Welke zijn de zomertoppers onder groenten

Inleiding

In dit artikel beschrijf ik de eigenschappen en het gebruik van acht zomertoppers onder de groenten. De volgende groenten komen aan bod: boontjes, broccoli, paprika, tomaat, bleekselder, artisjok, courgette en komkommer.

Boontjes

Eigenschappen:

Boontjes zijn een goede bron van eiwitten. De groene bonen zijn rijk aan vitamine K en C, mangaan en bétacaroteen. Boontjes zijn cholesterolarm en de vezelleveranciers bij uitstek. Boontjes bestrijden hartkwalen, gaan een hoge bloeddruk tegen en verlagen de cholesterol. Ze spelen een belangrijke rol bij een dieet, en ze zouden inzetbaar zijn tegen kankers.

Gebruik in de keuken:

In de zomer zijn de groene boontjes zoeter van smaak en niet geschikt om rauw te eten. Ze worden gekookt en gestoofd met een sjalotje. Boontjes zijn heel geschikt voor in salades en in Oosterse gerechten.

Broccoli

Eigenschappen:

Broccoli is de leverancier van vezels, calcium, foliumzuur, vitamine C en K, caloriearm 20 Kcal per 100 gram. Heeft een grote bron van ijzer en is het sterkste wapen tegen kanker onder de voedingsmiddelen. Je kan ze zowel rauw als gekookt eten.

Gebruik in de keuken:

Broccoli kan verwerkt worden in quiches en ovenschotels, in puree of als broccolisoep serveren. Dus broccoli is dus wel veelzijdig, heb je al eens broccolidip geprobeerd? Met broccoliroosjes, sjalotjes, groene chilli, parmezaan, chedder en worcestersaus. Alles goed mixen en klaar.

Paprika

Eigenschappen:

Paprika's zijn wel het gehele jaar verkrijgbaar, maar ze zijn toch op hun best in de zomer. Zoete paprika's zitten vol vitamine A, C en B6 en voedingvezels. Net zoals andere kleurrijke groenten en fruit zit ook paprika vol met antioxidanten die de weerstand een boost kunnen geven.

Gebruik in de keuken:

Paprika's kunnen rauw, gekookt, gebakken of geconserveerd gegeten worden. Gevulde paprika's of paprikasoep, het kan allemaal. Men kan ze zelfs roosteren en eigenlijk is het vruchtvlees overal in te gebruiken.

Tomaat

Eigenschappen:

Tomaten uit de moestuin behoren echt tot de zomertoppers. Ze zijn een bron voor voedingsvezels, lycopeen, kalium, vitamine A, B en C, alfa- bétacaroteen. Een tomatenschil zit boordevol antoxidanten en vol van voedingstoffen, het is dus aangeraden om de schil mee op te eten. Ze bevatten amper 11 Kcal per 100 gram. 

Gebruik in de keuken:

In de keuken zijn de mogelijkheden van de tomaat bijna eindeloos. Je kan ze rauw of gekookt eten. In salades, soep, tussendoortjes, snacks, warme bereidingen. Gevuld in de oven zijn ze ook heel lekker.

Bleekselder

Eigenschappen:

Deze groente bevat vitamine C en B en zit vol kalium. Door de grote hoeveelheid kalium heeft deze groente een vochtafdrijvende werking. Bleekselder heeft ook nog bloeddrukverlagende en cholesterolverlagende eigenschappen.

Gebruik in de keuken:

Bleekselder kan rauw, gekookt, gestoomd of geroerbakt gegeten worden. Deze groente is prima voor salades en kan ook dienen als snack, al dan niet met kruidenkaas. Bleekselder wordt ook verwerkt in groentensappen en groentensmoothies.

Artisjok

Eigenschappen:

Deze groene groente werkt lustopwekkend, bloedzuiverend, kuist de lever en de gal. Helpt je vetverbranding vooruit en schakelt je stofwisseling naar een hoger toerental en werkt bloedsuikerverlagend. Artisjok bevat ook cynarine, deze stof verlaagt je slechte cholesterol aanzienlijk.

Gebruik in de keuken:

We eten enkel de zachte delen van de artisjok. Artisjok heetf een zachtbittere smaak. Een lekkere groente op zichzelf, warm met een sausje of koud met een vinaigrette en is natuurlijk ook perfect combineerbaar met andere groenten.

Courgette

Eigenschappen:

Deze groente is laag in vet- en caloriegehalte, maar wel heel rijk aan vitamine C. Zitten boordevol vezels en mineralen en zijn verwant aan de komkommer.

Gebruik in de keuken:

De coutgette is iets wat altijd in de koelkast moet zitten, ze zijn immers heel veelzijdig. Gevulde courgettes in de oven zijn echt heel heerlijk, maar je kan ze ook bakken of koken, in soep, bij salades. Het is een echte smaakmaker. Als je er soep mee maakt, dan moet je ze wel schillen omdat de schil nogal stevig is mixt die okk moeilijk weg.

Komkommer

Eigenschappen:

De komkommer bestaat uit 96% water, en is dus heel verfrissend en een ideale groente voor in een dieet. Ze is één van de meest caloriearme groente met haar 11 Kcal per 100 gram. De komkommer bevat de stof cucurbitacine C, dit zou de groei van kankercellen stoppen. De schil bevat antioxidanten, dus hem ongeschild eten is gezonder.

Gebruik in de keuken:

De komkommer leent zich perfect voor salades en is een heel belangrijk  ingrediënt voor het gerecht tzatziki en is prima als basis voor smoothies en drankjes.

Het gerecht Tzatziki

Ingrediënten 

  • komkommer| teentje look| peper en zout| Griekse yoghurt|scheut olijfolie| fijngesneden verse munt

Bereiding

  1. Rasp de zijkanten van de komkommers, tot je aan de pitjes komt. De pitjes gebruik je niet. Snij de slierten komkommer daarna in kleinere stukken. Kruid er de komkommer met zout en peper. Doe er een een klein teentje look bij, heel fijn gesneden.

  2. Wikkel de komkommer in een handdoek, zodat het overtollige vocht uit de komkommer kan. Doe de handdoek met de komkommer even onder de kraan, en wring het water uit de komkommer.

  3. Doe de Griekse yoghurt bij de komkommer en meng alles. Kruid bij met peper en zout en giet er wat olijfolie bij. Ook wat fijngesneden verse munt mag bij de tzatziki.

Tips voor het gerecht Tzatziki

1. Schil de komkommer niet.

  1. Vermijd de pitjes.
  2. Wring de komkommer goed uit.
  3. Gebruik dikke yoghurt.

bron van het gerecht en afbeelding: VTMKoken

Tot slot: enkele links naar interessante artikels

Welke zijn de herfsttoppers onder de groenten

Welke zijn de wintertoppers onder de groenten

Welke zijn de lentetoppers onder de groenten