak past perfect bij gevogelte zoals, eend en duif. Deze groente kan ook rauw gegeten worden in salades. Snel een voorgerechtje nodig? Leg twee schijfjes aardpeer op een toast smeer er wat brie over en stop het een korte tijd in de oven tot de kaas gesmolten is. Heel lekker!

Prei

Eigenschap:

Al sinds mensenheugenis wordt prei gegeten, zelfs bij de Egyptenaren waren ze er verlekkerd op. Het is zoals de schorseneren en wortelen een vollegrondgroente. De witte kant van de prei heeft nooit het zonlicht gezien en smaakt heel neutraal, de groene kant daarentegen heeft wel het zonlicht gezien en heeft een herkenbare smaak. De prei bevat veel vezels en vitamine A en C en is caloriearm. De prei bevat 27 Kcal per 100 gram en 0 gram vet.

Gebruik in de keuken:

Wat betreft de keuken kan je met prei alle kanten op. Stoven, een wintersoep, het past perfect. Ook in een stoofpotje met groenten zoals wortelen, ui en selder. En het smaakt zelfs rauw vermengd in een slaatje. Men kan het ook klaarmaken met witte saus.

Uien

Eigenschap:

Er worden geneeskrachtige eigenschappen toegeschreven aan uien. Zo zou deze bescherming bieden tegen vrije radicalen en goed zijn voor hart- en bloedvaten. De ui is ook een vat vol vitamine zoals vitamine C, B6 en B11, bevat de volgende mineralen, kalium, mangaan en molybdeen. Een halve ui op het nachtkastje zou ook goed zijn voor een verstopte neus. Een ui bevat 39 Kcal per 100 gram en 2.1 gram vet.

Gebruik in de keuken:

Door het veelzijdig karakter van de ui kan deze op allerlei manieren bereid worden. Een typisch Frans voorgerecht is: uiensoep met een kaaskorstje en stokbrood. Ze worden ook in grote ringen gesneden voor tussen zelfgemaakte hamburgers. Rode ui is voornamelijk voor een slaatje.

Spruiten

Eigenschap:

Door hun bittere smaak hebbeben spruitjes voor- en tegenstanders. Spruitjes zijn rijk aan vitamine C en A en bevatten net als rode kool antioxidanten die besc herming zouden bieden tegen kanker. Spruitjes bevatten 37 Kcal per 100 gram.

Gebruik in de keuken:

Het is een groente die lekker bereidt, alleen let erop dat je geen al te grote spruiten gebruikt, want die hebben een sterke koolsmaak. Je kan ze blancheren in water, bakken in de pan met boter en wat muskaatnoot en serveren met spek of lamsvlees. En bij een gebakken eitje is spruitenpuree is ook heel lekker.

Witte kool

Eigenschap:

Witte kool is een typische wintergroente, net als in elke koolsoort zit er veel vitamine C in, vezels en eiwitten. Door de hoge aanwezige mosterdolie in de kool, versnelt ook de vertering, alleen zorgt dit dus ook voor winderigheid. Maar gelukkig kan je dit vermijden door de kool heel kort te stomen. Witte kool bevat 27 Kcal per 100 gram en slechts 0.2 gram vet.

Gebruik in de keuken:

Met een chipolataworst en witte saus smaakt de witte kool het lekkerst. Maar hij is natuurlijk ook wel heerlijk in een wintersalade met champignons, gebakken aardappels en spek. De mosterdolie zorgt dus wel voor een koolsmaak, dus er voor zorgen dat je heel kort stoomt, anders gaat alle smaak verloren.

Witlof

Eigenschap:

Deze groente bestaat voor 90 % uit water en bevat slechts 8 tot 14 Kcal per 100 gram en 0 gram vet. Ideaal voor een dieet dus. Het bevat ook veel mineralen zoals kalium, natrium en magnesium en ook nog vitamine C en vitamine B9.

Gebruik in de keuken:

Het bekendste gerecht is witlof in hespenrolletjes gedraaid met kaassaus. Een Vlaamse klassieker dit gerecht. Witlof leent zich ook uitstekend rauw in een slaatje met rode ui, walnoten en wat oude kaas. Stronkjes witlof kunnen ook gestoofd worden, ze worden dan meestal geseveerd bij gebraad, wild, of een kabeljauwhaasje. Denk eraan dat dit een bittere groente is die je best niet telang in water laat liggen, anders gaan alle mineralen verloren.

Rode kool

Eigenschap:

Zoals de meeste andere groenten bevat ook rode kool veel vitamines en vezels, bevat eveneens antioxidanten die bescherming zouden kunnen bieden tegen kanker. Bevat 26 Kcal per 100 gram en 0.2 gram vet.

Gebruik in de keuken:

Rode kool met aardappelpuree is een echte klassieker. Rode kool kan ook perfect verwerkt worden in salades. Rauw heeft ze meer vitaminen dan gekookt en het sap van de rode kool zou helpen tegen keelpijn. Dus je weet wat te doen bij de volgende keelpijn.

Groene selder

Eigenschap:

Groene selder heeft een pittige en heel scherpe smaak. Belangrijk is dat groene selder heel goed schoongemaakt wordt, en zeker het onderste witte gedeelte weg snijden. Groene selder bevat veel vitamine A, maar ook mineralen zoals kalium, fosfor, natrium en calcium. Groene selder bevat 32 Kcal per 100 gram en geen vet. Goed om weten is dat groene selder de reputatie heeft een afrodisiacum te zijn.

Gebruik in de keuken:

Groen selder wordt vaak gebruikt om gerechten te kruiden en vooral voor soep. Aangezien de smaak nogal overheersend kan zijn is het aangeraden niet al teveel te gebruiken. Een aanrader is enkele stukjes in een pan gestoofd, mixen met aardappelpuree en een merguezworst erbij. Wedden dat het zal smaken.

Tot slot: enkele links naar interessante artikels

Welke zijn de herfsttoppers onder de groenten

Welke zijn de lentetoppers onder de groenten

Welke zijn de zomertoppers onder de groenten